Op zaterdagavond ging Raye met haar moeder, vader en oma naar de 02 Arena. Met haar perfect gestylde ravenkleurige haar en gekleed in een prachtige zwarte Fendi-jurk, nam de familie plaats aan een tafel in het hart van de arena, die was omgetoverd tot het decor voor de BRIT Awards 2024. De zangeres had slechts 10 minuten nodig om haar eerste prijs voor Song van het Jaar in de wacht te slepen. Het duurde precies 50 minuten voordat ze zes BRIT Awards won, waarmee ze haar naam in de geschiedenisboeken vestigde als de eerste persoon die ooit een sextet van awards in één jaar won, waarmee ze het vorige record van vier in handen van Harry Styles, Adele en Blur verpletterde. Voor zaterdag had Raye (echte naam Rachel Keen) nog nooit eerder een BRIT Award gewonnen.

Wat het BRIT-succes van Raye jou kan leren over de kracht van het heroveren van je eigen verhaal

Afgelopen week Raye een sprekend voorbeeld geworden van de kracht van verlossing en wat er kan gebeuren als vrouwen de moed hebben om hun eigen verhaal weer op te eisen. Dit is het verhaal van een vrouw die alle schepen verbrandde om haar carrière te redden.

london, england march 02 editorial use only no publications devoted exclusively to the artist raye attends the brit awards 2024 at the o2 arena on march 02, 2024 in london, england photo by karwai tangwireimage
Karwai Tang
Raye attending the 2024 BRIT Awards.

Laten we even terugspoelen. Raye, die op de beruchte BRIT School in Croydon zat, met onder andere Adele en Amy Winehouse als oud-leerlingen, werd in 2014 getekend door platenmaatschappij Polydor en werd op 19-jarige leeftijd beroemd door haar bijdrage aan Jax Jones' 'You Don't Know Me'. Met zoete vocalen die doen denken aan die van een van haar idolen, Nina Simone, begon Raye's stem op te duiken in dancenummers van David Guetta, Jax Jones en Major Lazer. Maar ondanks een contract voor vier albums had Raye in 2020 slechts één 'mini-album' uitgebracht; Euphoric Sad Songs. Haar stem was door de machthebbers gedegradeerd tot die van achtergrondzangeres.

Raye's comeback als artiest die zelf het roer over haar carrière weer overnam, kwam een jaar later toen ze in juni 2021 een betraand pleidooi postte voor haar toen 50.000 volgers op Twitter door te beweren dat ze alles had gedaan wat haar label van haar had gevraagd, maar nog steeds 'wachtte op de bevestiging dat ik goed genoeg ben' om een volledig album uit te brengen.

'Ik heb een RECORD DEAL van 4 ALBUM's sinds 2014,' zei ze en ze beweerde dat ze 'klaar was met het zijn van een beleefde popster, die nog geen één album had mogen uitbrengen'. Polydor reageerde op Raye's beweringen met een verklaring. 'We waren bedroefd toen we gisteravond de tweets van RAYE lazen en hebben contact opgenomen met haar managementteam om dit te bespreken en onze volledige steun aan te bieden,' bevestigde een woordvoerder van het label aan NME in 2021. Een maand later, half juli, ontsloeg Polydor Raye van haar contract, wat het begin betekende van haar leven als onafhankelijk artiest. De tweets veroorzaakten een tsunami van steun vanuit de muziekindustrie, waarbij MNEK, Ray BLK en Shura allemaal soortgelijke ervaringen herhaalden. In een karmische speling van het lot voor de industrie zelf was 'Escapism', Raye's nummer met 070 Shake, een van de nummers die genegeerd werden door haar voormalige label en zaterdag was het de reden dat ze haar eerste BRIT Award won. Als een feniks uit de as is Raye's kunstenaarschap herboren.

raye at the valentino fall 2023 couture collection runway show at the chateau de chantilly on july 5, 2023 in paris, france photo by francois goizewwd via getty images
WWD//Getty Images

Dat Raye haar stem heeft teruggeëist, geeft aan dat het traditionele model van de muziekindustrie is veranderd. Het is het bewijs dat de machtsdynamiek is verschoven; labels en leidinggevenden die in hoge kantoren zitten, vaak ver verwijderd van de fanbase waarmee ze contact willen leggen, hebben niet langer de invloed die ze ooit hadden. Het is ook een bewijs van de honger van het publiek naar verhalen over vrouwelijke verlossing. Taylor Swift, die verwikkeld is in haar eigen strijd met Big Machine Records, heeft een soortgelijke blauwdruk als Raye voor zichzelf gemaakt. Swift boycotte Spotify drie jaar lang uit protest tegen het freemiummodel. In augustus 2019 onthulde ze dat ze haar eerste zes studioalbums opnieuw zou opnemen om volledige controle en eigendom te krijgen over haar werk uit het verleden. Haar opnieuw opgenomen albums braken vervolgens records: Fearless (Taylor's Version) was het eerste opnieuw opgenomen album in de geschiedenis dat bovenaan de hitlijsten van Billboard kwam te staan en Red (Taylor's Version) brak bij de release Spotify's record voor het meest gestreamde album op één dag door een vrouwelijke artiest.

los angeles, california october 11 taylor swift attends the taylor swift the eras tour concert movie world premiere at amc the grove 14 on october 11, 2023 in los angeles, california photo by john shearergetty images for tas
John Shearer//Getty Images

Dit zijn vrouwen die op hun eigen manier met hun fans omgaan op de manier die zij zelf willen. Swift kondigde haar aankomende album, The Tortured Poets Department, in januari aan terwijl ze op het podium stond tijdens de Grammy's en postte er vervolgens over op sociale media. Ze kondigde haar huidige recordbrekende Eras-tournee in 2022 aan tijdens een interview in Good Morning America en postte er vervolgens weer over op sociale media. Niet langer hebben sterren tussenpersonen nodig om namens hen te spreken. De dagen dat vrouwelijke popsterren anderen toestonden om hun levensverhaal te schrijven, te vertellen of in te vullen, zijn voorbij. Hun stemmen zijn eindelijk van henzelf.

Zelfs als je voor zaterdag nog nooit had gehoord van de namen Raye of Rachel Keen of van haar geschiedschrijvende muziek, is dit een vrouw die heeft laten zien dat ze een naam is om in de gaten te houden, een stem is om naar te luisteren en een bezienswaardigheid is om te zien. Precies op tijd, na haar recordbrekende avond, bereikte Raye nog een mijlpaal - een totaal van vijf miljard streams voor haar nummers. In een wereld waarin vrouwelijke artiesten tot alles kunnen worden vervormd door commercieel gedreven systemen die veel groter zijn dan zijzelf, blijkt zichzelf zijn - en nog meer op zichzelf inzetten - het mooiste succesverhaal van allemaal te zijn.