Ongeacht of je nu Swiftie bent of niet is het grote nieuws je waarschijnlijk niet ontgaan: Taylor Swift heeft een relatie met NFL-ster Travis Kelce. Is het PR? Is het een afleiding van iets anders? Is het een easter egg? Ik hoop het in ieder geval niet. Taylor Swift en ik hebben namelijk dezelfde aandoening: een zwak voor Engelse mannen die dezelfde energie hebben als een sigaret. Als Taylor Swift Matty Healy en Joe Alwyn kan inruilen voor een bijna 2 meter lange himbo denk ik dat mijn toekomst ook rooskleurig is.

tiktokView full post on Tiktok

Crush op Travis Kelce

Taylor Swift en ik hebben dus dezelfde aandoening. Dat ik dan ook als een blok ben gevallen voor Travis Kelce is geen verrassing. Nog geen uur nadat ik de eerste foto’s van de twee in de getaway car zag, was mijn feed 90% Travis Kelce: podcast clips, thirst traps, fancams en uitleg over wat American football nou eigenlijk inhoudt (ik zou het je niet kunnen vertellen).

Hierdoor leerde mijn algoritme dat ik vast meer interesse heb in sport, en met sport bedoel ik: andere knappe sporters. Maar niet alleen door NFL-spelers of voetballers, maar door elke sporter wiens spel middels een slowmotion effect en een virale sound sexy wordt. Het zijn niet eens de fans die deze edits maken. Vooral het account van de rugby world cup lijkt een gat in de markt te hebben gevonden, zelfs de scheidsrechter wordt niet overgeslagen.

Door nu een heel groot punt te gaan maken dat mannen die sporten aantrekkelijk zijn voelt een beetje als het intrappen van een open deur… Duh! Maar dat dit een onderdeel van de marketing is geworden voor clubs is nieuw. Zelfs toen David Beckham in zijn prime was, zagen de clubs dit eerder als iets dat tegen hen werkte. Nu doen ze met liefde mee aan de trend.

De vraag naar hitsige content komt doordat vrouwen steeds meer zeggenschap hebben en willen over hun seksualiteit. Door BookTok (de subcultuur op TikTok die zich, surprise surprise, voornamelijk bezig houdt boeken) is het niet meer zo gênant om openlijk een steamy roman te lezen. Fanfiction wordt inmiddels verfilmd en ik ken geen vrouw zonder satisfyer pro die niet openlijk bespreekt hoe heerli me-time wel niet is sinds de aankoop van het speeltje. Ook voor vrouwen is openlijk hitsig zijn (ofwel, being horny on main) steeds vaker de normaalste zaak van de wereld.

Seksuele intimidatie

Deze ‘nieuwe’ seksuele vrijheid is in principe een goede ontwikkeling, zolang niemand ermee lastig wordt gevallen. Afgelopen zomer was dit helaas wel het geval. Na het lezen van een romantisch boek over ijshockeyspelers, raakte een aantal Booktokkers compleet geobsedeerd met de spelers van de Seattle Krakens.

Ze begonnen op TikTok te posten over hoe geil de spelers wel niet waren, iets wat in eerste instantie werd aangemoedigd door de club zelf. Op hun eigen TikTok-account werden video’s geplaatst die inspeelden op de BookTok trend. Aangezien de club het gedrag van dorstige fans leek aan te moedigen, zochten fans steeds meer de grens op. En die grens is dus ook gevonden; speler Alex Wennberg voelde zich niet comfortabel bij de posts die over hem werden gemaakt en verklaarde in een statement dat hij de uitlatingen vond vallen onder seksuele intimidatie.

Hoewel het natuurlijk niet om heel BookTok gaat, is ook hierbij het geval dat een klein deel van de subcultuur te ver gaat en het dus verpest voor de rest. De excuses die door betrokkenen worden gemaakt naar aanleiding van Wennberg’s statement heb ik zelf inmiddels iets te vaak gehoord:

'Het is gewoon entertainment.'

'Het is maar een grapje.'

'Ik bedoelde het helemaal niet zo.'

Dat neemt niet weg dat de grens is overschreden. Dat het zo ver heeft kunnen komen ligt ook aan de club accounts zelf. Sex Sells en het lijkt grote bedrijven vaak niet uit te maken of mensen wiens seks verkocht wordt hier onder lijden. Er zijn ook genoeg sporters die wel genieten van deze aandacht, maar het is maar weer eens vies duidelijk dat toestemming een moeilijk concept blijft.

In de meeste gevallen is het ook niet zo diep, uiteindelijk is een TikTok-account ook niet meer dan marketing en dit is nou eenmaal de marketing die werkt. Maar ik weet zelf ook hoe irritant en tevens schadelijk het is als alles wat je doet aan de lopende band geseksualiseerd wordt. Geniet van alle sportcontent, maar hou je afstand, blijf bedenken dat het om echte mensen gaat én, omdat het blijkbaar nog steeds nodig is, nee is fucking nee.