Breaking news: pottery is de nieuwe interieurtrend

This side up, please

Meer van Interieur Inspiratie
20 articles
Deze plant is er eentje om rekening mee te houden
Deze plant is er eentje om in de gaten te houden
Dit Zuid-Afrikaanse designduo geeft het begrip safari-lodge een nieuwe dimensie
Deze vakantiehotspot staat bovenaan onze wishlist!
Little Greene's kleurengoeroe In Nederland Robert Paul
5 supertips om kleur te kiezen voor je interieur

We zagen het de laatste tijd al: steeds meer Nederlandse ontwerpers houden zich weer volop bezig met keramiek. Atelier NL maakt aardewerk met klei uit de Noordoostpolder, Claudy Jongstra werkt samen met studio Cor Unum aan een servies van hergebruikt keramiek en Scholten & Baijings cureerden het samenwerkingsproject met Japan om het 400-jarig bestaan van het Arita-aardewerk te vieren.

Ook op Instagram is aardewerk, keramiek of #pottery het helemaal. Overal zien we beeldschone plaatjes van handgemaakt aardewerk, in prachtige kleuren en vormen, soms meer glas dan aardewerk of met een vette knipoog. Vooral nude, denimblauw en de Pantone-paletten voor 2018 Discretion, Far Fetched en Intesity komen we veelvuldig tegen. Alles net niet perfect, en daarom o zo mooi.

Advertisement - Continue Reading Below

Hier een selectie van onze favorieten van over de hele wereld, maar het leukste is natuurlijk om zelf op onderzoek uit te gaan.

More From Interieur Inspiratie
20 articles
Deze plant is er eentje om rekening mee te houden
Deze plant is er eentje om in de gaten te houden
Dit Zuid-Afrikaanse designduo geeft het begrip safari-lodge een nieuwe dimensie
Deze vakantiehotspot staat bovenaan onze wishlist!
Little Greene's kleurengoeroe In Nederland Robert Paul
5 supertips om kleur te kiezen voor je interieur
Binnekijken bij designer en tapijtontwerper Alex Proba
Binnenkijken in de wereld van een designer in NYC
5 manieren om eindeloos van je lepelplant te genieten
Dit plantje overleeft volgens NASA in de ruimte

Three yet to be fired vessels, glaze still powdery soft and fragile these will turn a dark glassy green after they’ve endured the heat of the kiln. The sharp rim and linear mark will hopefully break through the glaze, revealing a brighter, almost metallic kaki. I’m committing just a handful of these to each firing, so they’re spread out—I certainly don’t want to put all of these in a single kiln load as the chance of one firing being worse than the others is relatively high. There’s no knowing what they’ll do during the firing, how the glaze will interact with the marks and how it’ll settle towards the base of the pots, they might be completely different beasts compared to how they look now, but I’m hoping not. Either way I’ve taken enough photographs of them at this stage so I’ve got a reminder incase it all goes terribly wrong. I haven’t got long to experiment with these, for the time being anyway. I leave Maze Hill Pottery and finish my assistantship with Lisa Hammond very soon so it might sadly undergo a break. In between embarking out to find my own studio I have a very exciting six months, a total change of scene and culture, which I’ll talk about properly in a few days time. One thing I haven’t done for a while now is any glaze testing, it’s something I can’t wait to get back into. If these glassy whites and greens don’t work on these forms, be it aesthetically or physically I’d love to attempt making glazes that resemble the soft tones and matte surfaces these have now. It would be worlds apart in regards to style, but changes are often necessary—after making nothing but functional pottery for three years, tens of thousands of pots, it’s something I’m craving.

A post shared by Florian Gadsby (@floriangadsby) on

Advertisement - Continue Reading Below

New dinner plates.

A post shared by Rikard Palmquist (@rikardpalmquist) on

Advertisement - Continue Reading Below

Meest gelezen

Deze Nederlandse ontwerpers doen ook hele leuke dingen met zand van jouw vakantie >