Op 5 februari 2016 kondigde het Britse modehuis aan dat vanaf september 2016 de mannen- en vrouwenlijn tegelijkertijd zouden worden geshowd en ze minder seizoensgebonden zouden produceren. En dat de collecties dus direct leverbaar zijn voor de consument (zowel online als in de winkel).

Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren was het dan zover; tijdens Londen Fashion Week showde Christopher Bailey zijn nieuwe kijk op mode aan het publiek – en wat een verrukkelijk modefeest was het. Dit is wat je moet weten over 'The September show' van Burberry:

1. De collectie is geïnspireerd door Virginia Woolf's Orlando (een verhaal waarin de hoofdpersoon op mysterieuze wijze veranderd van een man in een vrouw).

Bailey's nieuwe collectie is zo goed als unisex, met kledingstukken als zijden pyjama's, hooggesloten bloezes, gebloemde bomberjacks, elegante sweatshirts, prachtige wollen pea coats en natuurlijk trenchcoats in meerdere uitvoeringen. De mannelijke en vrouwelijke modellen droegen zelfs dezelfde bell-sleeved shirts en boots met kwastjes.

Burberry - The September showpinterest
Getty Images

2. Alle modellen droegen dezelfde make-up.

Nou ja, bijna dan. Een gender neutrale collectie, vraagt om gender neutrale make-up. Zowel de mannelijke als vrouwelijke modellen kregen dezelfde make-up aangemeten. De meiden kregen iets meer eye coutouring, zo vertelde Burberry's make-up artist consultant Wendy Rowe na de show backstage. 'We're really blurring the lines.'

Burberry - The September showpinterest
Getty Images

3. De collectie is seizoenloos.

Herfst/winter, lente/zomer… In de wereld van Burberry bestaan deze begrippen niet meer. Deze collectie – die tijdens Londen Fashion Week spring/summer 2017 werd geshowd – wordt simpelweg de 'september-collectie' genoemd. Vandaar ook dat de collectie bestaat uit luchtige (zomer-)jurken tegenover warme wollen (winter-)jassen. Perfect voor het herfstseizoen, non? En laat de herfst nu officieel 21 september starten.

Burberry - The September showpinterest
Getty Images
Burberry - The September showpinterest
Getty Images

4. Love it? Buy it!

De volledige collectie van Burberry is nu dus te koop – naar het nieuwe see now buy now-systeem. Alle 83 looks die we voorbij zagen komen op de catwalk zijn verkrijgbaar. Dat betekent dat er 250 nieuwe Burberry-items in de (online-)winkelschappen liggen. Ook de make-up die gebruikt is voor de show is now on sale.

Burberry - The September showpinterest
Getty Images

5. Er is een tweede Burberry-collectie te koop.

Een tweede collectie? Juist: herinner je je de herfst/winter 2016-collectie nog die afgelopen fashion week in februari geshowd werd. Deze collectie ligt nu dus ook in de winkels. Twee keer zoveel Burberry-moois dus, en de collecties vullen elkaar prachtig aan.

6. Ook de muziek is nu te koop.

Een Burberry-catwalkshow zou geen Burberry-catwalkshow zijn als er niet iets muzikaals zou gebeuren. Na menig (onontdekt) talent live op de catwalk te laten optreden, werd dit keer een 21-koppig orkest ingeschakeld om een compositie te spelen, speciaal voor deze show. De opname van de presentatie, genaamd Reliquary van componist Ilan Eshkeri, is nu te koop via iTunes.

Bekijk hieronder de volledige show en je shopt alle Burberry-items hier.

[youtube ]https://www.youtube.com/watch?v=xFHfKVCoR5o[/youtube]