Er is altijd één ding waar we op Internationale Vrouwendag (8 maart) op kunnen rekenen. Niet het verkleinen van de loonkloof of het verbeteren van de veiligheid van vrouwen, maar de meest verschrikkelijke pr-stunts van bedrijven en merken.

Internationale Vrouwendag is veranderd in een pr-moment

Elk jaar staat 8 maart in het teken van International Women's Day, Internationale Vrouwendag op z'n Nederlands. Een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor thema's als gendergelijkheid, de loonkloof, vrouwenemancipatie, seksualiteit, discriminatie en nog zo veel meer.

Hartstikke goed, echt. Want zelfs anno 2024 zijn we nog niet waar we moeten zijn. De dag krijgt steeds meer aandacht, waar we blij mee zijn, maar er is ook een keerzijde. Met de toenemende populariteit haken adverteerders steeds gretiger in op Vrouwendag. Bedrijven en merken hebben ineens het idee dat ze 'er iets mee moeten doen'.

Lieve marketingmensen: dat hoeven jullie niet. En al helemaal niet wanneer er bij jullie spraken is van een gigantische loonkloof. Ik wil geen parfum of kleding met vijfentwintig procent korting, ik wil dat jullie je vrouwelijke werknemers net zo veel betalen als de mannelijke. Mijn rechten als vrouw – en het gebrek ervan – zijn geen reden voor jouw nieuwsbrief. Want wat doen jullie nu écht voor de emancipatie? Read the room, alsjeblieft.

De Gay Pride overkwam hetzelfde

Het enige dat ons in deze hele situatie nog een beetje entertainment geeft, is het Twitter-account Gender Pay Gap Bot. Zij retweetten ieder bedrijf dat iets over Vrouwendag plaatst met een toevoeging van hoe het er met de loonkloof gesteld is.

xView full post on X

Komt deze hele situatie je nou een beetje bekend voor? Kan kloppen. Het zelfde gebeurt namelijk al jaren bij de Gay Pride. Zodra pride week in juli/augustus in de buurt komt veranderen zo'n beetje alle merken hun logo in 'iets' met de regenboogvlag. Krijg je ineens roze mayo bij je patat of kledingmerken die pride-shirts verkopen, terwijl de productie plaatsvindt in een land waar een gevangenisstraf staat op homoseksualiteit. Stop daar mee, svp, en laten we ons vooral focussen op bedrijven en instanties die wél echt iets goeds doen, het hele jaar door.