Steeds meer millennials krijgen een beroerte

Dit is wat je kunt doen.

Er zijn veel trends die we maar al te graag overnemen uit Amerika, maar er zijn ook trends die we liever overslaan. Zoals deze.

Amerikaans onderzoek toont aan dat het aantal beroertes bij jonge Amerikaanse twintigers en dertigers behoorlijk is toegenomen. In de periode van 2003 tot 2012 kwamen beroertes vaker voor bij 32% van de vrouwen en 15% van de mannen tussen de 18 en 34 jaar.

Dat is verontrustend nieuws, vindt neuroloog Mitchell Eldkinds. Hij vertelt aan Scientific American dat hij zich grote zorgen maakt over de verdere ontwikkeling van de trend:

Advertisement - Continue Reading Below

'Longer-term, more strokes – even relatively mild ones – among younger adults are worrying because they portend an upcoming epidemic of worse attacks in another 30 years. We are just seeing those little waves hitting the beach now but that tsunami will come in the future.'

De oorzaak

De vermoedelijke oorzaak van het probleem is dat risicofactoren zoals obesitas, roken, diabetes en een hoge bloeddruk steeds vaker voorkomen bij de millennials. Dat klinkt niet goed. Zover is het aan deze kant van de oceaan nog lang niet en om dat vooral zo te houden – hoewel het vrijwel onmogelijk is om een beroerte compleet te voorkomen – geeft Fonds voor het Hart tips om de kans te verkleinen dat het jou overkomt.

Meest gelezen

1. Stop met roken

Dit is de belangrijkste. Door te stoppen met roken verklein je de kans op een beroerte met de helft!

2. Zorg voor ontspanning

Stress draagt bij aan een te hoge bloeddruk en dat is weer een risicofactor. Gelukkig zijn er veel manieren die je helpen van de stress af te komen.

3. Wees matig met alcohol

Het is het beste om niet meer dan twee glazen alcohol per dag te drinken.

4. Laat je bloeddruk regelmatig testen

Je huisarts kan je medicijnen voorschrijven als je bloeddruk te hoog is.

5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Zorg ervoor dat je elke dag minstens een half uur intensief beweegt.

6. Eet gezond

Eet veel groenten, fruit en volkoren granen en doe rustig aan met vlees, vet, suiker en zout.