Het is niet snel goed. Na 'te dikke' en 'te dunne' modellen liggen nu healthbloggers onder vuur. Harpers Bazaars Sigrid Stamknot vraagt zich af of health shaming het nieuwe skinny shaming is en spreekt over het onderwerp met een Nederlandse fitgirl en trendwatchers.

Aanleiding van het artikel waren de reacties op het dieet van Amanda Chantal Bacon, oprichtster van de gezonde keten Moon Juices. Zij deelde online wat ze zoal at op een dag, en dat resulteerde in een storm van kritiek. ''Pretentieus hippiedieet' 'volkomen nonsens' en zelfs 'like staring into a wound in the universe (te poëtisch om te vertalen)', waren slechts enkele reacties,' schrijft Stamknot.

Onder vuur

Ook fitblogger Annemerel de Jongh ligt in reacties op haar blog weleens onder vuur, zo wordt ze weleens 'dik en lelijk' genoemd. Om dat soort reacties maakt ze zich geen zorgen, want: 'Ik weet dat ik niet dik ben en ik ben zeker geen Victoria's Secret-model, maar ik ben ook niet lelijk.' Die reacties raken haar dan ook niet, vertelt ze Harpers Bazaar. 'De dingen die raken zijn de dingen waar je onderbewust mee bezig bent, een bepaalde onzekerheid, iets dat gevoelig ligt.' Negatieve reacties leest ze liever niet: 'Ik krijg er een steek van mijn buik van, kan er echt misselijk van worden. Na 13 jaar op internet ben ik inmiddels wel iets gewend, maar het wordt niet leuker ofzo.'

Annemerel denkt dat veel reacties, zoals in het geval van Amanda, voortkomen uit onwetendheid. 'Amanda doet niets fout met haar levensstijl, alleen begrijpen sommigen het niet. Dat kan, ik zou zelf ook nooit zo eten. Maar als die mensen nou eens minder op anderen letten en kijken waar ze zelf gelukkig van worden in plaats van ongenuanceerd reacties te gaan geven?'

Picture perfect

Fitness & health trendwatcher Angelique Heijligers begrijpt wel dat dergelijke artikelen, en ook die perfecte blokjesbuikselfies en foto's van neongroene smoothies, reactie oproepen. 'Ermee geconfronteerd worden is op een bepaalde manier intimiderend', zo legt ze uit op Harpers Bazaar. 'Zo van: oh, heb jij tijd voor al die perfecte ontbijtjes? En om de hele dag in de sportschool te staan voor die perfecte buik? Dat picture perfect roept een reactie op.'

En die zijn dus vaak negatief, want: 'Sociale media drijven natuurlijk op primaire reacties . En sommige posts worden ook provocerend neergezet. Hoe harder je een standpunt inneemt, hoe meer je een reactie kunt verwachten. En het is natuurlijk ook goed voor de clicks, zo eerlijk moet je ook zijn.'

Die negatieve reacties komen vooral van ongezonde reageerders, denkt trendwatcher Gijsbregt Brouwer. 'We willen (nog?) niet aan de gezonde leefstijl, dus zoeken we kansen om die belachelijk te maken. Daarnaast zie je ook dat het onze stereotypen van man/vrouw raakt. Sterke vrouwen - inclusief spieren - boezemen mannen en vrouwen angst in.'  

'Terugkomend op het verhaal van Amanda: dat was natuurlijk ook wel extreem. Gezond leven zou niet alleen voor de happy few met lifestylecoaches, personal trainers en een megabudget moeten gelden, maar voor iedereen. En dat was de voornaamste reden om deze dame aan te pakken. Maar de eerstgenoemde redenen van het er niet aan willen en geïmponeerd zijn zitten er ook achter en lijken breed gedragen te worden.' 

Health shaming nieuwe trend?

Dus is health shaming het nieuwe skinny shaming? Heijligers: 'Misschien wel, omdat de aandacht voor voeding en sport een vlucht neemt. Maar ook al zijn er negatieve reacties: die reaguurders hebben er toch een moment over nagedacht. Ze voelen zich ergens toch aangevallen als ze een perfecte acaibowl op Instagram zien terwijl zij aan hun bammetje Nutella zitten. En het is natuurlijk altijd goed wanneer mensen nadenken over wat ze in hun mond stoppen en ze daardoor minder gedachteloos en slecht voedsel naar binnen werken.'

Lees ook: Deze meisjes startten een Instagramaccount dat draait om 'slecht' eten

Bron: Harpers Bazaar