Altijd al meer willen weten over duurzame mode? Ben je geïnteresseerd in wat zowel de kledingindustrie als media doen om consumenten enthousiast te maken over sustainability, maar ook kritisch te blijven? Dan is dit interessant voor jou. Sublime Fashion Week, van radiostation Sublime, is namelijk van start gegaan met allerlei interessante podcasts en interviews over dit onderwerp.

'Kleding waar jij en de maker blij van worden,' dat is waar Sublime Fashion Week over gaat. De hele week zijn op Sublime gesprekken te horen over dit actuele thema. Goed nieuws: er staat al een podcast online (luister hem hier!) met onze eigen Creative Director Esther Coppoolse en Arno Kantelberg, de hoofdredacteur van Esquire.

Volg Sublime Fashion Week

Duurzaamheid gaat ons bij ELLE aan het modehart. Zoals Esther in gesprek met Rachel van de Pol ook vertelt, hebben we het bij ELLE natuurlijk al heel lang over duurzaamheid - zo hadden we deze zomer zeven weken lang het Rethink Your Closet-project waarmee we deelden hoe je thuis je eigen circulaire garderobe kunt creëren en waar Esther in de podcast over vertelt.

Zowel consumenten als de makers hebben veel invloed op de impact die de kledingindustrie heeft op het milieu - en die is nogal groot, want mode is een enorme markt. In de podcast worden interessante vraagstukken daarover geopperd. Want heb je als koper dan de verantwoordelijkheid om de kledingindustrie beter te maken? Kost dat echt meer? En willen we dat wel uitgeven met zijn allen?

Spijkerbroeken en vegan leer: wanneer is iets nou duurzaam?

Nog een greep uit de relevante gespreksonderwerp die langskomen in de podcast zijn denim en (nep)leer. Een spijkerbroek maken kost heel veel water, wel achtduizend liter, maar je doet wel lang met een broek. Is dat duurzaam? Esther stelt terecht: 'Duurzaamheid is een heel groot containerbegrip. Er kleven veel aspecten aan. Denim doet het "slecht" op het gebied van watergebruik, maar goed op het gebied van biologisch katoen of lokaal produceren. Er zijn heel veel facetten en keurmerken die we met elkaar gebruiken en delen wereldwijd - dat is goed, want dat biedt transparantie naar consumenten.'

Een soortgelijke discussie kan gevoerd worden over dierlijke materialen. Rachel van de Pol vertelt dat ze als vegetariër een keer vegan leren schoenen kocht; die konden na een jaar de vuilnisbak in. Met haar plantaardige gelooide 'echt' leren schoenen doet ze echter al jaren - wat is dan beter? Inderdaad, een goede vraag. Dit soort dilemma's en meer - denk aan greenwashing door zogenaamd bewuste modebedrijven - worden behandeld in deze podcast. Luisteren dus, net als naar de andere interessante gesprekken deze week.

instagramView full post on Instagram
sublime fashion week
Sublime
Sublime Fashion Week