Gister, op zondag, ging Paris Fashion Week digitaal van start. De week opende met een debuut vol hoge verwachtingen: dat van Matthew Williams voor Givenchy. De nieuwe ontwerper zou moeten zorgen voor een modernisatie-slag bij het klassieke, Franse modehuis. Is hem dat gelukt?

Matthew Williams is de nieuwe ontwerper van Givenchy

Eerlijk is eerlijk: het is best lastig een presentatie te beoordelen als die digitaal plaatsvindt. Niet omdat je de outfits niet goed kunt zien - grappig genoeg is daarop virtueel beter in te zoomen - maar omdat de hele sfeer ontbreekt. De visie van een ontwerper kan, blijkt nu, beperkt overgebracht worden via het wereldwijde web; Raf Simons slaagde daar voor Prada vorige week misschien relatief goed in, en toch, je mist virtueel toch de totaalervaring van een modeshow. Daarbij is er ook geen merkbare reactie van het publiek dat meekijkt, wat toch ook echt wat toevoegt normaal.

Maar goed, digitale communicatie is het nieuwe normaal, ook in de modewereld. Dus keken we mee met dit debuut van Matthews, die van te voren zei Givenchy inclusiever te willen maken. Daarmee bedoelde hij dat het modehuis een groter publiek aan zou gaan spreken, oftewel: een sausje moderniteit over dat prachtige klassieke modehuis met lange historie, dat misschien inderdaad wel wat pit kan gebruiken - Williams' illustere voorgangers Riccardo Tisci en Clare Waight Keller ten spijt.

Givenchy's nieuwe collectie is geïnspireerd door de sloten in Parijs

Behalve veranderingen in de bedrijfscultuur die Williams vast achter de schermen subtiel probeert door te voeren, werd die wens om een jonger publiek aan te spreken tijdens de show duidelijk met een esthetisch element: dat van sloten. Huh? Ja. De Amerikaanse ontwerper staat bekend om zijn liefde voor hardware: sloten en kettingen, et cetera. Misschien houdt de beste man van fietsen, wie zal het zeggen. Bekend is dat Williams sowieso geïnspireerd werd door de sloten die in Parijs (en inmiddels van Mexico tot Lutjebroek) aan bruggen worden gehangen door geliefdes.

Deze love locks staan zodoende symbool voor Williams' doel om de typische Franse flair te verbinden - vast te klikken, zo je wilt - met moderne, grootstedelijke smaak. Of zoals hij het zelf stelt: 'De sloten verenigen de mannen en vrouwen van Givenchy, als een symbolische verbinding tussen bruikbaarheid en luxe en de plek waar deze collectie begon.' Daarbij lijken de sloten ook een overbrugging tussen mannen en vrouwen. Williams over de dragers van zijn ontwerpen: 'Vrouwen en mannen zullen krachtig en moeiteloos zijn, gelijk en gelukkig, een reflectie van wie ze echt zijn - het gaat echt om het vinden van menselijkheid in luxe.'

Vernieuwing bij Givenchy, is het gelukt?

En dus zagen we dit ijzerwerk voorbij komen bij mannen- en vrouwenlooks op tassen - die trouwens erg tof waren en vast een succes worden - , riemen en schouderpartijen. Ook opvallend waren de sandalen met sokken erin met drie tenen (zien is begrijpen). Verder zagen we eerbetonen voorbijkomen aan eerdere ontwerpers van het huis: oprichter Hubert de Givenchy maar ook Alexander McQueen, die tussen 1995 en 2001 de creatieve richting bepaalde. Verwijzingen naar de originele ontwerper waren bijvoorbeeld jurken met open ruggen, van McQueen nam Williams de hoornen details over. Typisch voor Williams zelf was een streetstyle-smaak, zoals denim en hoodies.

Een gevarieerde collectie van 54 looks met veel verhaal erin, dat wel, maar of dit nou de verjongingsslag bij Givenchy teweeg gaat brengen? Misschien wil Williams wel té veel, waardoor de collectie - bij gebrek aan een beter woord - een flow mist. Letterlijk, omdat veel outfits behoorlijk hoekig waren (al waren die vierkante schouders wel cool), en figuurlijk omdat het gewoon te veel stijlen waren die niet lekker in elkaar overvloeiden, naar mijn idee. Toch geeft de nieuwe ontwerper met dit debuut wel meteen een visitekaartje af: hij zal met respect voor de geschiedenis van Givenchy, het modehuis een nieuwe tijd in proberen te tillen. Hopelijk gaat dat volgende collectie iets soepeler.

Hieronder een paar van de mooiste looks - oordeel zelf.

givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy
givenchy
Givenchy