Get Out! weet racisme anno 2017 angstaanjagend goed te vatten

Er zitten flink wat enge dingen in de hitfilm Get Out!, maar de perfecte afspiegeling van racisme anno 2017 is 't engst.

Meest gelezen

Vorig week sleepte ik collega M. mee naar de opening van het Imagine Film Festival in Eye in Amsterdam. De openingsfilm? Get Out!. De onverwachte 'horror'hit uit Amerika van komiek Jordan Peele.

We namen plaats in de grootste zaal in Eye en na de officiële opening zakten we iets verder weg in onze stoel. Naast me zaten twee donkere meisjes die al tijdens de eerste 20 minuten meermaals instemmende woorden tegen elkaar fluisterden, toen er door Peele herkenbare dialogen werden afgebeeld tussen de Afro-Amerikaanse Chris (Daniel Kaluuya) een zijn blanke vriendin Rose (Allison Williams). Want hoe graag we het ook willen en willen zien, een postraciale wereld is - helaas - nog slechts een illusie.

Advertisement - Continue Reading Below

De echte horror in Get Out? Liberale blanke mensen

Dat is ook precies wat Jordan Peele met zijn film wilde laten zien: Amerika (en de wereld) is niet bevrijd van rassenverschil en discriminatie. Nee, ook niet na het Obama-tijdperk, dat is na en tijdens de verkiezingen van Trump wel duidelijk geworden.

Maar Get Out! is geen betoog over white privilege. Het is geen geschiedenisles over de vreselijke slavernijgeschiedenis. Het is een film die angstaanjagend dichtbijkomt, met een flinke dosis humor en ja, hoe gek ook, horror.

Meest gelezen

Nu wil ik Get Out! geen horrorfilm noemen - laat je door die benaming dus niet afschrikken - maar meer een komische thriller. De echte horror zit 'm in de enge herkenbaarheid. Over hoe we als blanke mensen wel denken totaal oké en cool te kunnen zijn onder onze donkere vrienden, partners en collega's, maar dat er nog een lange weg te gaan is. Zeker als het aankomt op gemengde relaties.

Jordan Peele - die zelf een blanke vrouw heeft (actrice Chelsea Peretti), zei eerder dit jaar over zijn film tijdens het Sundance Film Festival :

'Ik vond het heel belangrijk dat de film niet zou gaan over een zwarte man die naar een rode staat in het Zuiden gaat waar we er vanuit gaan dat iedereen racistisch is. Dit is gericht tegen de liberale elite die de neiging heeft om te denken dat zij - wij - dit alles achter ons hebben gelaten. Maar iedere zwarte persoon weet dat racisme bestaat. Ik ervaar het iedere dag.'

Het verhaal

Oké. Naar het verhaal. Get Out! gaat dus over de Afro-Amerikaanse Chris die met zijn blanke vriendin Rose naar het zuiden van Amerika reist om daar een weekend op het landgoed van haar familie te vertoeven. Chris en zijn mede-Afro-Amerikaanse vriend maken al grappen wat voor clichés er tijdens de kennismaking langs zullen komen - ja, ze zullen over Obama beginnen - maar Rose verzekert 'm ervan dat haar vader 'totaal oké is' en niet geshockeerd zal zijn door 't feit dat ze een donkere vriend heeft.

Eenmaal aangekomen moet Rose toegeven dat papa Dean (Bradley Whitford) toch wat minder cool is dan ze dacht - ja, hij begon over 't feit dat-ie op Obama had gestemd ('Ik zou 't een derde keer doen als ik 't kon!). En ja, hij noemde 'm iets te vaak 'my man!' -, maar oké, niets wat Chris niet aankan. Totdat-ie steeds gekkere dingen begint te merken op het landgoed en erachter komt dat er bij deze familie iets helemaal niet in de haak is.

Grote hit

Get Out! is dé grote filmhit van Amerika. Jordan Peele maakte de film voor 'slechts' 5 miljoen dollar, en hij heeft inmiddels als een whopping 160 miljoen dollar opgebracht. Hiermee is de prent hard opweg om één van de meest winstgevende films van 2017 te worden. De film werd vorige week ook hier lovend ontvangen op het Imagine Film Festival, waar 't de hoogste filmscore van het publiek ooit, een 9.05 (inmiddels een 9.16), ontving. Kortom: dit wil je niet missen.

Get Out! draait vanaf vandaag in de bioscoop. Bekijk hieronder de trailer: