Wetenschappelijk onderzoek wijst uit: dit is dé manier om beter te slapen

Een goed voornemen voor 2018: beter slapen.

Meer van Interieur Nieuws
20 articles
9 dingen in huis die je onbewust lui maken
En ze blijkt niet de enige bekendheid die dat doet.
Wat? Mariah laat haar kerstboom staan tot juni
Dit zijn de 6 interieurtrends volgens Pinterest

Vrouwen komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen.

Advertisement - Continue Reading Below

Gemiddeld slapen wij Nederlanders de volle 7 tot 9 uur. Toch kampen velen van ons met een verstoord slaappatroon. Hoe dat kan? Volgens onderzoek van de Hersenstichting slapen we wel lang genoeg, maar niet altijd goed.

Het onderzoek werd gehouden onder 140.000 mensen. Hieruit bleek dat veel Nederlanders maar moeilijk in slaap komen. Vooral vrouwen (25%) vinden dit moeilijker dan mannen (20%). Ook een hele nacht doorslapen doen vrouwen minder en naarmate we ouder worden hebben we meer last (20%) van vroeg wakker worden.

Deze slaapproblemen worden veroorzaakt door verschillende factoren. Lang slapen is dus niet direct een garantie voor een goede nachtrust. Slaapexpert Neil Stanly en Vispring leggen uit dat het vooral aan het waarderen van slaap ligt:

'Mensen vinden slaap niet belangrijk genoeg. We denken van wel, maar we onderschatten het enorm. Vroeger werd slaap geromantiseerd, Shakespeare zei dat het 'the nourisher in life's feast' was, nu zien we het als iets noodzakelijks dat ons ervan weerhoudt andere dingen te kunnen doen,' aldus Neil Stanley.

Goed, nu we weten wat onze nachtrust in de weg zit, is het tijd voor een strijdplan. Hoe gaan we dit verbeteren? Het belangrijkste is om je lichaam voor te bereiden. Probeer je hoofd 'uit' te zetten voor het slapen.

Neil tipt: 'Hoe je dat hoofd 'uitzet' verschilt per persoon: yoga, een warm bad, een kop kamillethee of het luisteren naar bepaalde muziek, allemaal heel toegankelijke relaxers die je eens kunt uitproberen. Stop in ieder geval drie kwartier voordat je gaat slapen met laptop, televisie en telefoon. Die stralen allemaal licht uit dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoort.'

Naast digitale apparaten verbannen uit de slaapkamer is het kiezen van de juiste slaapartikelen belangrijk. Hier vertellen we hoe je het perfecte hoofdkussen kiest. Daarbij is een comfortabel en ademend matras key. Zoals de matrassen van Vispring: deze worden gemaakt van 100% natuurlijke materialen die je slaap ondersteunen.