Dit eten beïnvloedt je slaappatroon

Door dit eten word je dus meer uitgerust wakker...

Meest gelezen

Voor velen zijn het twee favoriete bezigheden: eten en slapen. Maar wist je ook dat deze twee elkaar beïnvloeden? Kijk, we weten dat je van veel eten een tikkeltje slaperig kunt worden en dat je na een aantal uur slaap vaak hongerig wakker wordt. Maar nieuw onderzoek suggereert dus dat wat je eet daadwerkelijk invloed heeft op de mate van vermoeidheid en hoe snel je inslaapt. Alsjemenou!

Dit onderzoek, dat werd gepubliceerd in Journal of Clinical Sleep Medicine, wijst uit dat mensen die meer vezels eten langer in een diepe slaap verkeren en dat de inname van minder suikers en verzadigde vetten zorgt voor minder onderbrekingen in de slaap. Participanten die meededen aan het onderzoek en zich aanpasten aan dit dieet sliepen gemiddeld 12 minuten sneller in dan participanten die een normaal dieet volgden.

Advertisement - Continue Reading Below

Het resultaat van het aangepaste dieet was zelfs al binnen één dag te merken. Ook dr. Howard Murad vond dergelijke resultaten in zijn onderzoek naar slaap. 'Er lijkt een verband te bestaan tussen de overgevoeligheid die mensen ervaren wanneer ze veel suikers eten en onderbroken slaap,' legt hij uit. Hij gelooft dat walnoten binnen dit onderzoek misschien als heilige graal uit de bus kunnen komen. 'Het is onwijs voedzaam, rijk in anti-oxidanten en omega's die een positief effect hebben op het slaappatroon.'

Meest gelezen

Wanneer jij regelmatig 's avonds naar het plafond ligt te staren of 's nachts meerdere keren wakker wordt, dan raden wij je aan met een kritisch oog te kijken naar je inname van deze voedingsstoffen:

Vezels

Wit brood bevat erg weinig vezels, dus probeer dit te vervangen door volkoren brood. Vezels zijn ook te vinden in groentes zoals kool, broccoli en rode biet en fruitsoorten als papaya en frambozen. Voeg deze voedingsmiddelen toe aan je dieet om te voorkomen dat je 's ochtends moe wakker wordt.

Suikers

Kies voor gin in plaats van Baileys wanneer je 's avonds wel een slok alcohol lust, pannenkoeken in plaats van taart en pers een jus van clementine's in plaats van sinaasappelen. Dit zijn gemakkelijke manieren waarop je minder suiker kunt innemen. Of download de app Sugar Smart, die je precies laat zien hoeveel klontjes suiker een bepaald voedingsmiddel bevat.

Verzadigd vet

Hoewel het niet raadzaam is om verzadigde vetten volledig uit je dieet te verbannen, eten vrouwen gemiddeld 29% meer vet dan dat ze per dag nodig hebben. Kies daarom voor zuivel met minder vet of alternatieve producten zoals amandelmelk om je vetinname terug te dringen. En vervang ook eens rood vlees door kip of vis. Je zult zien dat het gemakkelijker is dan je denkt.

Zuivel

Hoewel het vetgehalte in zuivel je slaappatroon niet bevordert, raden we zeker niet aan om zuivel compleet uit je dieet te schrappen. 'Zuivel bevat namelijk tryptofaan, een stof die de slaap bevordert, waardoor het verstandig is een glas te drinken voordat je gaat slapen,' legt Murad uit.

Bron: Harper's Bazaar