Van de 'Slipknot is girlypop'-trend tot online subgenres als bimbocore en barbiegrind: de girlies van TikTok bewijzen op het platform dat metal voor iedereen geschikt is – niet alleen voor enge, schreeuwende mannen met lang haar.

De girlies op TikTok hebben een nieuwe obsessie: metal

Zijn we nog maar net bijgekomen van het nieuws dat de Gothic aesthetic een terugkeer maakt, nu krijgt een andere subcultuur een internet-vernieuwing: de girlies van TikTok claimen heavy metal.

Eén van de meest populaire uitingen hiervan is de 'metal is girlypop'-trend op TikTok, waarbij gebruikers 'meisjesachtige' of 'schattige' dansjes uitvoeren op keiharde metalnummers. Het populairste nummer is Slipknots Custer uit 2014. Eind vorig jaar ging de hit viral op TikTok, waarbij (veelal) meisjes losgingen. Daarmee bewezen ze dat 'Slipknot girlypop' is. De trend kreeg zelfs goedkeuring van Corey Taylor, de frontman van de band.

tiktokView full post on Tiktok

In totaal is het nummer Custer gebruikt in meer dan 185.000 TikToks en werd het 6,2 miljoen keer bekeken. 'De 'Slipknot is Girlypop'-trend is een voorbeeld van muziekliefhebbers die niet per se in het verwachte plaatje passen. Ze komen samen op TikTok om plezier te maken', zegt Adam Read tegen Dazed Digital. Hij werkt voor TikTok als muziekredacteur. 'Onze gebruikers voelen zich minder beperkt door labels en genres en zijn bezig met muziek waar ze zich gewoon goed bij voelen.'

Niet alleen metal-fans maken het genre meisjesachtig, ook de artiesten

Op het eerste gezicht is metal precies het tegenovergestelde van alles wat roze en meisjesachtig is. Het door mannen gedomineerde genre wordt sterk geassocieerd met hetero (overwegend witte) mannen in mosh-pits. Door het toevoegen van extreme vrouwelijke elementen krijgt het genre dat zich vaak als tamelijk serieus voordoet, meer plezier.

Maar fans zijn niet de enigen die meisjesachtige esthetiek gebruiken om metal terug te winnen, ook muzikanten zelf doen het. Zoals Scene Queen, een artiest die op TikTok terechtkwam nadat ze clips van zichzelf had gepost waarin ze heavy metal-geluiden mengde met een felroze Y2K-esthetiek. Een stijl die ze 'bimbocore' noemt.

'Mijn aesthetics en muziek zijn zo camp en hypervrouwelijk mogelijk. Dat heeft een enorme bijdrage geleverd aan het creëren van een veilige ruimte tijdens mijn shows', zegt ze. 'Historisch gezien schildert de rockwereld vrouwen graag even sterk af als mannen, maar ik denk dat het ook ongelooflijk belangrijk is om de schoonheid van vrouwelijkheid te benadrukken.'

Het is niet meer dan normaal dat we genres als metal door een breder publiek omarmd zien worden. Het is ook geen geheim dat meisjes online een moment hebben, net als schattigheid. Het is dus eigenlijk volkomen logisch dat dit het moment is waarop de girlies hun intrede doen. Zoals de met een Grammy-genomineerde metalband Spiritbox het zegt: 'metal is for girls'.