Want hoe gebeurt dat nou preciés, die scènes opnemen? Tien verrassende feiten.

1. Choreografen schieten vaak te hulp. Het vergt wat voorbereiding om on-screen hookups er spontaan en charmant uit te laten zien — de slordige nonchalance waarmee we in het echte leven een seksscène instappen, werkt op film minder goed. Daarom worden er vaak choreografen ingeschakeld, zoals de New Yorkse Tricia Brouk, die hielp bij scènes in Black Box en Tokyo Confidential. Ze oefent de bewegingen eerst zelf met een andere danser, en laat die dans daarna aan de acteurs en de regisseur zien. 'Niks wordt aan het toeval overgelaten, zodat niemand zich betast voelt. Dat is belangrijk: anders voelt een acteur zich onveilig en kan hij of zij tijdens het opnemen van de scène niet meer in het moment zijn.'

2. Genitaliën worden bedekt. Hoewel er wat acteurs zijn die het prima vinden om au naturel te schieten, is het gebruikelijker dat genitaliën op de een of andere manier worden bedekt. Kostuumontwerper Sarah Basta, die oa voor Big Love en G.L.O.W. werkte: 'We hebben altijd een paar tools bij ons, zoals een "cock sock" en een "snatch patch". Een cock sock is een huidkleurige buidel waar hij alles in kan stoppen, met een trekkoordje. Je stopt alles erin en dan knoop je 'm dubbel vast. Double knotting is everything.'

Vrouwen dragen een langwerpige strip, die met dubbelzijdig plakband wordt vastgeplakt. Of met Bikini Bite, een waterproof plakker. Soms helpt Basta met het aanbrengen of omdoen van de tools, maar meestal weten ze zelf hoe het moet. Basta had wel een keer een bekende acteur die vroeg wat er allemaal in moest. Basta: 'I just had to go "all of the things". "What?" All. Of. The. Things. Put all of them in there.'

3. Er wordt geen rekening gehouden met de menstruatie van een vrouw. Basta legt uit: 'De Bikini Bite kun je af en op doen, voor als je je tampon moet verwisselen, maar het kleeft, dus fijn is het niet. Arme vrouwen – there's only so much we can do.'

4. Ja, stand-ins worden gebruikt – zeker als de scène uren in beslag neemt. Want dan is het tijdtechnisch ook handiger. Een stand-in (die anoniem wil blijven) die voor een bekende Hollywood-acteur inviel: 'It was a lot of different Kama Sutra positions and whatnot. It was five or six hours [of filming], and I had skinned knees, bruises, and Band-Aids on my knees for days.'

5. Erecties komen soms op, soms niet. De stand-in zegt altijd tegen zijn tegenspeler: '"Sorry if I do, sorry if I don't, in terms of erections." That way, if it does pop up, she won't be afraid that it's going beyond acting. If it doesn't, she won't feel rejected.'

6. Ook make-up artists zijn van de partij. En make-uppen het hele lichaam. Viola Davis zegt dat dat haar door de opnames van How To Get Away With Murder heen hielp, omdat het voelt als een tweede huid. Brigette Myre Sharpe, een make-up artist die oa voor True Blood en Colony werkte, zegt dat ze die make-up het liefst met een spray aanbrengt. 'If you spray tan yourself to within an inch of your life, you feel like you're wearing more clothes. And a dried spray tan is less likely than makeup to rub off on bedding, furniture, or other actors.'

7. Zweet wordt zelf aangebracht. 'Er zijn verschillende manieren waarop we acteurs er zweterig uit laten zien,' vertelt make-up artist Rocio Jahanbakhsh, die meewerkte aan Mischa Bartons Deserted en de film Burn.'Het ligt eraan of er zweetdruppeltjes moeten lopen of dat acteurs er alleen een beetje vochtig uit moeten zien. Als het alleen gaat om een glimmende huid, dan gebruik ik vaseline voor het gezicht. Voor het lichaam gebruik ik een mix van baby-olie en water.'

Voor een meer zweterige look gebruikt ze producten als Ultra Sweat of Mehron Sweat and Tears, die precies dat waarmaken wat ze beloven.

8. Schaamhaar is vaak nep. Merkins, de schaamhaartoupetjes dat al door 18e eeuwse prostituees werd gebruikt, is nog steeds in zwang, zeker nu zo veel celebs zich laten waxen. Make-up artist Sharpe, die merkins 'vaginapruiken' noemt, heeft ze zo vaak aangebracht, dat ze een speciale merkins-trui liet maken, als ode aan dit gedeelte van haar werken. 'I've definitely been up in people's business,' zegt ze met een lach. 'My no. 1 priority is making the actors feel as comfortable as possible, which in turn makes them feel more sexy.'

9. Seksspeeltjes worden zorgvuldig gekozen. Tom Cahill, een prop master die momenteel voor Crazy Ex-Girlfriend werkt, zegt dat zijn werk er oa uit bestaat uit het bepalen of een seksspeeltje geschikt is voor het publiek van de serie of film.'Because of Standards and Practices, network television will have a large input as far as the type of toys that can be seen on the screen. I had a bachelorette party scene [once] that was scripted for a television show, and the girls were supposed to pull out various toys. I must have sent 100 images of different vibrators to the S&P department before we came up with eight to 10 that we could use. None of them were the typical-looking dildo or vibrator.'

10. Acteurs lopen na de 'cut' niet zomaar naakt rond. De kostuumontwerper — of een assistent — staat doorgaans met een badjas en slippers naast de set, zodat de acteurs meteen iets aan kunnen trekken na een lange, moeilijke scène.

Van: Cosmopolitan US