De medische esthetiek ondergaat momenteel een facelift. Aan de oppervlakte is de industrie booming - na een verlies van 7% in 2020 voorspelt adviesbureau McKinsey nu een CAGR-groei van 26% in 2026, wat betekent dat de wereld van esthetica er in theorie nog nooit zo aantrekkelijk heeft uitgezien.

Maar zelfs met een dergelijke veerkracht op gebieden zoals dermale vullers, biostimulatoren en neuromodulatoren, wordt de industrie geconfronteerd met een nieuw publiek dat een andere benadering van esthetiek vereist. Gen Z, nu een van de grootste klanten van esthetici, dringt aan op verdere verfijning en pleit voor meer inclusiviteit en diversiteit.

Toename in cosmetische chirurgie

LS: N Global’s Augmenting Beauty with Generation Z report benadrukt dat, volgens het onderzoek van 2022 van de American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery, bijna 75% van de plastisch chirurgen in het gezicht een aanzienlijke toename zag in cosmetische chirurgieverzoeken van jongeren onder de 30 jaar.

Verder meldt het onderzoek dat de top drie van minimaal invasieve behandelingen bestond uit neurotoxinen, fillers en topische peelings; voor chirurgische ingrepen waren dat facelifts, blepharoplastieken en neuscorrecties - de laatste het meest gevraagd door patiënten jonger dan 34 jaar.

Transparantie

Nu, met chirurgische transparantie en preventieve procedures in lijn met welzijn en een lang leven, is de 'achter gesloten deuren' benadering van esthetiek verleden tijd. 'Als het aankomt op de identiteit en relaties van Gen Z, gelden de regels uit het verleden niet meer', zegt Olivia Houghton, de Lead Beauty Analyst en Creative Foresight Editor bij strategisch foresight adviesbureau The Future Laboratory.

In plaats daarvan is er nu, naast het herschrijven van stigma's, vraag naar medische esthetiek om ervoor te zorgen dat genderloze, vloeiende en steeds veranderende identiteiten volledig worden geaccepteerd. 'Uit onze rapporten blijkt dat voor Gen Z de gendernormen achterhaald lijken te zijn en dat identiteit vloeiender is, waardoor jonge mensen de ruimte krijgen om zich esthetisch te presenteren zoals zij dat willen', zegt Houghton, die eraan toevoegt dat 'alles mogelijk is als het gaat om Gen Z-schoonheid'.

a couple of women posing for the camera
LAUNCHMETRICS SPOTLIGHT

Authentiek

'Er is een verschuiving naar inclusiviteit, en de opkomst van genderneutrale behandelingen is slechts een uitbreiding en volgende evolutie van de verschuiving in schoonheid in het algemeen,' legt dr. Timm Golueke uit, gediplomeerd dermatoloog en oprichter van Royal Fern Skincare, die zegt dat het sentiment waar esthetiek nu mee te maken heeft, geworteld is in gelukkig zijn met je huid. Mensen zullen blijven zoeken naar procedures die ervoor zorgen dat hun fysieke verschijning authentiek bij hun identiteit past.

Het is een soortgelijke gedachte en dynamische verandering die Natali Kelly, een esthetisch arts, in haar kliniek heeft gezien: 'Ik heb een toename in vraag naar genderneutrale behandelingen opgemerkt. We gebruiken nu dermale vullers voor verschillende behoeften. We worden [ongeacht het geslacht] gevraagd om de gelaatstrekken voller en zachter te maken en aan de andere kant om gebieden te contouren en te definiëren, waardoor hardere en scherpere lijnen ontstaan.

Genderloze esthetiek

Maar hoe ziet genderloze esthetiek er vandaag de dag en in de toekomst uit voor een industrie die gender en diversiteit van oudsher door een enkelvoudige lens benadert? 'Eerst moet er rekening worden gehouden met de anatomie van het gezicht. De genetische anatomie van het gezicht van mannen en vrouwen verschilt.

Een volledige gezichtsbenadering is vereist bij het behandelen onder het kompas van genderneutraliteit', deelt dr. Jessica Halliley, behandelaar bij GetHarley. Volgens Dr. Halliley hebben anatomisch mannelijke patiënten vlakkere wenkbrauwen, lagere jukbeenderen, een bredere neus en kin en een vierkantere, meer gedefinieerde kaaklijn. 'Deze anatomische gebieden kunnen worden behandeld met esthetica voor genderneutraliteit', legt ze uit.

Wat betreft de gebieden die met injectables opnieuw kunnen worden gedefinieerd: 'De meest effectieve gebieden om te behandelen zijn de kaaklijnen en wangen en vervolgens de lippen en de wenkbrauw. Dit helpt om de juiste structuur aan te brengen', legt Dr. Tara Francis, GetHarley Practitioner, uit.

