Wow: 7 ‘gezonde’ foods die meer zout bevatten dan een zakje chips

Dit hadden we niet verwacht...

Meest gelezen

Suiker is inmiddels voor veel mensen vijand nummer één, maar wist je dat te veel zout ook schadelijk kan zijn?

Het voedingscentrum raadt volwassenen aan om niet meer dan 6 gram zout (2,4 gram natrium) per dag te eten. Maar uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlandse vrouw maar liefst anderhalve gram daar boven zit. Over de mannen nog niet gesproken. Gemiddeld eten die 9,9 (!) gram zout per dag
 
Maar waar komt al dat zout vandaan?
Dat er in een zak chips veel zout zit, weet iedereen. Maar dat er bijna net zoveel zout in guacamole, hummus en yoghurt is voor weinig mensen bekend. En zo zijn er nog veel meer producten die stiekem een hoop zout bevatten.
Wij zetten ze voor je op een rijtje:
 
SOEP
Met bijna 2 gram zout per portie, bevat een kommetje ‘stevige tomatensoep’ dubbel zoveel zout als een zakje Lay’s. En dan hebben de croutons nog niet eens meegerekend.
Gezonde oplossing: maak je eigen soep met verse ingrediënten en laat het zoutvaatje in het kasje staan. 
 
SUSHI
Denk nog maar eens drie keer na voordat je jouw nori’s onderduwt in de sojasaus. Het zeewier waarvan deze heerlijke rolletjes gemaakt zijn bevat een extreem hoog natriumgehalte, voeg daaraan toe de sushirijst (die gekookt wordt in zout) en je ‘gezonde’ maaltijd bevat al snel 3 gram zout per portie. En dat is zelfs zonder sojasaus ja!
Gezonde oplossing: Maak je eigen sushi. Kook je rijst zonder zout en gebruik geen sojasaus of sojasaus met minder zout. Net zo lekker, en veel gezonder.
 
GEROOKTE ZALM
Dit heerlijke stukje vis bevat niet alleen heel veel eiwitten en Omega 3, helaas zit er ook al snel 3,5 gram zout per 100 gram in.
Gezonde oplossing: Kies liever voor een normale zalmfilet. Deze bevat maar 0,1 gram zout per 100 gram, maar heeft net zoveel eiwitten en Omega 3.
 
ROGGEBROOD
Heerlijk met de gerookte zalm van hierboven, maar helaas net zo zout. Met maar liefst 1,15 gram zout per 100 gram kun je beter voor een volkorenbroodje gaan, die bevat ‘slechts’ 0,9 gram zout.
Gezonde oplossing: Eet met mate, of kies eventueel voor een speciaal brood met minder zout.
 
VEGETARISCHE BURGERS
Het lijkt een gezonde vervanger voor je stukje vlees, maar in één burger zit al gauw 1,1 gram zout. En dat zonder saus! Denk dus nog maar even na voordat je er een dikke toef ketchup overheen gooit, want te veel en te vaak en je nieren zullen niet blijer worden.
 
KIPPENBORST
Is het je wel eens opgevallen hoe mooi de kippen in het supermarktschap eruit zien? Dit komt doordat ze veelal worden volgespoten met een mengsel van zout en suiker. Hierdoor is het malser van smaak en ziet het er voller uit. Goed voor het oog, maar niet voor de maag. Een portie kip bevat hierdoor al snel 0,45 gram zout.
Gezonde oplossing: Een biologische kip scheelt al snel 0,2 gram zout.
 
CORNFLAKES
Hoewel een portie van 30 gram ontbijtgranen niet zoveel zout bevat als het eerder genoemde zakje chips, zit er evengoed meer in dan je zou denken. Met 1 gram zout per 100 gram moeten graanliefhebbers die soms hun bakje net wat voller gooien dan nodig toch een beetje oppassen. Cornflakes zijn de echte overtreders, met bijna 0,40 gram per portie.
Belangrijk: Voorkom verwarring. Op de meeste labels staat alleen de hoeveelheid natrium. Dit is zeker niet gelijk aan zout. In 1 gram natrium zit maar liefst 2,5 gram zout, opletten dus!

Advertisement - Continue Reading Below

 

Bron: womenshealthmag.nl