Net toen je dacht dat je op de 90's en het Y2K-tijdperk geïnspireerde moodboards genoeg mode-looks hadden om bij weg te zwijmelen, kwam de Beckham-documentaire.

Sinds de lancering van de documentaire op Netflix werden social media overspoeld met looks van het stel, of ze nu uit hun dating-tijd met pufferjacks komen was of uit het über-gebruinde tijdperk in Madrid. Van de fans van Posh en Becks in de vierdelige Netflix-serie verklaarden velen dat ze 'voor het liefdesverhaal kwamen en voor de mode bleven.' En wij sluiten daar helemaal bij aan.

De terugkeer van het Fashion Power-koppel

In dezelfde week dat Beckham op onze tv-schermen verscheen, overspoelde een beeld van Justin en Hailey Bieber die een maand eerder in niet-matchende looks arriveerden bij een lancering van haar Rhode het internet en kregen we meme na meme voorgeschoteld. Terwijl het model een rode Ermanno Scervino AW23 mini-jurk droeg, was de muzikant gekleed in een grijs trainingspak. 'Het is zo grappig, omdat ik zoveel mensen hierover zie praten', zei het model onlangs tegen GQ, waarmee ze de aanhoudende fascinatie voor de niet bij elkaar passende esthetiek van het paar ter sprake bracht.

Toen kwam die viral Gucci-campagne, met Kendall Jenner en Bad Bunny in de hoofdrol, die door fans de #hardlaunch van het koppel werd genoemd nadat het paar weigerde commentaar te geven op hun relatiestatus. Het stel hoefde uiteraard geen woord te zeggen – hun bijpassende retro-looks en bagage spraken duizend woorden.

Voeg daaraan toe een toenemend aantal TikTok-accounts gewijd aan de stijl van kunstzinnige koppels, zoals Young Emperors, en talloze solo-influencers die steeds vaker de 'high five outfit change'-trend uitvoeren met een romantische partner (het format heeft bijna 84 miljoen views, en er komen er nog steeds views bij). Maar waarom ontwikkelen we allemaal een groeiende honger naar stijl vermenigvuldigd met twee? Zijn twee echt beter dan één als het om fashion gaat?

Waarom is er zo’n honger naar stijl, vermenigvuldigd met twee?

Als het gaat om paren in de publieke belangstelling, legt Jo Hemming, gedragspsycholoog en relatiecoach, uit dat mensen investeren in de stijl van koppels als teken van ambitieuze relaties. Hemming zegt dat door zich hetzelfde te kleden 'beroemde koppels emotioneel meer verbonden lijken, wat een uitdrukking is van solidariteit en saamhorigheid.' We zien dit vaak 'in de vroege stadia van relaties, tijdens de wittebroodsweken', of 'omgekeerd wanneer de zaken niet zo goed gaan en ze misschien proberen een verenigd front te tonen', voegt ze eraan toe.

Maar zoals echtpaar en contentmakers Dean Khalil en Brittany Bathgate opmerken, is het synchroon kleden ook vanzelfsprekend als partners een band hebben over gedeelde interesses, of een aanzienlijke hoeveelheid tijd samen doorbrengen. 'We ontmoetten elkaar tijdens de kunstacademie in 2006, tijdens het Indie Sleeze-tijdperk, dus we hadden allebei hetzelfde uiterlijk', herinnert Khalil zich. 'Als we niet zo verschillend in lengte waren, hadden we zeker één kledingkast gedeeld. Naarmate we volwassener zijn geworden, is onze stijl samen volwassener geworden.'

Khalil geeft toe dat hij meer aandacht ziet op posts waarin hij en Bathgate als koppel te zien zijn, en gelooft dat mensen het leuk vinden om content van gecoördineerde romantische koppels te zien, omdat dit 'eenheid toont, alsof je in een team zit.'

instagramView full post on Instagram

Een dergelijke samenhang voelt op dit moment aangrijpend, nadat wat door veel media de 'break-up zomer' werd genoemd, zich tot ver in de herfst heeft voortgezet, met een duizelingwekkend aantal goed gedocumenteerde breuken onder A-listers, van Sophie Turner en Joe Jonas tot Jodie Turner-Smith en Joshua Jackson's.

Zoals Florence van der Spek, oprichtster van Flo PR, uitlegt: 'Mensen zijn altijd zo geïnteresseerd in wat er achter de schermen gebeurt met beroemdheden, en als koppels zich hetzelfde kleden, is dat een andere manier om iets aan het verhaal toe te voegen.' De meeste bekende duo's zijn gehuld in mystiek en spreken zelden over hun privéleven met de pers en volgers. Fans zijn altijd op zoek naar broodkruimels - of het nu gaat om een 'like' van een post op Instagram of een op kleur afgestemd ensemble tijdens een avondje uit.

Maar de huiveringwekkende 'matchy-matchy'-looks uit de jaren negentig en het begin van de jaren 2000 (denk aan de dubbele denimoutfits van Britney Spears en Justin Timberlake bij AMA) 'voelen nu heel erg aan als een PR-actie', merkt van der Spek op. Zij denkt dat deze looks suggereren: 'Als we er aan de buitenkant perfect uitzien, zijn we ook achter de schermen perfect.'

