Hoe gaat mode post-corona eruit zien, mijmerden we een paar maanden geleden. Gisteren kregen we tijdens de eerste dag van Amsterdam Fashion Week een mogelijk antwoord: het wordt uitbundig, met mode op het snijvlak van kunst én muziek. De Nederlands modewereld had duidelijk wel weer zin in een feestje, uiteraard gepaste maatregelen in acht nemend.

Amsterdam Fashion Week: opening van Elzinga in Paradiso

De dag startte goed, dansend in Paradiso. In de Amsterdamse poptempel liet Elzinga, van vrienden Lieselot Elzinga en Miro Hämäläinen, de nieuwe collectie zien. De keuze voor de club past helemaal bij het modemerk, dat tijdens de vorige editie van Amsterdam Fashion Week showde in een bar. Sowieso heeft het label veel met de muziekwereld: Lieselot Elzinga komt uit een muzikale familie, is zelf muzikant/zanger én artiesten als Adele (!) dragen het label graag.

Goed, Paradiso dus. Terwijl punkbank The Klittens op het podium los ging, mocht een groepje modepers - steeds in shifts - naar binnen. De ruimte was verder behangen met grote foto's van fotograaf Maarten van der Kamp, die het leven van Elzinga-muze Justine Wesselo toonden. In deze tikkeltje, op een prettige manier, surrealistische omgeving (geïnspireerd door het beroemde fotoboek Paradiso Stills van fotograaf Max Natkiel uit de jaren tachtig) van een half-lege popzaal 's ochtends vroeg kwamen modellen voor het podium dansen in die nieuwe collectie. Denk: zowel veel korte als een fantastische lange jurk, met flinke schouderpartijen en behoorlijk wat kleur maar ook zwart. Uitbundig en heel rock 'n roll; het is Elzinga's ode aan die eerder genoemde jaren tachtig, toen het nachtleven bruiste - o zo anders is het nu. Maar gelukkig hadden we dankzij Elzinga even een feestje.

(Artikel gaat door onder de afbeeldingen.)

elzinga paradiso amsterdam fashion week
Elzinga / Peter Stigter
elzinga paradiso amsterdam fashion week
Elzinga / Peter Stigter

Veiling mondkapjes Ronald van der Kemp in Christie's

Ook Ronald van der Kemp werd geïnspireerd door covid19, maar dan heel expliciet: hij veilt bij Christie's tot 30 september (online, maar gisteren was de fysieke opening) de mondkapjes die hij eerder maakte voor zijn verrassingsshow afgelopen april. Laat in de avond verschenen toen opeens modellen gekleed in couture én gezichtsmasker op balkons van het Amsterdamse hotel De l’Europe. Een fantastische show en initiatief, want altijd al was het plan dat de opbrengt van die uitbundige designermaskers (simpele mondkapjes kun je die creaties niet noemen, dit is meer dan dat) naar Refugee Company zou gaan.

Aan onze collega's bij Harper's Bazaar vertelde Van der Kemp hierover: 'Refugee Company opende tijdens de coronacrisis een mondmaskerfabriek waar mensen met een vluchtelingenachtergrond kunnen werken. In tegenstelling tot wat ze in die fabriek maken, is bij onze mondkapjes het medische er helemaal af. Het zijn juist echte couture-exemplaren, die hopelijk in de toekomst symbool zullen staan voor deze periode.' Een geweldig idee met goed doel én ook nog eens kunstige gezichtsmaskers - fashionweekwaardig.

instagramView full post on Instagram

Kassl Editions in Museum Voorlinden: hoe combineer je mode met kunst?

Nóg een combinatie van mode en kunst tot slot. In Museum Voorlinden, dat sowieso altijd al een bezoekje waard is, opende gisteravond de expositie van Kassl Editions - het Nederlandse merk dat je vast kent van de geweldige regenjassen en pillow bag-tassen - in samenwerking met geselecteerde designers en kunstenaars. Een greep uit wat er in de tentoonstelling, gecureerd door art director en scenograaf Bob Verhelst, van 17 tot en met 22 september te zien is: The Pillow Sofa van Kassl x MullerVanSeveren, een (enorme!) XXL Pillow Bag in samenwerking met Liberty London en Circle Bags, die Kassl maakte met Camille Serra.

ELLE's Esther Coppoolse kreeg een exclusieve preview van de tentoonstelling en vertelt: 'Het was groots - want wauw, wat een lef om de spring/summer 2021-collectie van Kassl tussen de sublieme kunst van Voorlinden te zetten - maar ook bescheiden, omdat het een intieme opening was met aandacht, persoonlijkheid en dus gevoel. Dat is echt kunst.'

Al met al een hele fijne eerste dag van Amsterdam Fashion Week, die - ook al zijn we ons allemaal nog heel erg bewust van de coronacrisis - alvast zin geeft in de kunstige uitbundigheid die ons hopelijk na de crisis te wachten staat.

kassl voorlinden amsterdam fashion week
Kassl / Peter Stigter
kassl voorlinden amsterdam fashion week
Kassl / Peter Stigter
kassl voorlinden amsterdam fashion week
Kassl / Peter Stigter