De term 'deinfluencing' is al langer populair onder Instagram- en TikTok-gebruikers om producten of services af te kraken in plaats van aan te prijzen. Nu krijgt het echter een andere betekenis, want influencers gebruiken de term steeds vaker om de groeiende trend te omschrijven waarin ze hun sociale media-aanwezigheid verruilen voor een 'echte' baan.

Wat gebeurt er met influencers?

Steeds meer sociale media-persoonlijkheden lijken klaar te zijn met influencen, en hun ogenschijnlijke luizenleventje te willen verruilen voor een structurele 9 to 5. Het leven van een influencer lijkt vaak perfect, dit is natuurlijk ook de bedoeling als jijzelf het merk bent dat je moet verkopen aan je volgers en sponsoren. Maar de content op sociale media is natuurlijk geen afspiegeling van de werkelijkheid. De constante druk om content te creëren van alles wat je doet kan voor veel stress en een ongezonde relatie met je zelfbeeld zorgen.

Net zoals dat deinfluencing wordt gebruikt om 'normale' volgers uit de ongezonde waan te halen dat je alleen maar gelukkig kan worden van zes keer per jaar op vakantie gaan en het constant doen van aankopen, heeft het een soortgelijke betekenis in deze context. Influencers lijken zelf ook te gaan realiseren dat het promoten van deze onrealistische werkelijkheid hen niet veel voldoening geeft.

Waarom stoppen ze ermee?

Zoals eerder genoemd is het leven van een influencer lang niet zo perfect als dat het soms lijkt. Sommige influencers kampen met financiële instabiliteit, anderen vinden het lastig hun zelfwaarde nog los te koppelen van de hoeveelheid volgers of sponsordeals die ze binnenslepen. Ook de druk om alles wat je doet vast te leggen, zorgt voor een ongezonde relatie met jezelf en de mensen om je heen. Ten slotte is het gebrek aan structuur en een duidelijke scheiding tussen werk en privé vaak de doorslaggevende factor voor influencers om de switch te maken naar een corporate job.

Wat is het gevolg van 'deinfluencing'?

Natuurlijk zullen niet alle influencers nu meteen hun ring light inruilen voor een office cubicle, maar de trend lijkt wel steeds meer mensen te bereiken en aan het denken te zetten. Een aantal ex-influencers zeggen wel nog steeds voor hun eigen plezier content te maken naast hun 'normale' baan, maar nu veel meer voldoening halen uit hun werk doordat ze samen kunnen werken met collega's en het gevoel hebben bij te dragen aan de maatschappij. Of de trend echt serieus gaat doorzetten? Dat is nog maar de vraag.

tiktokView full post on Tiktok