Dit artikel werd geschreven door onze Amerikaanse ELLE-collega Véronique Hyland
FOMO is al lang de aanjager van modetrends. Of het nu een limited-edition drop is waarvoor slechts 100 mensen zijn uitgenodigd, of een kilometerslange wachtlijst voor een 'it'-tas: introduceer schaarste en je hebt een recept voor verlangen. Maar nu het vakantieseizoen in volle gang is, bevinden we ons nu volledig in het 'gras is groener' -gebied.
Dit is waarom Europecore hot is
In de Verenigde Staten zijn de meesten van ons ondergedompeld in het druppelende airconditioning-seizoen, waarbij we onszelf mentaal teleporteren naar verre landen – met de bijpassende vakantiegarderobe.
De allure van resortkleding, met de belofte van vervlogen glamour, heerste al lang voor de pandemie. Maar nu het veel minder betaalbaar is, is reizen een luxeartikel geworden, iets om mee te pronken op Instagram terwijl je de perfect bijpassende set draagt. Wat betekent dat influencers van alle pluimage hun eigen versie van de Grand Tour maken, op zoek naar de vermeende verfijning van het continent.
Enter Europecore, een van de vele TikTok-#cores die ons blijven achtervolgen. Niet helemaal 'stille luxe' of 'Coastal Grandmother', maar door de ambitieuze kwaliteiten van die trends te delen, is Europecore zo groot geworden dat zelfs Target een thematische bewerking heeft die suggereert dat je je 'kleedt om reizen naar het buitenland te manifesteren' met items zoals onderjurken en sandalen met bandjes. Net zoals we Franse meisjes en Deense streetstyle-sterren hebben als stijliconen, hebben we nu een heel continent om over te fantaseren. (Het helpt dat het idee om uit Amerika te ontsnappen sinds de verkiezingen van 2016 steeds aantrekkelijker is geworden.)
Visueel is de definitie van Europecore uiterst verwarrend. Het zou Kim Kardashian in een voetbalshirt kunnen betekenen, of Sofia Richie die door Zuid-Frankrijk fladdert. Of, kijkend naar meer vintage-inspiraties, Romy Schneider en Jane Birkin die luieren aan het zwembad aan de Côte d'Azur in La Piscine, de film uit 1969 die de afgelopen jaren een cultstatus heeft ontwikkeld, of Grace Kelly zonnend in Zuid-Frankrijk in To Catch a Thief. Of scènes uit The White Lotus, waarin Aubrey Plaza op Audrey Hepburn en Monica Vitti geïnspireerde stukken draagt met een licht jaren '50-gevoel, terwijl Jennifer Coolidge Vitti probeert na te bootsen met een afhangend sjaaltje op haar hoofd.
En het wijst op Rohmer-core, dat als magneet werkt voor overwerkte Amerikanen die verlangen naar de vrije tijd zoals te zien is in traag bewegende maar visueel verbluffende films zoals Claire's Knee. (Ik heb onlangs Le Rayon Vert opnieuw bekeken, zijn film over een vrouw met het benijdenswaardige raadsel dat... ze te veel zomervakantie heeft om te vullen.)
Vergeleken met zijn #core siblings is deze trend wat toegankelijker. Het is vaag en minimalistisch genoeg dat je het misschien je kast kunt shoppen, of in de kringloopwinkel. (In tegenstelling tot het bestellen van een heel Barbiecore-assortiment bij Shein.) En je hoeft niet in Europa te zijn om Europecore uit te oefenen. Voor sommigen is het net zo eenvoudig als het aanschaffen van een kledingkast met klassiekers van katoen en linnen... of gewoon aan de kant blijven, de airconditioning uitzetten en een bovenlaken achterwege laten.
Niet dat iemand verwacht dat modetrends de geopolitieke realiteit weerspiegelen, maar Europecore presenteert een bijzonder bekrompen en Amerikaanse kijk op het continent. De locaties waarnaar wordt verwezen, zijn eerder dure vakantieoorden met vijfsterrenhotels dan bijvoorbeeld niet aan zee grenzende fabriekssteden. En de levensstijlen die ze waarderen, zijn alleen beschikbaar voor de hogere middenklasse en hoger. (Het is alsof je de VS bezoekt en denkt dat iedereen in de Hamptons woont.) Maar als fantasie is waar mode om draait, waarom zou je dan niet doen alsof? Als je daar de zomer mee door komt...