Nu het moderne publiek dit kan doorzien, voegt ze eraan toe: 'Het is tegenwoordig zeldzaam om te zien dat een stel elkaars stijl precies weerspiegelt.' Zoals Spears zelf zegt in haar boek The Woman In Me: 'Ik begrijp dat het smakeloos was, maar het was op een bepaalde manier ook behoorlijk geweldig.' Nu koppels tegenwoordig goed op de hoogte zijn van de invloed die een 'team'-esthetiek kan overbrengen op de massa, maar zich bewust zijn van de nuance die nodig is om een snaar te raken, moeten de looks veel subtieler en geëvolueerd zijn en bijna toevallig lijken om als een 'moment' te worden beschouwd.

couple dressing
Jeffrey Mayer//Getty Images

Cherelle Byfield, contentmaker en PR-manager voor Selfridges, wijst erop dat beroemde koppels uit de jaren negentig vaak 'grenzen verlegden' met hun stijl, waardoor ze een 'blauwdruk creëerden (voor modernere beroemdheden])om scherper te zijn en hun eigen versies te creëren.'

Het oorspronkelijke power couple, de Beckhams, heeft dit bijna dertig jaar lang geperfectioneerd door hun kenmerkende looks te ontwikkelen van het Gucci-leer uit hun hoogtijdagen tot het luxe monochrome maatwerk in de jaren 2020. Ondertussen zijn Rihanna en A$AP Rocky professionals in het coördineren van virale momenten. Denk aan denim uit de jaren negentig en oversized jasjes voor hun eerste zwangerschapsaankondiging, gefotografeerd door celebrity-fotograaf Diggzy, of hun Rick Owens-outfits die ze droegen tijdens een date night naar een Black Panther-première, na de geboorte van hun zoon, RZA.

couple dressing
Amy Sussman//Getty Images

Terwijl fans steeds bewuster zijn geworden van de kracht van merkdeals en de invloed van stylisten van beroemdheden, zijn stijlmomenten buiten dienst of social posts van het leven van beroemdheden achter de schermen nu des te boeiender. We zien dit bij jonge stellen als Romeo Beckham en Mia Regan, of Emma Corrin en Rami Malek, en Jenna Lyons en Cass Bird, die de afgelopen weken het onderwerp zijn geworden van veel reposts en stijlartikelen.

Voor Lyons en Bird is het een perfect gesneden donkere denim, terwijl Beckham en Regan zijn gefotografeerd in GORP-core en minimalisme uit de jaren negentig. Corrin en Malik lieten echter de geruchtenmolen draaien nadat ze soortgelijke boyfriend shirts droegen bij de US Open, voordat ze hun relatiestatus bevestigden met complementair gekleurde outfits bij de Miu Miu SS24 afterparty in Parijs eerder deze maand.

Het is dan ook geen verrassing dat paparazzi-foto's uit de jaren negentig van topkoppels een inspiratiebron voor merken zijn geworden. De iconische rustige, luxe-achtige streetstyle van Carolyn Bessette-Kennedy en John Kennedy Jr. was onlangs bijvoorbeeld het uitgangspunt voor de septembercampagne van Sporty & Rich, die minstens tien keer beter presteerde dan de solo-modelposts op de feed. 'Het feit dat ik wist wat relevant is en daar bovenop zat, heeft mij zeker geholpen in mijn rol', legt de oprichter van het bedrijf, Emily Oberg, uit.

Zoals we hebben geleerd uit de bijpassende paarse trouwoutfits van de Beckhams ('Ik denk dat ik Victoria’s voorbeeld volgde, maar wat dachten we in hemelsnaam?', grapt de voetballer in zijn documentaire), is het een kunst om een evenwicht te vinden tussen gecoördineerd en oubollig. Het is iets wat actrice Gabrielle Union deze maand bewees onder de knie te hebben toen ze première-foto's deelde van zichzelf en haar man Dwyane Wade in Versace-pastellooks in Milaan. In tegenstelling tot de vaak opzichtige styling van beroemdheden uit de vroege jaren negentig (denk aan gedurfde kleurencombinaties, stoffen en patronen), is de coördinatie van vandaag opzettelijk, maar toch gedempt. Doordacht en toch schijnbaar moeiteloos.

Als de Biebers, Beckhams en Bad Bunny's van de wereld ons iets hebben geleerd, is het dat er serieuze kracht en betekenis schuilt in de 'superkoppel'-garderobe. Waar ooit een Facebook-relatiestatus of, meer recentelijk, een #softlaunch op Instagram van een koppelfoto de geruchten over een 'officiële' romance bevestigden, lijkt tegenwoordig de grootste indicator van een sterke en onafscheidelijke band hun toewijding aan coördinatie te zijn. In het geval van de Beckhams kwamen we misschien voor de stijl, maar we bleven voor het liefdesverhaal.