Een andere conversatie

Terwijl de industrie een enorme verschuiving ziet in de conversatie rondom geslachtsloze behandelingen, zien experts ook dat mensen die zich als man en als vrouw identificeren meer opties overwegen. Alleen al op basis van de berichtgeving in de sociale media groeide het aantal neuromodulatoren van 2010 tot 2020 met 5x, en het aantal fillers en botox met 8x, waarbij 60% afkomstig was van mensen onder de 25 jaar en 60% mannen waren, volgens Mckinsey.

'We hebben een drastische toename gezien van mannen die onder het mes willen gaan. Mannen willen vollere lippen en zachtere gelaatstrekken en vrouwen willen sterkere kaaklijnen - de gendernormen worden nu op de proef gesteld', zegt Troy Pittman, gediplomeerd plastisch chirurg MD FACS van Somenek+PittmanMD in Washington, D.C. en NYC.

Het is duidelijk dat esthetische behandelingen niet langer gebonden zijn aan de strikte genderidentiteiten van vroeger. 'De lijnen zullen vervagen over de grenzen van het geslacht heen, behalve voor non-binaire bevolkingsgroepen die in transitie zijn; de nadruk zal meer liggen op trends, zoals 'traptox' en 'fox-eyes' in plaats van op het geslacht', zegt Dr. Ewoma Ukeleghe, arts en cosmetisch chirurg.

Daarom, nu meer mensen hun behandelingen benaderen om zich beter te voelen over hun huid, chirurgisch of niet - zoals rapporten ook een toename in lasers, peelings, LED en gezichtsbehandelingen in het algemeen laten zien - is de nadruk op gelaatstrekken van een bepaald geslacht niet wat die medische experts voorspellen voor de toekomst van esthetica.

Ruimte voor verbetering

Maar hoewel we op sommige vlakken vooruitgang zien, vinden experts dat er op andere vlakken nog ruimte is voor verbetering. 'Het is zo belangrijk dat, buiten de artsen om, inclusiviteit wordt weerspiegeld in marketing en reclame om verouderde schoonheidsidealen en gendernormen uit te dagen', zegt cosmetisch arts Dr. Rasha Rahkshani. Een industrie die op grote schaal behandelingen adverteert voor niet alleen blanke vrouwen, maar ook de vrouwelijke en mannelijke vorm vertegenwoordigt met resultaten die een slanke en gespierde lichaamsbouw weerspiegelen, heeft veel patiënten buitengesloten.

'Er is nog een weg te gaan in de industrie om genderneutraliteit te vieren. De meeste reclames die we zien met betrekking tot tweakments zijn nog steeds gericht op vrouwen en minder op mannen, en nog minder hebben een allesomvattende aanpak,' zegt Dr Halliley.

Alle behandelingen kunnen en zouden op maat gemaakt moeten zijn voor het individu, ongeacht leeftijd, nationaliteit, genetica, geslacht en persoonlijkheid

Een andere overweging die volgens dr. Ewoma en dr. Halliley essentieel is voor vooruitgang, naast reclame en marketing in het licht van genderfluïditeit, is het taalgebruik tussen artsen en hun patiënten. 'Een open geest en een dialoog in twee richtingen over de schoonheidsdoelen van de patiënt zijn essentieel,' stelt dr. Dr Halliley voegt hieraan toe dat de focus altijd moet liggen op een grondig overleg tussen behandelaar en patiënt.

Een luisterend oor

Het belangrijkste is om te luisteren naar de zorgen van de patiënt en wat hij of zij hoopt te bereiken, in plaats van dat de behandelaar het gesprek leidt en automatisch adviseert wat hij of zij denkt dat het beste staat, omdat dit vaak wordt bepaald door historische genderprofielen. Zoals Kelly het stelt: 'Alle behandelingen kunnen en zouden op maat gemaakt moeten zijn voor het individu, ongeacht leeftijd, nationaliteit, genetica, geslacht en persoonlijkheid, en wij als behandelaars hebben de verantwoordelijkheid om dat te respecteren en opnieuw te leren.'

Dus terwijl Dr. Gouleke denkt dat we waarschijnlijk nieuwe technologieën kunnen verwachten in de vorm van AI die de gegevens van patiënten analyseert voor de beste behandelingen, gepersonaliseerde esthetica en exosomen voor huidverjonging, kunnen we ook een esthetische revisie verwachten met betrekking tot geslacht en inclusiviteit.

'Ik heb een verschuiving gezien in de reclame van fabrikanten van fillers in de richting van inclusiviteit - geslacht, huidskleur en leeftijdsgroepen. 'Toch moeten we doorgaan met het opleiden van behandelaars in onze branche, door genderneutraliteit en inclusiviteit als gespreksonderwerpen op te nemen tijdens conferenties, lezingen en educatieplatforms', zegt Dr. Francis. Esthetiek kan voor patiënten levensveranderend zijn en een enorme boost geven aan hun zelfvertrouwen, dus het is aan de sector om die gastvrije en open ruimte te bieden.

Om die reden kunnen we verwachten dat de medische esthetiek zich zal richten op cosmetische aanpassingen op maat van het individu, waarbij oude genderstereotypen overboord worden gegooid naarmate schoonheid, identiteit en esthetiek blijven vervagen voor de veranderende consument.