Omdat het weer bijna Kerst is, is het ook weer tijd voor Love Actually. Het is immers geen Kerst tot Hugh Grant dansend door de gangen van 10 Downing Street is gegaan. Maar hoe charmant bovenstaande scène en heel veel andere momenten in de film ook zijn, en hoe groot fan we op de ELLE-redactie ook zijn (hence de vele artikelen over de nummer 1 kerstfilmhit op onze site), Love Actually wordt – zoals wel meer kerstklassiekers – niet heel goed oud.

Love Actually didn't age well

Er zijn meerdere verhaallijnen, uitspraken en momenten in Love Actually die anno 2023 eigenlijk niet echt meer kunnen. En, laten we eerlijk zijn, misschien wel nooit echt oké waren. (Iets dat veel mensen al heel lang roepen.) Lees je even mee?

  • Drie van de grote verhaallijnen in de film gaan over een invloedrijke man die het aanlegt met zijn tientallen jaren jongere medewerker.
  • Een van de vrouwelijke hoofdrolspelers wordt meerdere malen dik genoemd ('sizable arse, huuuuuge thighs'), waarbij de camera een keer doodleuk op haar billen blijft hangen.
  • De akelige gast die zijn noten en muffins verkoopt door iedere vrouw op kantoor lastig te vallen ('buy my beautiful nuts'), wordt beloond met niet één maar zes 'hete' vrouwen.
  • Een hardwerkende vrouw die daarnaast mantelzorger is voor haar broer, wordt veroordeeld tot een eenzaam leven omdat, ja, waarom eigenlijk?
  • En de enige min of meer gezonde liefde die opbloeit – de man en vrouw die elkaar leren kennen als naakte stand-ins op een filmset – wordt verpest omdat ze één maand na hun eerste zoen trouwen zodat hij 'regelmatig kan scoren'.

Maar het allerergste aan de film, zijn de zogenaamde 'grand romantic gestures', de grootse gebaren waarmee de (voornamelijk) mannen romantisch denken te zijn.

Foute mannen in Love Actually

De schattige Sam die, op aandringen van zijn vader, de douane op het vliegveld omzeilt en wegrent van de agenten om het meisje dat hij nog nooit heeft gesproken zijn liefde te verklaren. Colin Firth die een vrouw ten huwelijk vraagt in een vol restaurant terwijl zij aan het werk is, nadat hij haar een paar weken kent en met wie hij nog nooit een gesprek heeft gevoerd waarbij ze elkaar begrepen. En natuurlijk, de ergste van het stel, de enorme eikel die de vrouw van zijn beste vriend tegen wie hij nooit een woord zegt (spot je het thema?), de liefde verklaart op de meest romantische manier denkbaar.

Er is vaak geschreven hoe ongelooflijk creepy deze scène eigenlijk is. Zeker in combinatie met de trouwvideo die hij in het begin van de film maakt waarop alleen zij te zien is, in close-up. Dit samen schreeuwt harder 'stalker' dan 'romanticus'.

Stel dat een vriendin in het echte leven je zou vertellen dat de beste vriend van haar man zo'n video had gemaakt tijdens haar huwelijk en weken daarna met muziek en kartonnen borden waarop hij haar de liefde verklaart voor de deur stond, dan zou je haar aanraden de politie te bellen. Niet hem achterna te rennen en hem te zoenen. Toch?

Grootse gebaren: romantisch of opdringerig?

Ondanks dat is het een van de populairste scènes uit de film. Ook ik vond het jarenlang hét romantische hoogtepunt. En dat zegt zoveel over onze maatschappij. Films als Love Actually maar ook – een andere favoriet uit die tijd – The Notebook hebben ons geconditioneerd te denken dat dit soort 'grootse gebaren' het toppunt van romantiek zijn. Iets wat we als vrouw moeten verwachten en als man moeten ambiëren.

Terwijl, als we eerlijk zijn en met onze 2023-brillen kijken, de gebaren vooral opdringerig, ongewenst en zelfs stalkerig zijn. Hoe noem je het anders wanneer een man de keiharde afwijzing van een meisje gewoon negeert en een (voor hem én haar) levensgevaarlijke stunt uithaalt om haar te dwingen alsnog met hem uit te gaan?

Het is niet voor niets dat Offset het een paar jaar geleden een goed idee vond om het optreden van zijn vrouw Cardi B te crashen in een poging haar terug te winnen. Want dat is als we Hollywood moeten geloven dé manier om je liefde te verklaren. 'You've seen the films, kiddo. It ain't over 'til it's over', zegt Liam Neeson in Love Actually.

Vandaar dat de rapper een paar jaar geleden doodleuk het podium opwandelde waar zijn vrouw, die hij volgens de geruchten had bedrogen, aan het WERK was. En in plaats van haar en haar WERK serieus te nemen, besloot hij haar publiekelijk voor het blok te zetten. 'I just want to tell you I'm sorry, bruh. In person. In front of the world,' zei hij in de microfoon terwijl achter hem bloemen stonden met de woorden 'take me back Cardi'. Iets dat zij niet wilde waardoor ze genoodzaakt was hem af te wijzen. Dat is nooit leuk, maar helemaal niet wanneer het de vader van je kind is en de hele wereld toekijkt. Het maakt zijn 'grootse gebaar' niet romantisch, maar gewoon gemeen.

Daarmee heeft Offset bewezen dat het de hoogste tijd is dat het 'grootse, romantische gebaar' definitief op stal gaat. En Love Actually mag er wat mij betreft naast. Op de Hugh Grant-dansscène na dan, maar die kijken we wel op YouTube.