Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nespresso.

2020 heeft ons veel dingen gegeven waar we op zijn zachtst gezegd wat minder blij mee waren, maar op de valreep heeft het toch nog een comforting cadeautje in petto: een nieuwe koffiesensatie genaamd Vertuo. Te danken aan Nespresso. En het leuke is: de lancering van deze nieuwe koffiemachine gebeurt via een inspirerende creatieve samenwerking met vijf verschillende visual artists die we hier op ELLE.nl met je delen. Vandaag: het Franse creatieve én liefdesduo Manuel Ferrari en Lise Prud'Homme.

Nespresso Vertuo in een notendop

Alle visual artists kregen van Nespresso carte blanche om hun eigen interpretatie van het nieuwe koffiesysteem weer te geven in de vorm van een korte film. Nespresso's doel met de Vertuo-koffiemachine was hoge kwaliteit espresso's kunnen maken in verschillende formaten. Na jaren van research ontwierpen ze de CentrifusionTM-technologie, die langere infusietijd met centrifugale kracht combineert, en de capsule razendsnel om zijn as doet draaien. De machine selecteert bovendien automatisch de juiste hoeveelheid water, de ideale temperatuur, de extractie- parameters en de rotatiesnelheid van de capsule voor het gewenste resultaat.

Een knap staaltje techniek dus, waarvoor tevens 28 nieuwe capsules werden ontwikkeld. En precies die capsules spelen een belangrijke rol in de korte film die Ferrari en Prud'Homme creëerden.

Meet the artists

Elf jaar geleden kwamen ze van Frankrijk naar Nederland om zich in Amsterdam te settelen met hun - toen nog één, maar inmiddels twee - zoontjes. Zij is illustrator, hij animator. En je zou denken dat ze in die hoedanigheid vaak samenwerken, toch was deze opdracht voor Nespresso hun eerste klus met zijn tweeën. Maar het smaakt wel naar meer, zo laten de twee in een Instagram Live-sessie met onze collega bij Esquire, Arno Kantelberg, weten. Hoe gingen ze te werk? Ferrari: 'Nespresso's beelden van de Vertuo zijn heel technisch, strak, 3D, veel zwart, mooi en ook masculien. Wij wilden het tegenovergestelde doen: fun en kleurrijk. We leven al in zo'n donkere periode. Het was tijd voor iets lichts.'

In onderstaande behind the scenes-video kun je zien hoe de taken zijn verdeeld in Huize Ferrari-Prud'Homme. Het maakproces begint met illustraties, stills, van haar hand. Vervolgens slaat hij, geïnspireerd door haar werk, aan het animeren. Prud'Homme: 'Gaandeweg komen er steeds meer ideeën bij. De capsules van Vertuo lijken net bonbons, dat inspireerde voor een groot deel de look en feel van de video.'

Recyclingprogramma

Ook vonden de twee het belangrijk het recycle-element van Nespresso mee te nemen. De capsules van Nespresso zijn gemaakt van aluminium, dat oneindig recyclebaar is en daarmee duurzaam. Ook heeft Nespresso in Nederland een speciaal recyclesysteem ontwikkeld samen met recyclepartner Remondis. Het aluminium wordt bijvoorbeeld hergebruikt in de auto- of fietsindustrie, en de koffieresten worden omgezet in biobrandstof. Zo gaat niets van de capsule verloren. Ferrari: 'Het is goed dat een groot merk als Nespresso zijn verantwoordelijkheid neemt op dit gebied. We lieten dat terugkomen in de film door middel van de groene pijlen en de thumbs up.'

Bekijk het eindresultaat van de korte film bovenaan dit artikel! Hieronder zoals gezegd de making of. Nespresso Vertuo shop je via de website, de app, of in een van de 17 boutiques in Nederland. Stay tuned op ELLE.nl voor de korte films van de overige artiesten!

preview for Nespresso - Manuel Ferrari & Lise Prud'Homme BTS