Je alcoholinname kan onbewust opgeschroefd worden door iets wat je dagelijks héél vaak doet: even snel je tijdlijn checken op Facebook. Klinkt zo onschuldig, maar toch kan de advertentiestrategie van het social mediakanaal ervoor zorgen dat jij onbedoeld meer alcohol gaat drinken. Dat is wat een onderzoek uit het Journal of Interactive Advertising laat zien: deelnemers die reclames voor alcohol te zien kregen op Facebook, waren sneller geneigd om daadwerkelijk naar de fles te grijpen.

Onderzoekers van de universiteit van Michigan verdeelden de participanten over twee groepen: één groep kreeg op Facebookreclames voor water te zien en de andere groep kreeg reclames voor bier voor zijn neus. Hierna werd elke deelnemer een cadeaubon van 10 euro aangeboden voor zowel een koffiezaak als een café, waarvan ze er één mee naar huis mochten nemen. Surprise surprise: de deelnemers die de bierreclames hadden gezien, kozen sneller voor de bon waarmee ze naar het café konden.

RECLAME, RECLAME
Volgens hoofdonderzoeker Saleem Alhabash is het duidelijk dat dit effect toegeschreven kan worden aan de enorme blootstelling aan de reclames. Maar hoe komt dit nou? Blijkbaar zijn we op social media minder goed in onderscheid maken tussen reclames en de content van persoonlijke berichten. ‘On TV, most can recognise an ad from a regular show. That’s not always the case on social media,’ zegt Alhabash.

A-ha. Toch maar wat minder vaak op die Facebook-app klikken dus.

https://media.giphy.com/media/wEBC3dQZe8MQE/giphy.gif

Bron: ELLE.com.au