Een party-topje voor € 9,99, een tie-dye hoodie voor € 5,99 en een cargo-rok voor € 12,99. De prijzen liggen bizar laag bij Shein, een van de meest beruchte fast fashion-merken. Toch denken consumenten in Frankrijk door een baanbrekend besluit voortaan wel twee keer na voor ze er iets kopen. Hopelijk geldt dat binnenkort voor nog meer webshops.

Frankrijk zet de aanval in op fast fashion

Het lagerhuis in Frank keurde deze maand unaniem een wetsontwerp goed om de verkoop van kleding gemaakt door fast fashion retailers te remmen. Het wetsvoorstel heeft tot doel niet alleen de vleugels van Shein te kortwieken, maar van ieder ultra fast fashion modemerk dat de markt overspoelt met enorme hoeveelheden kleding.

Als de wet in werking treedt, krijgen al dit soort fast fashion-kledingmerken in Frankrijk een soort milieutoeslag bovenop de verkoopprijs. Volgens The Guardian staat er vanaf 2025 een toeslag gepland die is gekoppeld aan de ecologische voetafdruk van fast fashion met een hoogte van € 5 per artikel, oplopend tot € 10 in 2030. De toeslag mag echter niet hoger zijn dan 50% van het prijskaartje van een artikel.

In een verklaring aan Reuters antwoordde Shein dat door het wetsvoorstel 'de koopkracht van de Franse consumenten zou verslechteren, in een tijd waarin ze de impact van de kosten van levensonderhoud al voelen.' Hoewel ze gelijk hebben dat veel online shoppers zich geen dure kleding kunnen veroorloven, richt Shein zich helemaal niet op arme shoppers. Ze richten zich op studenten en jongvolwassenen, die gewoon snel nieuwe kleding willen.

Gaan boetes op fast fashion het probleem verhelpen?

Zullen deze boetes het begin van het einde betekenen voor ultra fast fashionmerken? Het is de vraag, maar het is in ieder geval om een halt toe te roepen aan de massale dumping van tweedehands kleding op de vuilstort, waarvan sommige misschien maar een paar keer zijn gedragen (op zijn best). Feit blijft dat er echt iets moet veranderen – en het is aan retailers, overheden en, ja, wij als consumenten om dat mogelijk te maken. Er niets stijlvols aan het vernietigen van de planeet, kledingstuk voor kledingstuk, voor winst of voor the gram.