'Unconscious came a beauty' - May Swenson (1913 - 1989). Dit gedicht, gepubliceerd in 1968 in The New Yorker, vormde de inspiratie voor de Mourning Cloak-collectie van Winde Rienstra. Daarnaast liet ze zich inspireren door Día de los Muertos (een Mexicaanse feestdag ter ere van de dood) en de oude Japanse wereld van de samurai en de geisha. 'Het is een soort ode aan de dood,' aldus Winde.

        
Geen felle kleuren en vrolijke muziek hier dus. De show startte met twee modellen die in het donker opkwamen en in het donker ook weer afgingen. Wat volgde was dramatische live muziek en langzaam lopende modellen. Dit keer met het licht aan, dat wel.

Wat droeg men tijdens de openingsavond van Amsterdam Fashion Week? Bekijk de video in ELLE TV >

    
FAMILYBUSINESS
Opvallend waren vooral de schoenen. Op gigantische hakken, vervaardigd van bamboe en tie-wraps(!) en in elkaar gezet door Winde en haar schoonfamilie, liepen de modellen - vrijwel allemaal gehuld in het zwart - over de catwalk. Van een lange zwarte jurk van wol met een soort gevlochten trappetjes rondom de schouders tot een nudekleurig jurkje bestaande uit houten rondjes; de materialen die Winde had gebruikt waren alles behalve alledaags. 'Ik ben gesponsord door Woolmark, dus ik heb veel gewerkt met wol. Ik vond het heel leuk om een nieuw materiaal te ontdekken. Je kunt het op zoveel verschillende manieren gebruiken, zelfs sculpturaal, en dat vind ik er heel erg interessant aan.'

        
Verder zagen we een jumpsuit zonder mouwen van wol met leren franjes, een zwart leren bodysuit onder een zwartleren jasje met een soort cassettetape aan de mouwen en een lange zwarten viltjurk met gigantische split aan de voorkant, bezaaid met houten rondjes aan de bovenkant. Veel zwart dus, in combinatie met hout, wol en gehaakte details.

LONDEN FASHION WEEK

Waar Winde ooit nog hoopt te showen? 'Londen,' zegt ze resoluut. 'Ik denk dat mijn ontwerpen daar goed passen. Edgy.'

Zien! People @ Amsterdam Fashion Week >