Normaal doen is in de mode

Normcore heeft zich geëvolueerd in een nieuwe trend. Vergelijkbaar en toch anders.

Meest gelezen

Let's go: nieuwe dag, nieuw trend. We gaan terug naar het jaar 2013. Het New Yorkse trendbureau K-Hole signaleerde een nieuwe manier van kleden, een nieuwe houding van de jeugd om zich moeiteloos aan een situatie aan te passen, en duidde dit in hun trendreport Youth Mode: A report on freedom.

Jerry Seinfeld en Steve Jobs

Journalist Fiona Duncan linkte het report in The New York Times aan een opvallende modetrend die in de New Yorkse artistieke scene heel erg aan de hand was: mensen leken zich en masse te kleden zoals Jerry Seinfield en Steve Jobs. Ze zag in de hipste wijken de meest creatieve types in witte sokken in badslippers lopen. In The New York Times schreef de journalist:

Advertisement - Continue Reading Below

'Ik zie het verschil niet meer tussen artistieke jeugd en Amerikaanse toeristen van middelbare leeftijd.'

Normcore en de 'Jerry Seinfield'-manier van kleden ging viral — hoewel het trendbureau de term net iets anders had bedoeld. De coltrui, de hoogopgetrokken lichtblauwe (Levi's 501-)spijkerbroek en witte sneaker waren niet meer de kleding van je alleenstaande nerderige oom, maar werd een universeel hipsteruniform.

Meest gelezen

Norm-normcore

Terug naar 2017. Hoewel dit voor de meesten van ons nog steeds een basistenue is — want hoe makkelijk?! — gaat mode de laatste tijd juist weer over extravagantie: veel kleuren, veel prints, veel verschillende materialen. Ondanks die overdaad, sluimert daar die normcore-trend nog steeds doorheen. Maar dan op een nieuwe manier. Norm-normcore zou je het kunnen noemen.

Oké, sorry, we weten niet precies hoe deze trend te noemen, Normcore 2.0 staat ook zo suf. Wat het is: norm-normcore gaat over normaal doen. Niet op z'n VVD's maar terug naar de basis. Norm-norcore gaat net als normcore over nostalgie, maar dan zoals je moeder het graag zou willen.

Normaal doen

Mocht je willen begrijpen welke richting de mode opgaat, dan moet je letten op de voedseltrends. En als je goed hebt opgelet, heb je gemerkt dat tussen de overdreven gezonde powerfood-voedselhype door, mensen steeds vaker aangeven hun eten wat minder pretentieus willen hebben. Geen zelfgedraaide worst van eekhoorntjesbrood, maar gewoon: een wit puntje kaas met sla, een bak yoghurt met cruesli, pindakaas enzovoorts. Niet ongezond, maar gewoon.

@nycbambi rocking her JANIN shirt 👊🏻💋 #maisoncleogirl #handmadeinfrance #madetoorder ✂️🇫🇷

A post shared by MaisonCléo www.maisoncleo.com (@maisoncleo) on

Nostalgie en écht

Norm-normcoremode gaat net als bij de voedseltrend over alledaagse klassiekers. Over kleding die hoort bij een activiteit, van een goede kwaliteit. We visualiseren het voor je. De té kleine zonnebril, de cargobroek, de vissershoed, Teva-slippers, de rieten mand, de sandaal met bescheiden hak, het feestelijke zijde reversloze jasje, de linnen jurk met spaghettibandjes en de wokkel in je haar.

Denk aan merken zoals Marni en Dries van Noten in de jarennegentig. Denk aan de kleuren camel, lichtblauw, zacht roze en wit. Denk, wederom, aan je moeder. Of aan vrouwen waar je moeder op zou kunnen lijken: Diane Keaton, Eileen Fisher, Whoopi Goldberg en Lauren Hutton.

Belangrijk om in gedachte te houden: Norm-normcore kent geen vast uniform. De belangrijkste woorden zijn nostalgie en écht. Regent het, dan kies je een goede regenjas. Ga je een dag in het park liggen en is het warm, dan draag je katoen, linnen en een goede zomerhoed. Norm-normcore is niet pretentieus, norm-normcore is herkenbaar. Het is niet sexy, niet niet sexy. Het is niet uitdagend maar ook niet saai.

Het is gewoon. Normaal.

Waarom iedereen het over de kleren van Céline Dion heeft >