Hoeveel weet je eigenlijk over de beautyproducten die je koopt? We krijgen dan wel stapels informatie voorgeschoteld, maar je hoeft maar een beetje dieper te graven om erachter te komen hoeveel er eigenlijk achter gesloten deuren wordt bewaard. Als een industrie die is gebouwd op het idee om hoop in een potje te verkopen, is het soms moeilijk om een beeld te krijgen zonder filters als het gaat om prijzen, kwaliteit en, meer recentelijk, duurzaamheid.

Explosieve groei

Nu de dringende klimaatcrisis een explosieve groei in duurzame schoonheid veroorzaakt, zoeken zowel bestaande als nieuwe merken naar manieren om milieuvriendelijker te zijn. Maar terwijl het hebben van ecocertificaten een waardevol verkoopargument wordt, is greenwashing (marketing die producten duurzamer maakt dan ze in werkelijkheid zijn) ook aan de orde van de dag. In feite twijfelt 80% van de consumenten of ze de duurzaamheidsclaims van de schoonheidsindustrie überhaupt wel vertrouwen.*

Termen als 'duurzaam', 'groen' en 'eco' zijn bijna betekenisloos geworden, wat leidt tot verwarring en overweldiging over welke aankopen nu echt beter zijn voor de planeet. Om deze situatie te verhelpen is er radicale transparantie - een nieuwe beweging die meer informatie in handen van de klant legt, zodat we betere keuzes kunnen maken. Provenance neemt het voortouw. Het onafhankelijke platform van derden stelt merken in staat om een hele reeks claims te legitimeren, van recyclebare verpakkingen tot PETA-goedkeuring.

Tegengif

Onlangs heeft Provenance haar aanbod opengesteld voor consumenten met een doorzoekbare online directory van meer dan 200 merken en hun geverifieerde claims. 'Niet alle communicatie over duurzaamheid is gelijk en het is erg moeilijk voor shoppers om nepclaims te onderscheiden van producten met een bonafide positieve impact,' vertelde Jessi Baker, CEO & Oprichter van Provenance aan ELLE UK. 'We hebben de gids gemaakt als tegengif voor greenwashing en overweldigende informatie, zodat bewuste shoppers merken kunnen ontdekken die overeenkomen met hun waarden,' voegde Baker eraan toe.

instagramView full post on Instagram

Andere platforms van derden, zoals ClearForMe, helpen ook om dingen te ontcijferen. Ingrediëntenlijsten staan erom bekend dat ze moeilijk te ontcijferen zijn dankzij onherkenbare nummers of namen. Het platform maakt de lijst 'klikbaar', zodat je er in gewoon Engels achter kunt komen wat je precies op je gezicht smeert. ClearForMe wordt onder andere gebruikt door Westman Atelier, Versed en Hailey Beiber’s Rhode. Formules die gehuld zijn in geheimzinnigheid behoren hiermee tot het verleden.

Transparantie

De merken zelf streven er ook naar om hun ingrediëntenlijsten transparanter te maken met een etikettering die de percentages duidelijk op de voorkant van de fles zet, in plaats van verborgen op de achterkant. Op al onze etiketten staat het percentage natuurlijke en biologische ingrediënten voor volledige transparantie. We doen dit om ervoor te zorgen dat onze klanten precies weten wat ze op hun huid aanbrengen", zegt Laura Rudoe, oprichter en CEO van Evolve Organic Beauty. Slimme technologie zoals QR-codes kunnen ook helpen om de transparantie te verbeteren. Shiseido's nieuwe natuurlijke huidverzorgingsmerk Ulé maakt volledige traceerbaarheid mogelijk via een QR-code op elke fles. Je hoeft alleen maar de code te scannen om een kaart te zien waarop staat waar elk ingrediënt vandaan komt.

Radicale transparantiebeweging

Nu de radicale transparantiebeweging aan kracht wint, opereren merken steeds vaker als gemeenschappen en betrekken ze ons, de shoppers, bij hun plannen. UpCircle, het Londense merk dat gebruik maakt van geüpcyclede ingrediënten, gaat nog een stap verder. Na het uitbrengen van hun jaarlijkse CSR verslag (een document over maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel Corporate Social Responsibility) nodigt UpCircle klanten uit om deel te nemen aan online evenementen waar ze het verslag doornemen en vragen en uitleg geven. Het houdt ons als merk scherp als onze klanten ons verantwoordelijk houden. Consumenten stellen steeds vaker dezelfde vragen over beautyproducten als over voedingsmiddelen - 'wat zit erin, hoe is het gemaakt, wie maakt het en waarom maken ze het?', zegt Anna Brightman, medeoprichter van UpCircle.

Dit idee van radicale transparantie reikt verder dan duurzaamheid met een nieuwe generatie merken die het verhaal over de hele linie herschrijven. De prijsstelling is hier een belangrijk element van. Neem Isla Beauty, een merk dat openlijk informatie over de kosten publiceert, naast gedetailleerde informatie over de formules. 'We voelden ons enorm gefrustreerd door de onoprechte marketing die op internet rondwaart en we wilden een nieuw paradigma creëren', zegt oprichtster Tracy Dubb. 'De consument is zoveel slimmer en sceptischer dan vroeger en wij vinden dat we als merk niets te verbergen hebben. Wat we weten over ons merk is dat we in een unieke positie verkeren om innovatieve producten met hoge prestaties te maken voor een prijs die nergens anders te evenaren is,' voegt ze eraan toe.

Bezuiniging

Het huidverzorgingsmerk is trots op het feit dat het bezuinigt en precies laat zien waar het geld dat je uitgeeft naartoe gaat, evenals de consistente 2x winstmarge, vergeleken met het branchegemiddelde van 6-10x. Dieux volgt dezelfde voetsporen. Op elk van hun productpagina's zie je de landingskosten (inclusief formule, verpakking, testen, betalingsverwerking, verzending en handling) naast de mark-up (ze verhogen producten met 2,78x) en de kosten die de klant als gevolg daarvan betaalt.

Nu we allemaal de kneep voelen dankzij de crisis in de kosten van levensonderhoud, is het nog nooit zo belangrijk geweest om te weten of je de juiste prijs voor je geld krijgt - en nu de gezondheid van onze planeet steeds urgenter wordt, is het een dringende prioriteit om te weten dat je met je schoonheidsaankopen helpt in plaats van belemmert. Op naar blijvende radicale transparantie.

*Volgens Provenance