Vorige week kondigde acteur Thijs Boermans aan dat hij een Italiaans restaurant gaat openen. Met zijn Nonna sluit hij zich aan bij een lange lijst van BN'ers die hun carrièrehokje ontsnapten om zich op de horeca te storten. De deuren van nieuwe zaken slaan ons om de oren, het lijkt bijna of wij in Nederland met restaurants doen ze in Amerika met skincarelijnen of drankmerken doen.

Beroemdheden gaan dolgraag pootjebaden buiten hun eigen werkveld

Als je ooit het gevoel hebt dat je vastloopt op werkvlak, kun je ongevraagd advies verwachten in de vorm van generieke uitspraken als 'Verbreed je horizon'. Beroemdheden nemen dat enorm serieus. Als we kijken naar buitenlandse celebs is hun veiligste route om zich te storten op skincareproducten. Kijk maar naar Rhode van Hailey Bieber, Kylie Cosmetics van Kylie Jenner, Fenty van Rihanna, Haus Labs van Lady Gaga, Rare Beauty van Selena Gomez, Humanrace van Pharrell Williams, SKNN van Kim Kardashian, Le Domaine van Brad Pitt – zo kunnen we nog wel even doorgaan.

En als het geen skincare is, dan wel alcohol. Je zou het niet zeggen, maar ook Nederlandse slijterijen staan vol met celebrity-drankmerken. In de categorie tequila kun je onder andere kiezen uit 818 van Kendall Jenner, Cincoro Tequila van Michael Jordan en Pantalones van Matthew McConaughey. Voor wodka klop je aan bij Jeremy Renner die Sweet Grass Vodka in het leven riep. Of anders probeer je een van zijn concurrenten Sunny Vodka van Anastasia Karanikolaou, JAJA Tequila van The Chainsmokers of Casamigos van George Clooney. Ook qua gin, whiskey én zelfs alcoholvrije dranken kun je bij Hollywood-sterren terecht.

Waar ze in het buitenland alles op alles zetten om je gezicht te verzorgen of je dronken te voren, zetten beroemdheden in Nederland alles op alles om je maag te vullen. Zij weten namelijk als geen ander binnen mum van tijd een restaurant uit de grond te stampen. De laatste BN'er die zijn restaurant aankondigde is Thijs Boermans. De soon to be papa en GTST-acteur opent samen met horecaondernemer Tijn Verstappen Italiaans restaurant Nonna in Amsterdam West. Dit is BN'er restaurant nummer 4 voor de ondernemer. Hij opende eerder Pepito met Manuel Broekman en Gertrude en Oeuf met Geza Weisz – alledrie in Amsterdam.

Nederlandse horeca loopt de spuigaten uit

Als je kijkt naar het Nederlandse horecalandschap is er maar één conclusie te trekken: het loopt de spuigaten uit. Waar er tijdens de coronapandemie in 2021 nog 364.000 restaurants werden geteld, waren dat er in 2023 bijna 30.000 meer – namelijk 393.000, aldus het CBS. Ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud en aanhoudend hoge prijzen op menukaarten, zitten de restaurants bomvol. Wat (in ieder geval in Amsterdam) tot grote irritatie bij gasten zorgt. Spontaan ergens eten zit er bijna niet meer in, een reservering moet vaak weken als niet maanden van tevoren gemaakt worden.

Gooi daar ook nog eens bovenop dat bn'ers zich nu massaal storten op de horeca en wat krijg je? Een oververzadigde markt. Geen idee welke Nederlandse beroemdheden restauranteigenaren zijn? Wat dacht je van Nicolette van Dam met Brasserie van Dam (Amsterdam), Rico Verhoeven met Mood Street Food (Leidschendam, Eindhoven en Rotterdam), Jan Smit met Lotje Wine & Dine (Volendam), Douwe Bob met Bobby's (Egmond aan Zee), Robert ten Brink met Café Heuvel (Amsterdam) en Jandino Asporaat met FC Kip (Rotterdam)

Als we niet uitkijken wordt straks alle horeca gerund door mensen die we gewend zijn op tv te zien. Waar het uiteindelijk om draait, is lekker eten. Zolang beroemdheden blijven zorgen dat dat top notch is, hoor je ons niet klagen.