Tot een paar jaar geleden zagen we voetbalshirts vrijwel alleen bij groepen voetbalsupporters op dagen van de wedstrijd. Dankzij de Blokecore-trend zien we ze tegenwoordig overal. Door bijzondere designs en opvallende samenwerkingen behoren voetbalshirts al lang niet meer exclusief tot de voetbal community.

Het voetbalshirt is hét fashion statement van de zomer

Het is meer dan vijftig jaar geleden dat in Nederland de eerste voetbalshirts met reclameteksten en toffe prints worden geproduceerd. Vroeger werden deze shirts puur en alleen verkocht aan fans van de bijbehorende club. No way dat je een Ajax-supporter ooit in een Feyenoord-shirt zou zien – en vice versa.

Nu zal dat op de dag van vandaag nog steeds niet voorkomen. Wat we wel steeds vaker zien, zijn mensen die niet per se fan zijn van voetbal die toch een voetbalshirt dragen. De jerseys staan niet meer alleen voor de club, maar dragen ook een bepaalde aesthethic uit. Het gaat veel meer om het ontwerp van het shirt, de prints en de kleuren. Dat zag je toen Nike de WK-collectie voor Nigeria lanceerde in 2018. Op mening festival zag je het shirt die zomer terugkomen. Of later toen Daily Paper een Ajax-shirt uitbracht.

De football jersey trend van dit moment gaat nog een stapje verder. We zien merken – die niets met voetbal te maken hebben – hun eigen interpretatie aan het voetbalshirt geven. De materialen zijn vaak hetzelfde, maar waar voetbalshirts vaak los zitten, zijn deze strakker gesneden. Ook opvallend: in plaats van een clubembleem plaatsen de merken hun eigen logo op het borst.

Voetbalshirts van fashion merken die opvallen

Onderstaande jersey, die van het merk Pompeii, zag ik op DGTL vier keer voorbij komen.

instagramView full post on Instagram

Of dan deze, van About:Blank. Nog niet gezien in 't wild, maar ik heb hem wel op mijn wish list staan.

Zelfs Dua Lipa is fan.

Roken promoten we niet, maar dit shirt van sigarettenpapiermerk Rizla wel. Putting the rizzzzz in Rizla.

En dan nog deze, van Acne Studios.