Mijn beste vriendin is as we speak op een spirituele bijeenkomst in de bossen van Oregon. Ze kocht vorig jaar ook een camper, waardoor ze bijna nooit meer niet 'op vakantie' is (op Instagram vertoeven sowieso opmerkelijk veel twintigers in een camper, je moet maar eens kijken, #vanlife is zeker niet voor uitschot). Grootstedelijke millennials wisselen hun feestweekenden af met 'tot rust komen in het groen' om 'even weg te zijn van de drukte'. Steeds meer mensen nemen een volkstuin, kamperen is in en traditionele strandvakanties worden ingeruild voor surf-, fiets-, ski- en wandelavonturen. En ook ELLE goes nature: de Ermelose bossen in, welteverstaan, om aan het modenummer te werken (volg het op Insta Stories). Conclusie: outdoor was er altijd al, maar lijkt nu toch wel erg aan de hand; we zijn ons er zelfs naar gaan kleden. Outdoor wordt steeds meer 'fashion'. Hoe komt dat?

instagramView full post on Instagram

Voeding: outdoor en veganisme

Er was al een heel duidelijk signaal dat we afstevenen op mode die meer gericht is op de natuur en het buitenleven. Om modetrends te begrijpen is het raadzaam te kijken naar de ontwikkeling binnen de voedseltrends. Er wordt steeds meer biologisch gekocht, mensen willen onbespoten en 'natuurlijke' producten, direct van het land, en veganisme en plant-based eten zijn de snelst groeiende lifestyle van dit moment.

A$AP Rocky tijdens Fashion Week pinterest
Getty Images
A$AP Rocky tijdens Fashion Week

Modetrend 2020: outdoor

Trendforecaster Christine Boland linkt ons verlangen naar outdoor tijdens haar trendseminar voor herfst/winter 2020 aan onze angst voor het veranderen van het klimaat en de daaruit voortkomende natuurrampen zoals droogte en overstroming. De groeiende problematiek rondom het milieu dwingt ons om na te denken over onze invloed en rol en hoe wij verbonden zijn met de aarde.

Het is duidelijk: we houden van onze technologie, we kunnen niet meer zonder, maar willen tegelijkertijd ook terug naar de basis. We proberen door onze hervonden liefde voor de planeet bewustere keuzes te maken en kiezen daarom vaker voor modemerken die bij deze keuzes passen.

Prada herfst/winter 2018 pinterest
Getty Images
outdoor-elementen gezien bij Prada herfst/winter 2018
Outdoor-elementen gezien bij Balenciaga herfst/winter 2018 pinterest
Getty Images
Outdoor-elementen gezien bij Balenciaga herfst/winter 2018

Dit doen we niet alleen door te kiezen voor merken met een heldere duurzaamheidsvisie. Na een periode waarin alles sport moest zijn (zelfs tijdens het Netflixen liggen we in onze Nike-renbroek) grijpen we nu naar outdoorkleding; kleding waarin we ons net als bij athleisure wear makkelijk kunnen transporteren. Het verschil tussen de athleisure-trend en de outdoortrend is dat de laatste meer is gericht op het gemak in het buitenleven; wandelschoenen, de cargopants met extra zakken, fleecetruien van Patagonia, bodywarmers van The North Face, windjacks, Teva-slippers, het visserhoedje en ga zo maar door.

Deze 'kampeergarderobe' is geen mode voor de 'lucky één procent', maar voor mensen met een 'het leven is goed'-mentaliteit, mensen met een optimistische kijk op de mens en natuur of dat in ieder geval uitdragen. Ook in de stad.