Artsen maken zich grote zorgen over het groeiend aantal BN'ers en influencers dat via sociale media gezondheidsadviezen en -producten verspreidt. Zo raden ze bijvoorbeeld het gebruik van zonnebrand af, zweren ze bij een 'natuurlijke' anticonceptie of promoten ze louche vitaminegummies.

Artsen maken zich grote zorgen om gezondheidsadviezen van niet-deskundige mensen

Met de komst van sociale media kregen we er plots een hele nieuwe beroepsgroep bij; influencers. Begon dat ooit met het aanprijzen van discutabele detox-thee, inmiddels weten deze online reclame-uithangborden alles te verkopen. Helemaal prima als het gaat om iets onschuldigs als sieraden of kleding, maar de laatste tijd gaat het steeds vaker om medische claims en zogenaamde gezondheidsproducten.

In het AD uitten enkele medici, artsen en zorginstanties nu hun zorgen over de gevolgen van deze groeiende gezondheidsbusiness van influencers en sterren op het internet. 'Er groeit een generatie op die meer waarde hecht aan de mening van een knappe BN'er dan aan die van een huisarts', vreest het Instituut Verantwoord Medicijngebruik.

Zo is er influencer en gezondlevengoeroe Rens Kroes die op Instagram schrijft 'niet alles voor zoete koek te slikken' en geen anti-conceptie gebruikt. Ze promoot de 'natuurlijke hormoonvrije anticonceptiemethode' app Natural Cycles. De app vertelt je of je vruchtbaar bent aan de hand van je lichaamstemperatuur. Het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen bestempelt volgens het AD de kans op een ongewenste zwangerschap bij gebruik via natuurlijke anticonceptie op 20 procent.

BN'ers en influencers maken online de gekste gezondheidsclaims

Of Nicolette van Dam. Ze verkocht ooit groentesnoepjes die beweerde gezond te zijn, maar slechts uit suiker bestonden. Of Doutzen Kroes die een merk promoot dat beweert dat we geen huidkanker krijgen van de zon. En dat allemaal op sociale media ten overstaande van duizenden, zo niet miljoenen, volgers. Of Victoria Koblenko die online roept dat ze geen zonnebril meer draagt, omdat ze dan minder snel verbrand. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Artsen trekken nu ook naar sociale media om te strijden tegen wat zij zien als medische desinformatie. Zo is huisarts Jojanneke Kant online actief onder de naam De Vragendokter. Tegen het AD vertelt ze dat steeds meer van haar patiënten naar voedings- of vitaminesupplementen vragen, omdat ze dat online bij een BN'er of een healthfluencer zagen. 'Als je een normaal voedingspatroon hebt is het überhaupt niet nodig om supplementen te gebruiken. Er is zoveel desinformatie. Er bestaan best veel voedingssupplementen die onschuldig lijken maar bijvoorbeeld in combinatie met medicijnen wél kwaad kunnen.'

Influencers combineren idealisme met een gebrek aan kennis

De Vereniging tegen Kwakzalverij is er klaar mee, laten ze weten aan de krant. 'Influencers combineren idealisme met een gebrek aan kennis, ze zeggen maar wat. En ze worden beïnvloed door geld. Veel kliks betekent geld. Het is een ziek systeem. Je kunt er vaak niets tegen doen. Wat ze zeggen valt onder vrijheid van meningsuiting. Het enige dat we kunnen doen is waarschuwen.'

Overigens is dit niet alleen een probleem in Nederland. In Amerika gebeurt het ook, maar dan op nog grotere schaal. Zo lanceerde Kourtney Kardashian in februari vagina gummies van haar wellness-merk Lemme. Gynaecologen waren er absoluut niet blij mee. De gummies zijn bovendien in het land van oorsprong (Amerika) niet eens goedgekeurd door de FDA (Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit, red.). Toch vinden de snoepjes van Kourtney gretig aftrek onder vrouwen.

Op het gebied van gezondheid raden we nooit aan om alleen het advies op te volgen van een Kardashian, een Kroes of welke celebrity/influencer dan ook. Check áltijd je huisarts of apotheek, of ander medisch personeel met een erkende opleiding.