Wat is er aan de hand? Rond de halzen, vingers en polsen van bekende modefiguren zoals blogger Leandra Medine, stylist Kate Foley en model en ontwerper Alexa Chung zien we een bijouterie dat wij vooral kennen als statement piece van surfers, wereldreizigers en ander ruimdenkend volk. In films en tv-series wordt het sieraad vaak ingezet om het vrije karakter van de protagonist of bijfiguur aan te geven. Meestal voor types die het niet zo nauw nemen met de regels van een kapitalistische maatschappij. Eenlingen, die het anders doen. Waar we het over hebben? Het schelpensieraad.

Alexa Chungpinterest
Getty Images
Alexa Chung

Hoe kwam dat? Miuccia Prada stuurde haar modellen, voorzien van het sieraad, voor haar herfst/ winter 2018-collectie de catwalk op. Ook modehuizen Dolce & Gabbana, Loewe, Marni en Zimmermann implementeerde de schelp voorzichtig in hun collecties.

Was dat zomaar? Zeker niet. Als we iets weten, is het dat als meerdere modehuizen en modetypes een bepaald item tegelijkertijd oppakken, er een gedachte achter schuilgaat die ons iets vertelt over deze tijd.

Gaan we weer, denk je misschien. Volgens trendforecasters (waaronder Lidewij Edelkoort) laten ontwerpers zich op dit moment inspireren door het ritme van de natuur, de innerlijke kracht en de nieuwe generatie. De schelp, symbool van de zee, raakt die onderwerpen aan. Nog een leuk weetje: in West-Afrika staat het dragen van een kaurischelp symbool voor voorspoed en geluk.

Prada herfst/ winter 2017-2018pinterest
Getty Images
Prada herfst/ winter 2017-2018
Prada herfst/ winter 2017-2018pinterest
Getty Images
Prada herfst/ winter 2017-2018

De schelp is dus opgemerkt en bekendere sieradenmerken hinten al op een samenwerking met de 'zeehuisjes'. En dan weet je dat het volgend jaar booming wordt. Gewoon een kwestie van wachten. Op voorspoed en geluk.

Pernille Corydon

instagramView full post on Instagram

Albus Lumen

Tohum

Jewellery, Fashion accessory, Bracelet, Body jewelry, Chain, Gold, Metal, pinterest
Tohum