Denk Parijs 1947, met kogelgaten in de muren en getraumatiseerde inwoners na een hartverscheurende Tweede Wereldoorlog. Ontwerper Paul Sabine (Richard Coyle, Crossbones, Life of Crime, Covert Affairs) wil het huidige modebeeld van uniformen en weggestopte lijven veranderen, en is hard op weg een gevierd designer te worden. Gevraagd als ontwerper voor een groot modehuis 'om de wereld te kleden en Parijs opnieuw de modehoofdstad van de wereld te maken', ziet hij zijn kans schoon, maar daarvoor heeft hij wel de hulp nodig van zijn tikkie getroebleerde broer Claude (Tom Riley, Da Vinci's Demons, Kill Your Friends, Monroe). Die stiekem de beste ontwerpskills heeft, als is Paul het zakelijk brein en het gezicht naar buiten.

Dress shirt, Collar, Temple, Blazer, Brass, Bronze, Cuff, Place of worship, Button, Hearing, pinterest
Zakelijk brein Paul Sabine
Brown, Collar, Sleeve, Textile, Jacket, Outerwear, Street fashion, Pocket, Denim, Beige, pinterest
Creatief talent Claude

De twee hebben elkaar nodig, dus, en als de creatieve van de twee door persoonlijke omstandigheden dreigt af te glijden, dan moet daar een stokje voor worden gestoken, zo vindt Paul, want die ruikt de geur van roem en vooral geld. Dat die persoonlijke omstandigheden zo z'n redenen hebben, moet eveneens een groot geheim blijven. Koste wat het kost, en daarbij wordt geen middel geschuwd.

Alle kleding was zo mooi. En alles op maat gemaakt, ik mocht even aan het gevoel van couture ruiken.

Tot zover het verhaal, want we gaan natuurlijk niet alles weggeven. Wel laten we acteurs Richard Coyle (bekend van onder meer de serie Covert Affairs) en Poppy Corby-Tuech (kun je kennen van The Royals), aan het woord, die voor de opnames in hand- en op maat gemaakte kleding werden gehesen. Daarvoor werd Coyle diverse malen in de Franse modestad ontboden:

'Ik kreeg persoonlijke fittings, wat een geweldige ervaring was. Alle kleding was zo mooi. En alles op maat gemaakt, ik mocht even aan het gevoel van couture ruiken. Het is zo mooi om te zien hoe zo'n ontwerp groeit. Er gaat 800 uur werk in een jurk! Ik kan me voorstellen dat als het af is, dat voor de ontwerper het gevoel geeft als je kind dat voor het eerst loopt. '

Voor de rol moest hij behoorlijk wat afvallen, want zo net na de oorlog waren de mensen nou niet bepaald bepaald doorvoed. Hoe-ie dat voor elkaar kreeg? 'Trainen, veel trainen. En op mijn voedsel eten.' De 44-jarige Britse acteur is niet iemand die graag over zijn looks praat, zo zegt hij tijdens de perspresentatie in Londen, waar ELLE bij was: 'Het kan soms ook tegen je werken. Het is vreemd om te merken dat mannen tegen je opkijken, om hoe je eruit ziet.'

Wel vindt hij het belangrijk wat er in zijn garderobekast hangt: 'Ik hou van mode, altijd gedaan. Ik leg veel in wat ik koop en draag. Er zijn zoveel mooie kleren, dat vind ik het interessante ervan: en dan kiezen wat voor jou belangrijk is. Mode kan transformeren. Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je wilt zijn.'

Head, Human body, Stairs, Handrail, Iron, Baluster, Metal, pinterest
Model en muze Dominique

Tegenspeler Poppy Corby-Tuech mag in de serie de prachtigste creaties aantrekken. Zij is namelijk het gevierde model, de muze van Paul. IRL heeft de actrice echter veel meer verstand van mode: ze heeft het namelijk gestudeerd. Modejournalistiek, om precies te zijn. Hoewel…studeren…. 'Ik heb niet echt hard gestudeerd, ik wilde er meer onderdeel van uitmaken. Toen ik begon, was er in Londen veel gaande op modegebied. Nog, trouwens. Het was meer een excuus om iets in de mode te gaan doen. Ik heb geen woord geschreven over de mode, tijdens de studie ging het meer om het experimenteren en erachter te komen wat je visie is. We probeerden er echt uit alle macht enorm modieus uit te zien, haha, maar hadden wel allemaal liefde voor de modewereld.'

Het is een interessant fenomeen, zo vindt de Franse actrice. 'Het is het eerste wat mensen zien en het reflecteert wat er aan de binnenkant zit. Ook al probeer je heel hard te laten zien dat je er geen verstand van hebt of dat het je niet interesseert, dan is dat ook te zien door de keuzes die je maakt met wat je aantrekt. Het is een psychologisch en cultureel iets, ook historisch gezien. Kleren zeggen veel over een periode, een setting, wat mensen allemaal meemaakten.'

'Zo vlak na de oorlog was er één silhouet,' vult Coyle aan: 'Dat van de uniformen. Dat was het template. Toen kwam Diors new look, en werd er ineens taille en borsten getoond, een schande dat dat teweeg bracht. En het is geniaal dat kleding zoiets kan doen.'

The Collection, vanaf 6 november op BBC First, om 21.00 uur.

[youtube ]https://www.youtube.com/watch?v=rzP8cN4Petc[/youtube]