Misschien wel een van de grootste verhalen over transformaties in die van een zeemeermin die vanuit de zee naar het land gaat en verandert in een mens om te zien wat er boven het water te beleven valt. Laat het verhaal van The Little Mermaid nu net verfilmd zijn en vanaf deze week te zien zijn in bioscopen. Heeft Louis Vuittons creatief directeur Nicolas Ghesquière zich misschien laten inspireren door de Disney-remake? Tezamen met Venetiaanse balfeesten, zeenimfen en zelfs Eyes Wide Shut van Stanley Kubrick? Want de Cruise 2024-show van Louis Vuitton had hier veel van weg.

Louis Vuitton Cruise 2024 op Isola Bella, Italië

De setting van de Cruise- en Resort-shows kent altijd extravagante settings en dat is dit keer niet anders. Isola Bella, een minuscuul, maar majestueus eiland in het midden van Lago Maggiore in Noord-Italië is al eeuwen in het bezit van de Borromeo-familie. Met felblauw water als achtergrond nam de show het hele eiland over om het verhaal van wezens van het land, de zee en – dat spreekt voor zich – schoonheid.

Het artikel gaat verder onder de foto.

louis vuitton cruise 2024 show
Giovanni Giannoni
louis vuitton cruise 2024 show
Giovanni Giannoni

Wie bekend is met Nicolas' werk weet dat de ontwerper nogal dol is op neopreen en scuba-materialen, al sinds zijn rol bij Balenciaga en ook zeker in meerdere collecties van Louis Vuitton. Dit seizoen bracht-ie dat naar een hoger niveau. Met trompe l’œil waterdruppels en schubben op scuba-tops, jasjes, en scubapakken, waar de linnen jassen mooi tegen af staken.

Mermaidcore volgens Louis Vuitton

De wonderen van de zee werden uitgebalanceerd door aardse pleziertjes; denk hypnotiserende schubbenrokken met cropped jasjes en zowel veren- als metalen hoofddeksels. Zeg gerust, hoofdkunstwerken. Prachtige met kralen bezette jurken deden denken aan glas-in-lood ramen, gedrapeerd over het lichaam. Verder in de collecties vielen colourblocking mini-jurkjes op – Nicolas' staple pieces kun je wel stellen – waren gelaagd, hadden ruches en tot in perfectie bij elkaar verzameld. Gepaard met maskers die op een Venetiaans bal niet hadden misstaan, met metalen details, hadden zo uit de toekomst kunnen komen.

louis vuitton cruise 2024
Giovanni Giannoni
louis vuitton cruise 2024 show
Giovanni Giannoni
louis vuitton cruise 2024 show
Courtesy of Louis Vuitton

As the show progressed, tulle started frothing like waves from sleeves and hips, and the beading became more intricate, reflecting the raindrops that fell on the island during the show like lost pearls turning on the sea floor. The finale parade, in a rainbow of pastel hues, completed the transformation from sea to earth, with mermaid dresses in delicate silks and brocades ribbon-lined on the bias, almost giving the effect of Ariel herself emerging from the sea for the first time. For just a moment, sea and earth, hard and soft, human and animal all converged and blended for a presentation that honored the rich Baroque history of the island while conveying hard-won romance that is sure to delight any die-hard fans of Louis Vuitton—or The Little Mermaid.

Verder in de show kwam tulle tevoorschijn als waterschuim bij de mouwen en de heupen en werd de decoratie nog gedetailleerder, die de druppels van de regen tijdens de show prachtig reflecteerde. De finale was een regenboog aan pasteltinten, compleet met de transformatie van zee naar land, met zeemeerminjurken in zachte zijdes en brokanten met linten, waarbij het net lijkt of Ariël herself voor het eerst op het land loopt. Voor even werd zee en aarde, zacht en hard, menselijk en dierlijk verweven in deze presentatie met de rijke Barokke geschiedenis met een bepaalde romantiek waar elke die-hard fan van Louis Vuitton – of The Little Mermaid – blij van wordt.

louis vuitton cruise 2024 show
Giovanni Giannoni
louis vuitton cruise 2024 show
Giovanni Giannoni