Niets zo fijn als je tijdens een regenachtig weekend te nestelen op de bank met een goede Disneyfilm. Maar eind volgend jaar moeten we er toch echt aan gaan geloven, geen Disneytitels meer op Netflix. Snik.

Cartoon, Black-and-white, Anime, Photography, Fictional character, Fiction, Black hair, Long hair, Photo caption, pinterest

Wat is er aan de hand? Welnu, hoewel Netflix nu de heilige graal is als het op Disneyfilms aankomt (Peter Pan! Frozen! De Kleine Zeemeermin!), vindt Disney het eigenlijk wel interessant om zelf een streamingdienst te hebben. Iedereen wil na het megasucces van de 'flix echter ook wel een puntje van die streamingtaart.

Disneys eigen streamingdienst

En dus lanceert in 2018 een heuse Disneystreamingdienst, op de Amerikaanse zender ESPN. In 2019 kunnen wij pas van de nieuwe plannen gaan genieten, want dan komt Disney pas met een 'direct to consumer streaming service' à la Netflix die wereldwijd wordt uitgerold.

CEO Bob Iger laat aan CNBC weten dat 'Disney altijd een goede relatie met Netflix heeft gehad, maar dat het nu tijd is om te titels ergens anders aan te bieden'.

Wat eind 2018 allemaal verwijderd zal worden van Netflix? Alle Disneyfilms — dus ook The Parent Trap en Freaky Friday — én alle Pixarfilms. Wel laat Disney weten dat de Marvel tv-shows wel op Netflix zullen blijven staan, daar hebben ze immers een speciale deal voor en Netflix maakt momenteel ook eigen Marvelcontent.

Exclusieve content

Slim van Disney is het wel, nu bioscoopbezoeken teruglopen. Zo gaan ze, net als Netflix, hun eigen content meteen op de streamingdienst aanbieden. Denk aan aanstaande films als Toy Story 4, Frozen 2 en de live-action versie van The Lion King. Daarnaast gaan ze een 'serieuze investering doen' in het maken van exclusieve films en tv-shows voor het nieuwe platform. CEO Bob Iger laat over de plannen weten:

'This represents a big strategic shift for the company. We felt that having control of a platform we've been very impressed with after buying 33 percent of it a year ago would give us control of our destiny.'

Voor Netflix is het wel een flinke tegenvaller. De Disneytitels zijn een grote trekpleister voor nieuwe en bestaande klanten — en zeker ook voor het jongere publiek —, en hun aandeel daalde gisteravond dan ook meteen met een fikse 5 procent na de bekendmaking van het nieuws. Gelukkig komt het nieuwe seizoen van Stranger Things er binnenkort aan.