Dit is waarom je op zondagavond altijd minder makkelijk in slaap valt

Er is een wetenschappelijke verklaring voor.

Meest gelezen

Het is zondagavond. Je hebt je bed verschoond, hebt een frisse pyjama aangetrokken en bent totaal klaar voor een goede nacht slaap voordat je aan je volgende week begint. Alle voorbereidingen voor een fantastische nacht zijn keurig getroffen, maar toch: als je eenmaal ligt, lijk je maar niet weg te kunnen doezelen.

Een uur verder zit je te stressen over de weinige hoeveelheid uren die er nu nog over is om te slapen en jahoor; maandagochtend word je moe wakker. Waarom gebeurt dit?

Advertisement - Continue Reading Below

Er zouden verschillende redenen kunnen zijn, legt Simba's slaappsycholoog Hope Bastine uit. Hij verzekert je vast dat je niet de enige bent: zo'n zes op de tien mensen hebben er last van.

Te weinig activiteit

Ten eerste is ons slaappatroon na een weekend vaak ietsje verstoord. Bastine:

'Over the weekend we have disrupted our usual, albeit unhealthy, sleep pattern. We've had a lovely lie in and repaid our workweek sleep debt and are now feeling well-revived.'

Dat klinkt als iets gezonds, maar dat is het op de lange termijn niet per se. Bastine:

'We're creatures of habit governed by our body clock, the Circadian Rhythm, and routine is the primary language of the brain. So when we change our usual habit, our brain feels out of sorts.'

Hij vervolgt:

'In addition, lets say you woke up at 10am on Sunday and want to get a nice 9pm early night in preparation for the week ahead – that's just 11 waking hours. Not really enough to make you flat-out tired again. This sudden change in sleep behaviour disrupts the release of the sleep-inducing hormone melatonin. Although you need to catch up on lost sleep, it's important to maintain a regular routine and be active during the day instead of binging on Netflix.'

Naderende werkweek

Maar dat is niet de enige reden waarom men het lastiger vindt om op zondagavond in slaap te vallen; de naderende werkweek die op de nacht drukt, helpt ook niet altijd mee. Bastine:

'You're laying in bed ready for your early night, thinking about the ever-growing to-do list. For the last couple of days you've been off work, feeling relaxed and doing as you please, but you know you're about to switch into being busy and tired again during the upcoming working week. It's a pendulum effect that can cause your brain to go into overdrive.'

Hij vervolgt:

'This lifestyle inconsistency creates an awful psychological tug-and-pull anxiety between our desire for a sustainable good life, and achieving our aspirations and dreams. Dreading the drain of the work-week is remarkably anxiety-provoking.'

Zijn advies als je sneller wil inslapen zondagnacht? Ga pas naar bed wanneer je moe bent, niet wanneer je van jezelf 'moet'. Bastine:

'Enjoy those me-moments. Read that book you've been meaning to read, take a bath, or pamper yourself. Get your early night on Monday night instead!'

Kijk. Daar heb je wat aan.

Bron: Cosmopolitan UK