Het is je vast niet ontgaan dat er een nieuwe omroep in town is. Of beter gezegd, daar wordt naar gestreefd. Omroep ZWART is sinds september volop campagne aan het voeren om 50.000 leden te werven voor toegang tot het publieke bestel. Met media-optredens, waaronder Jinek, NPO Radio 1 en diverse Instagram Live-sessies weten de oprichters hun beweegredenen goed onder de aandacht van het publiek te brengen. Ze zijn inmiddels een flinke groei op social media en 25.000 leden verder. Het gaat dus de goede kant op, maar er is nog precies een verdubbeling in het aantal leden nodig om het einddoel te bereiken. Daarom riep team Omroep ZWART - heel slim - 'Verdubbeldag' in het leven. Wat dat inhoudt vragen we aan de vrouwen achter de omroep, want die hebben we eigenlijk nog maar weinig gezien.

De vrouwen achter Omroep ZWART

In de media wordt Omroep ZWART grotendeels vertegenwoordigd door initiatiefnemers Akwasi Ansah en Gianni Grot. Maar welke vrouwen werken achter de schermen hard aan de totstandkoming van de omroep? ELLE.nl ging in gesprek met drie belangrijke teamleden; de freelance PR en event managers/producers Bianca Portis, Marilyn Donkor en Nina van Wijk én voorvrouw dj en presentatrice Eva Cleven over het belang van de omroep en waarom zij besloten zich bij het platform aan te sluiten.

'Het is nodig!' trapt Portis af. 'Ik wil dat de generaties na mij opgroeien in een wereld waarin het niet meer gaat over geloofsovertuiging, roots, gender of bijvoorbeeld de buurt waarin je bent opgegroeid. We moeten af van het labelen van mensen.' Van Wijk sluit zich hier volledig bij aan: 'Ik denk dat we klaar zijn voor nieuwe verhalen en gezichten op TV. Zodat nieuwe generatie Nederlanders zich ook kunnen herkennen in wat ze zien. En dat begint met verandering achter de schermen, op de plekken waar de beslissingen worden gemaakt.'

Presentator Eva Cleven besloot zich al snel na de oprichting aan te sluiten bij het platform en als voorvrouw van de omroep op te treden. 'Ik wilde me hieraan verbinden omdat ik denk dat dit de toekomst is. En ik geloof in de visie van Omroep ZWART. Er worden bij de NPO veel mooie programma's gemaakt, maar ik denk dat er ruimte is voor meer verschillende perspectieven. Wat gebeurt er als een groep mensen die allemaal van elkaar verschillen samen iets gaan maken? Verhalen gaan vertellen?'

Waarom Zwart?

Om Omroep ZWART toegang te bieden tot de publieke omroep zijn er 50.000 betalende leden nodig. Geen gemakkelijke opdracht. In hun strijd naar de eindstreep blijkt bovendien maar weer waarom de komst van de omroep zo belangrijk is. 'Het woord zwart heeft in de Nederlandse taal een overduidelijk - onterechte - negatieve connotatie gekregen; denk aan zwart kijken, het zwarte schaap, zwart rijden, zwart geld,' zegt Portis. Iets waar de omroep graag verandering in wil brengen. Over opmerkingen dat de naam ZWART polariserend zou werken, heeft Donkor het volgende te zeggen: 'We krijgen continu de vraag "Was Omroep Kleur geen betere naam geweest?" Maar ZWART gaat juist aan kleur voorbij en dat is overduidelijk terug te zien in alles wat we maken én met wie het maken. Eigenlijk wil ik hiermee zeggen: don't judge a book by its cover.' Cleven: 'De omroep gaat ook over het feit dat er zoveel goede mensen rondlopen, zoveel talent, dat we niet of nauwelijks zien. Omroep ZWART wil ze verbinden. Ze kansen geven en dat dát prachtig werk oplevert. Dat wordt vaak gemist, omdat we struikelen over kleur, of over die naam. Omroep ZWART gaat niet over "meer kleur". We gaan met z'n allen kleur voorbij. En dat is echt nieuw hoor, in omroepland.'

Artikel loopt door onder de foto's.

portret eva cleven gefotografeerd op grijze achtergrond
Jimmy On The Run / Omroep ZWART
Eva Cleven
marilyn donkor gefotografeerd op rode achtergrond
Floris Heuer / Omroep ZWART
Marilyn Donkor

Verdubbeldag

Met inmiddels meer dan de helft van de benodigde leden op de teller, kan vandaag, nota bene op vrijdag de 13e - laat het dit keer geluk brengen, dé dag zijn die het verschil gaat maken. Het idee: Omroep ZWART moedigt haar leden aan om allemaal in gesprek te gaan met minstens één persoon in zijn of haar omgeving, om te vertellen over het belang van erkenning en inclusiviteit in de mediawereld, voor én achter de schermen. Ze hopen hiermee dat alle leden tenminste één nieuw lid kunnen genereren. En met een simpele rekensom snap je dat als dit lukt de omroep het levenslicht zal zien.

Vandaag staat dus in het teken van het gesprek aangaan. Juist met mensen die misschien nog wat meer nodig hebben om overtuigd te raken. Voor wie dat nog steeds heel lastig vindt - het gesprek aangaan met die koppige oom of minder ruimdenkende vriendin - hebben de vrouwen nog wel wat advies. Van Wijk: 'Ik heb zelf de afgelopen tijd geleerd dat je met vragen en luisteren het verst komt. Er is nog vaak verwarring over de naam, maar na een open gesprek over de bedenkingen hierover gaan de meeste wel om.' Portis voegt toe: 'Probeer vooral open het gesprek in te gaan. Door te vragen, luisteren en leren kom je vanzelf dichterbij elkaar. Ik laat ze vaak de campagnevideo zien of deel ons manifest met ze.'

Artikel loopt door onder de foto's.

portret van nina van wijk gefotografeerd op rode achtergrond
Omroep ZWART
Nina van Wijk
bianca portis gefotografeerd op een houten kruk op een witte achtergrond
Omroep ZWART
Bianca Portis

Mocht je je afvragen wat er gaat gebeuren als de 50.000 leden zijn behaald? Het antwoord is 'Champagne!' Donkor: 'Een kleine traan van geluk laten en misschien houden we wel de grootste digitale borrel van Nederland.'

Hou vandaag het Instagramaccount van Omroep ZWART in de gaten voor IG Live-sessies. Hierin zullen verschillende vrienden van de omroep voorbijkomen én is er ruimte voor vragen en antwoorden. Lid worden doe je hier.

youtubeView full post on Youtube