Kranen/Gille viert hun tienjarig jubileum in het Noordbrabants Museum iets wat ze in de verste verte niet hadden verwacht. Wie De industriële wereld van Kranen/Gille nog wil zien, snél naar Den Bosch, want de solotentoonstelling loopt tot en met 14 mei. Wij gingen met het designduo in gesprek over hun tien jaar lange weg in design.

Waar het allemaal begon

Na hun afstuderen aan de Design Academy Eindhoven verloren de ontwerpers elkaar uit het oog, maar liepen elkaar op een feestje in 2006 weer tegen het lijf. En dat is waar alles begon. Jos Kranen en Johannes Gille wilden 'iets' samen doen, en dat 'iets' werd al snel omgetoverd in de Forest-collectie, waaronder de archetypische Tirolerstoel die gecombineerd werd met aluminium en waarop ze de allernieuwste lasertechnieken toepasten. Deze stoel was in galerie Priveekollektie in Heusden binnen no time uitverkocht. Gille: 'In een klap hadden we ons startkapitaal bij elkaar. Toen móesten we wel samen een bedrijf beginnen.'

Van Heusden naar Miami

Na Heusden volgen al snel Milaan en Londen, het werk van Kranen/Gille sloeg óveral aan. Hun enige doel – of eigenlijk, middel – was om in galleries te staan en uiteindelijk de MoMA in New York te bereiken. Ze vlogen af naar Miami, want dat was de plek waar Russen op luxe jachten je hele collectie in één keer zouden kopen. Althans, dat werd ze verteld.

En, ja hoor, ze kregen het voor elkaar hun producten te verkopen op een rooftop party aan Miami Beach, waar ook Naomi Campbell, Brad Pitt en Pharrel Williams zich lieten zien. 'Toen realiseerden we: dit is niet onze wereld.' De verkochte producten waren maar voor weinig mensen bereikbaar, en al snel vroegen ze zich af of ze niet liever voor een groter publiek ontwerpen. 'Of bleven we op de experimentele weg, waarvoor we, gebonden aan een galerie, voor iedere beurs als een gek nieuw werk zouden moeten produceren? Het antwoord was nee. Dat was niet waarom we voor een vrij beroep hadden gekozen,' zegt Kranen.

Design, Interior design, Furniture, Eyewear, Table, Engineering, pinterest
Dim Balsem

De industriële natuur van Kranen/Gille

Tegenwoordig maakt het duo de prototypes met de hand en worden ze machinaal geproduceerd. En dat is niet het enige wat in de afgelopen tien jaar is veranderd. De wereld opent zich voor ze, met de tentoonstelling in het Noordbrabants Museum als ijkpunt. 'Doordat we ook de tentoonstelling mochten vormgeven, kregen we de kans om de wereld rondom onze producten te schetsen, zoals we die bij het ontwerpen in ons hoofd hebben,' zegt Kranen. Beelden van Edward Burtynsky, van sloopschepen tot zware industrie en desolate gebieden hebben het duo enorm geïnspireerd, net als de analystiche natuurfoto's van Karl Blossfeldt. In het museum laat het duo dié werelden samensmelten met die van hun.

Wie de overzichtstentoonstelling nog wil zien, moet snel zijn; De industriële natuur van Kranen/Gille is tot en met zondag 14 mei te zien in het Noordbrabants Museum. Meer info: hetnoordbrabantsmuseum.nl.