Paris Fashion Week is digitaal in volle gang. Vandaag op het schema scherm: Chanels lente/zomercollectie 2021 onder leiding van Virginie Viard. Om 10.36 uur precies ging de livestream vanuit het Grand Palais via de website en socialmediakanalen de hele wereld over. Wat viel er op en wat gaan we dragen? 'Het was een grote trip down memory lane met een duidelijke focus op re-work,' aldus ELLE's Creative Director Esther Coppoolse. We laten zien waarom.
Chanel lente/zomer 20201: evergreens en modetrends
Wie niet een van de schaarse tickets voor de fysieke catwalkshow had bemachtigd - en dit waren er vanwege het beperkte aantal genodigden nogal een boel - werd tijdens het aftellen naar de live show getrakteerd op de teaser van het Nederlandse fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Oftewel, op de korte film Lights, Camera, Action waarin we fragmenten uit de films La Piscine (1969), Breathless (1960), A Woman Is a Woman (1961), Contempt (1963), Pierrot le Fou (1965) en Elevator to the Gallows (1958), waarin we drie legendarische actrices van de Franse cinema; Romy Schneider, Anna Karina en Jeanne Moreau, zagen.
Artikel loopt door onder de video.
In het eindshot van de film wordt uitgezoomd uit de cinematografische omgeving en ziet de kijker dat de scenes zich allemaal afspelen in een gigantische set onder het dak van het Grand Palais. Over plottwists gesproken. Het Hollywood-bord in één van de laatste shots is direct de inleiding van Chanels modeshow en tevens de rode lijn in de presentatie: dat we ons ondanks de pandamie mogen vasthouden aan klassieke schoonheid, vertellingen van vroeger, de hoogtijdagen van Hollywood. Verfijning, zoals je wil, op het scherm dan. Dat in film nog steeds alles mogelijk is.
Uiteindelijk blijft dit giswerk, we weten het. Wat wel zeker is, is het volgende. Chanel bleef uitzonderlijk bij haar leest en leek evergreens in te zetten voor zekerheid in onzekere tijden. Never change a winning team, moet Viard hebben gedacht. Dat is waarschijnlijk ook het enige wat je als klassiek modehuis kunt doen: je op dit moment vasthouden aan dat wat je al kent. Zodat je anderen eraan herinnert wie je bent. We sommen op.
Artikel loopt door onder de afbeeldingen.
De strikken van de keizer
Roept er iemand Chanel, dan roepen wij, naast Bouclé en parels en wat al niet meer, strikken. De strik zagen we veelvuldig. Ditmaal niet enkel als accessoires om de hals maar ook als toevoeging op jurken boven dijbenen.
Chanels pailletten
Bouclé stof, parels, kettingen én pailletten. Laatstgenoemde kwam niet alleen als versiering maar als een gehele look voorbij.
Chanel en het mini-tasje
Size doesn't matter, en zo is het ook met de mini-tassentrend. De mini-tas als accessoires staat ook voor volgend jaar lente/zomer gewoon weer op de agenda, aldus Chanel.
Logomania
Niet per se het modehuis om te stunten met all over-logo's, wel het modehuis dat het ook doet. Wie anders dan Chanel kan nou echt pochen met haar brand? Aber, ere wie ere toekomt, zodoende maakte Viard plaats vrij voor mademoiselle Gabrielle Coco. De naam van de founding mother van het huis prijkt trots op een doorschijnende japon.
Een opvallende catsuit
Te midden van dit alles, liet Viard een catsuit voorbijwandelen. Een opvallend item dat eens in de zoveel tijd in de show opduikt, waarschijnlijk gericht op de jongere doelgroep. Net als die ene keer in 2016 toen Willow Smith, destijds Chanel-ambassadeur, front row plaatsnam voor de herfst/winter 2016-show in een Chanel-catsuit (dat later weer werd gespot op het lijf van een instagrammende Kylie Jenner). En met jongere doelgroep bedoelen we ook Céline Dion, die vorig jaar juni in een zwarte catsuit met Chanel-logoriem de straten van Parijs ontoegankelijk maakte.
Tot slot: Broderie
En daar was aan het einde van de show nog ruimte voor broderie, afkomstig uit de borduurateliers van Chanel. De romantische jurken waren een wit (en soms zwart) poëtisch rustpunt en misschien wel hét moment voor contemplatie in de show.