Om Barbie is altijd wel veel te doen – volgens critici representeert ze een compleet bizar schoonheidsideaal en vertegenwoordigt de pop een ouderwets (patriarchaal) ideaalbeeld. Soms wordt ze iets ronder, krijgt ze een andere huidskleur, of gaat ze een samenwerking aan met een bekende ontwerper. Hoewel dit het dalen van de verkoop niet tegen heeft kunnen houden, bleef ze altijd wel in het nieuws.

Maar nu heeft Barbie een nieuwe bezigheid, één die voor het oprapen lag, hét beroep dat alle oudere meisjes en jonge vrouwen op dit moment ambiëren: Barbie is online influencer (of blogger zoals we dat vroeger noemden). Het begon twee jaar geleden allemaal met deze post: 'I'm an American girl that loves American style. An easy denim look made chic with sunny accessories and of course, a pop of pink!' Dé woorden die haar online identiteit in één klap samenvatten. Een korte introductie hoe dat eruit ziet:

instagramView full post on Instagram

De account van Barbie wordt gerund door een designteam dat speciaal voor @barbiestyle kleding ontwerpt en sets nabouwt (natuurlijk op schaal). Met 1,5 miljoen volgers, gemiddeld 40k likes op een foto en minstens één post per dag, verschilt @barbiestyle van Mattel in haar aanpak niets van online influencers van vlees en verdient zij ook op deze wijze haar geld. Barbie poseert met laarsjes, tas en jas. Een stuk fruit, beker of föhn. Ze gaat naar Fashion Week, Coachella en Art Basel Miami. Terwijl ik door haar foto's scroll, word ik serieus getriggerd er een soortgelijk leven op na te houden. Om dat coltruitje weer uit mijn kast te halen. Om iets van Moschino aan te schaffen.

Er wrikt iets.

Toen Mattel merkte dat het marktaandeel van Barbie elk jaar afnam, besloot het bedrijf de pop een makeover te geven. Het materialisme van Barbie viel niet langer in goede aarde. Uit onderzoek bleek dat ouders van nu de pop te materialistisch vinden. Mattel startte daarom de marketingcampagne You Can Be Anything. De focus lag niet langer op het uiterlijk van de pop, maar op de verschillende carrières die kinderen kunnen nastreven, zoals dokter, atleet of piloot.

En nu ook: online influencer.

Zeker, in de wereld van mode mag Barbie niet ontbreken. Haar kleding wordt ontworpen door de grote namen in modewereld – van Ralph Lauren tot Oscar de la Renta, modetentoonstellingen worden aan haar gewijd. Alleen, en dit is de maar, als de aandacht minder op het materialisme gevestigd moest worden, in hoeverre is deze baan van Barbie dan een nieuwe wending? Als in: een outfitpost gaat toch juist over materialisme, of zie ik nu iets over het hoofd? Ik raak er serieus door ontgoocheld.

Waarna ik me ook nog eens afvroeg: hoe zit dat eigenlijk met de De Reclame Code Commissie? In het kader van democratie en het opkomen voor de 'kleine man' vind ik de inmenging van grote multinationals in iets dat van oorsprong juist democratie in de modewereld teweegbracht, een zorgelijke verschuiving. Nog iets waar ik over nadacht: als het commentaar op online influencers is dat zij fictieve werelden schetsen, hoe ironisch is het dan om een pop (een pop!), die geenszins op een echte vrouw lijkt, met een overduidelijk onrealistisch leven, een platform te geven dat vrouwen zou moeten inspireren?

In het commentaar bij de posts van Barbie staan dingen als 'thigh goals' en 'it's us!'

Ik weet even niet zo goed waar dit heen gaat…