Prime Video is een documentaire rijker. Of nou ja, rijker... De streamingdienst bracht onlangs de driedelige docu-serie Jorik uit, waarin Jorik Scholten zoals rapper Lil Kleine heet, zijn imago probeert op te poetsen na de beschuldigingen van huiselijk geweld. Oordeel? Totaal overbodig én veel te snel na de gebeurtenissen.

Lil Kleine probeert in zijn docu-serie z'n imago op te kalefateren

Voor wie het gemist heeft: op vrijdag 19 januari bracht Prime Video een driedelige docu-serie genaamd Jorik uit. Voormalig acteur en nu docu-producent Sascha Visser volgde de gevallen rapper Lil Kleine (echte naam Jorik Scholten) gedurende enkele maanden nadat hij gecanceld werd.

De Nederlandse artiest werd vorig jaar beschuldigd van huiselijk geweld nadat juice-koningin Yvonne Coldeweijer een filmpje lekte waarop te zien was dat Jorik zijn ex-vriendin Jaimie Vaes mishandelde. (Dit deed ze trouwens op verzoek van de influencer bleek later.) De twee kregen het met elkaar aan de stok na een avond stappen, waarna Jorik Jaimie uit de auto meent te sleuren. Op de onscherpe camerabeelden lijkt het alsof hij het hoofd van zijn toenmalige vriendin tussen de autodeur klemt. Zowel Jamie als Jorik hebben later ontkend dat dit het geval was, maar dat de moeder van zijn kind op dat moment wel degelijk door hem mishandeld werd, is duidelijk.

Na een snelle arrestatie (binnen een uur) en enkele weken voorarrest komt Jorik vrij. Op de eerste beelden, gemaakt in een rijdende auto, is te zien dat hij zijn ex-vriendin voor van alles uitmaakt. Zij was de gekke van de twee, zij was dit, zij was dat; maar hand in eigen boezem steken? Ho maar. Ja, Jorik bekent spijt te hebben van zijn acties, maar gooit er bij elke spijtbetuiging een 'maar...' achteraan. Voor het geval hij het nog niet weet: zo werkt spijt niet.

Hij wijdt het geweld aan hun toxic relatie

To add insult to injury: in de documentaire beweert Jorik ook nog dat de giftigheid van zijn relatie uiteindelijk heeft geleid tot huiselijk geweld. Volgens hem kan mishandeling 'in een relatie' gebeuren. 'Al helemaal in een relatie waar wij in zaten,' voegt hij eraan toe alsof dat een excuus is voor wat er is gebeurd. Eerlijk is eerlijk, elk verhaal kent twee kanten. Maar hoe verschrikkelijk de andere kant ook is, wat er naar buiten is gebracht over de relatie van Jaimie en Jorik had nooit gebeurd als de twee er eerder een eind aan hadden gebreid.

De opmerking over dat dit soort dingen kunnen gebeuren, schiet in het verkeerde keelgat van zo ongeveer heel Nederland. In de talkshow Renze erkent de artiest dat het 'misplaatst' was. 'Als je in een relatie zit die één en al giftig is, en waar aan beide kanten mensen fout zijn, den waarin aan beide kanten mensen gebruiken en drinken, dan gebeuren er gauw verkeerde dingen,' wilde hij zeggen. Toch knap dat die ingeving pas komt ná de release van de documentaire, waar Jorik ongetwijfeld meermaals naar heeft gekeken voor goedkeuring. Pas bij kritiek je passen corrigeren, voelt alles behalve oprecht.

Slachtofferrol uitgespeeld

Het doel van de documentaire wordt al in de eerste minuten duidelijk: Jorik wil niets liever dan aandacht voor zijn kant van het verhaal en laten weten dat ook hij slachtoffer is in deze situatie. Dat kan wel zijn, want waar twee kijven, hebben twee schuld, maar (!) fysieke mishandeling maakt van jou de dader, geen slachtoffer. Ongeacht wat daaraan vooraf is gegaan.

De impact van de schokkende onthullingen heeft ervoor gezorgd dat de 29-jarige artiest gecanceld is. Platendeal weg, gezin weg, geld weg, roem weg; allemaal door eigen toedoen. Om nu van de daken – of vanaf een streamingdienst – te schreeuwen dat jij het zo zwaar hebt, komt veel te vroeg. Is hij in het jaar dat is verstreken écht tot voldoende inzichten gekomen om zo'n documentaire te maken? Wij denken het niet, zeker niet als je ziet hoe hij meermaals in de verdediging schiet over zijn daden.

Kortom: wij zien Jorik niet als slachtoffer. Had hij maar beter moeten nadenken voor hij uit zijn slof schoot. Cursus woedebeheersing is misschien mosterd na de maaltijd, maar altijd handig.