Wil je gaan sporten? Slaap eerst nog even

De reden waarom. ​

Niet langer hoeven langslapers de vooroordelen – 'luie dikke mensen' – die er over hen bestaan, te verdedigen. Sterker, deze groep schijnt juist een stuk fitter en slanker te zijn dan de groep mensen die weinig slaapt.

Anna Kaiser, personal trainer van onder andere Karlie Kloss en Shakira, zegt dat je soms beter een uurtje kan gaan slapen dan dat je een uurtje gaat trainen. Dat zit zo.

Het evenwicht tussen de hormonen Ghreline en Leptine wordt bij een gebrek aan slaap verstoord. Ghreline is het hormoon dat je hersenen een signaaltje geeft als het tijd is om te eten. Wanneer je last hebt van slaaptekort dan maakt je lichaam meer Ghreline aan, waardoor je honger krijgt. Leptine geeft juist aan dat je voldoende hebt gegeten. Wanneer je niet voldoende slaapt, daalt het Leptine-niveau waardoor je dus meer eetlust hebt. Als je weinig slaapt is het ook nog eens lastig weerstand te bieden aan allerlei lekkers (want je bent al zo moe-hoe). Niet zo gek dus dat mensen die weinig slapen vaak een hoog BMI (index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte) hebben.

Advertisement - Continue Reading Below

Veel sporten en weinig eten en slapen, is volgens Kaiser niet de manier om af te vallen. Je lichaam heeft slaap hard nodig om te herstellen. Ze adviseert daarnaast niet meer dan vier tot vijf keer 60 tot 90 minuten per week te sporten.

Zodoende. De volgende keer als iemand je voor luiaard uitmaakt als je gaat slapen in plaats van te sporten, dan verwijs je maar even naar dit stuk.