Waarom je op moet passen met groene thee

En wel hierom...

Geen wonder dat we veel groene thee drinken: het zit bomvol antioxidanten en is goed voor haast ontelbaar dingen.

Maar, zoals met alles, is té veel van iets ook niet goed, en dat geldt ook voor groene thee - in Engeland werd er al een 16-jarig meisje naar het ziekenhuis afgevoerd omdat ze leverschade had opgelopen door (te veel) groene thee. Kleine kanttekening: de groene thee die ze dronk hoorde bij een afvalprogramma en waren waarschijnlijk zeer geconcentreerd.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar toch: ook te veel 'normale' groene thee drinken kan uiteindelijk tegen je werken. Wanneer je lever te veel kruiden binnenkrijgt, kan je lever mogelijk z'n werk niet meer goed doen, waardoor je uiteindelijk infecties kunt oplopen.

Mike Roussell, voedingsdeskundige: 'De tannine in groene thee kan mogelijk je non-heme ijzeropname remmen.' Dat betekent: ijzer uit plantaardige bronnen, zoals bijvoorbeeld bonen, eieren, maar ook zuivel. Groene thee heeft geen invloed op je opname van ijzer uit vlees (heemijzer).

Meest gelezen

Plus: als je een auto-immuunziekte hebt (of het nu astma, een allergie of een virus is), is het verstandig helemaal geen groene thee te drinken. In een gezond lichaam kan groene thee je weerstand een boost geven, maar in een lichaam met een auto-imuunziekte, werkt groene thee juist averechts.

Het aantal kopjes dat je per dag ongeveer kunt drinken (mits je dus geen auto-immuunkwaal onder de leden hebt)? Vier, volgens Roussell.

'Met dit aantal heb je wel de voordelen, maar niet de nadelen van groene thee: vier kopjes per dag helpen bij gewichtsverlies, bevatten niet te veel caffeïne en hebben ook geen negatieve invloed op je ijzeropname.'