Een nieuwe maand, een nieuw geval van TikTok die doet waar het goed in is: een nieuwe mode-esthetiek de wereld inbrengen die schijnbaar uit het niets komt en deze algoritmisch onze feeds, winkelstraten en misschien wel onze kledingkasten binnenstuwt.

Het is misschien nog maar een paar weken oud (praktisch gezien eeuwenoud in de levenscyclus van een microtrend), maar je hebt waarschijnlijk al gehoord over de Mob Wife-explosie. De hashtag #mobwives heeft 184 miljoen zoekopdrachten op TikTok, terwijl mensen als Hailey Bieber, Dua Lipa en Kendall Jenner de afgelopen weken zijn gezien, gehuld in wijd uitwaaierende (nep)bontjassen. Het is de tegenpool van de 'clean girl'-beweging, die overloopt van gedurfde en brutale nouveau-riche glamour: big hair, luipaardprint, bont en stiletto's.

Het Mob Wife-moment is in wezen een benadering van de look die populair werd gemaakt door de vrouwen uit de wereld van de georganiseerde misdaad. Op het moodboard staan Adriana La Cerva en Carmela Soprano uit The Sopranos (de serie die dit jaar toevallig 25 jaar wordt) en Connie Corleone uit The Godfather. Deze agressief glamoureuze vrouwen zijn vrouwen, nooit meisjes. Het lijkt erop dat de heerschappij van de coquette-stijl voorbij is.

instagramView full post on Instagram

Nu zijn er natuurlijk genoeg punten van kritiek binnen deze trend: bont, of het nu echt of nep is, zit vol met ethische en ecologische kwesties, terwijl het idee om maffiagedrag te verheerlijken en te romantiseren ook niet echt te rechtvaardigen valt. En dan is er ook nog de kwestie van mogelijke culturele toe-eigening (of cultural appropriation): we zouden waarschijnlijk niet voor de lol (of Instagram-likes) als Italiaanse Amerikanen moeten cosplayen.

Maar het echte probleem met de Mob Wife-aesthetic is hetzelfde als met alle andere spontane online micro-trends: vandaag is het fashion, morgen is het oud nieuws en waarschijnlijk vervangen door een andere micro-trend aangedragen door het algoritme (herinner je je de coastal grandma aesthetic nog?).

De kans is groot dat die lakleren broek al oud nieuws is tegen de tijd dat hij op je stoep ligt en dat we ons allemaal gaan kleden als een 'suburban stepmom' of een andere gekte.


Ik wil niet dat je denkt dat ik al het plezier uit mode haal – integendeel. Ik geloof alleen niet dat persoonlijke stijl moet veranderen en zich moet aanpassen aan de dichotome trends die om de paar weken voorbijkomen op onze telefoon. Het is misschien allemaal leuk om naar te kijken, maar we hoeven niet elke online trend mee te slepen in onze eigen garderobe.

Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal elementen van mobwifery die niet gebonden zijn aan een vluchtige '-core', maar eerder aan vaste stijlbewegingen in een nieuw jasje. Luipaardprint valt zelden buiten de tijdgeest en je hoeft niet crimineel te zijn om het als basic te beschouwen.

Hetzelfde geldt voor die over-the-top oorbellen: ik ben al lang fan van het aankleden van een strak wit T-shirt en een jeans met wijde pijpen met een statement oorhanger: het opkomende Griekse ontwerpduo Ysso maakt een aantal geweldige exemplaren, terwijl Vestiaire Collective een goudmijn is van vergulde vintage schatten van D&G en Fendi.

En de leren broek? Helemaal seizoenoverstijgend, hoe de tijdgeest ze ook inkleedt. Geloof me, als iemand die ze al tien jaar draagt: een goed paar is voor het leven, niet alleen voor een voorbijgaande TikTok-trend. Ga voor loose-legged en louche model, in plaats van loeistrak, voor een look die de Mob Wife-aesthetic lang zal overleven.

En als je het geluk hebt om een maffia-waardige stapel biljetten te verbranden? Weersta de aantrekkingskracht van de leuk-voor-een-seconde bontjas: waarom investeer je in plaats daarvan niet in een trendoverstijgende zwarte blazer of een jeans die je altijd zult dragen?