Zoveel kilometer moet je hardlopen om de voordelen ervan te merken

Wow, had je vast niet verwacht.

Ben je stiekem altijd een beetje jaloers op mensen die met gemak een (halve) marathon lopen, omdat jij het maar net redt om een rondje van 5 kilometer te rennen? Dan hebben we goed nieuws voor je. Uit onderzoek van onderzoekscentrum Mayo Clinic blijkt namelijk dat wekelijks in totaal 10 km hardlopen al een positief effect heeft op je gezondheid.

Gezondheidsvoordelen

Het onderzoekscentrum heeft verschillende grote onderzoeken uit de afgelopen dertig jaar geanalyseerd en daarin werd allereerst nog maar weer eens duidelijk hoe gezond hardlopen is. Naast het feit dat het helpt bij het behouden van een gezond gewicht, wordt het ook geassocieerd met een lager risico op verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten, bloeddruk- en cholesterolproblemen.

Advertisement - Continue Reading Below

Maar nieuwe informatie was een paar keer per week hardlopen (ongeveer 10 kilometer in totaal) dezelfde positieve effecten op je gezondheid heeft als wanneer je wekelijks meer kilometers loopt.

'We kunnen wel concluderen dat je helemaal niet zoveel kilometer hoeft te rennen om het maximale eruit te halen wat betreft gezondheidsvoordelen,' zegt dr. Carl Lavie van het Ochsner Medical Center in New Orleans, die ook bij het onderzoek betrokken is. 'Met één of twee trainingen per week van een uurtje of minder boek je al veel resultaat.'

Meest gelezen

Wel een kleine kanttekening. Heb jij bijvoorbeeld als doel om af te vallen? Dan kan 10 km per week te weinig zijn. Ook als je sneller wilt worden, heb je meer training nodig. Maar voor wie dit niet geldt, is elke werkdag een rondje van 2 km of twee keer per week een sessie van 5 km al genoeg. Toch goed om te weten, zeker met die koude(re) dagen in het verschiet.

Wist je dit al? Rennen heeft dit positieve effect op je brein >

Bron: Women's Health