Het voelde alsof ik de loterij had gewonnen. Ik kon niet stoppen erover te praten. Na urenlang wachten in een virtuele rij, angstvallig toekijken hoe de getallen aftikken en mijn werk voor dit tijdschrift negeren, lukte het me om zes kaartjes te bemachtigen voor Taylor Swifts Eras Tour op haar derde avond in het MetLife Stadium. De kans om zelfs maar tot dit deel van het aankoopproces te komen was klein: slechts ongeveer 40% van de mensen die zich voor de voorverkoop hadden aangemeld, kreeg het voorrecht om te proberen kaartjes te kopen. De hele ervaring, hoewel stressvol, voelde als een meevaller.

Toen Beyoncé's Renaissance World Tour-voorverkoop maanden later van start ging, voelde ik me zelfverzekerd. Ik had geluk met Taylor. Dit kan ik weer, dacht ik. Maar helaas, mijn geluk raakte op. Nu ben ik overgeleverd aan de resell-markt, in de hoop dat prijzen en vraag niet buitensporig zullen blijven naarmate we dichter bij haar stop in New York komen. (Het ziet er niet goed uit.)

'Er zijn momenteel twee economische klassen in het land,' grapt komiek Jared Fried in een inmiddels viraal TikTok-geluid. 'Er zijn Eras Tour-bezoekers, en dan zijn er boeren. Een foto maken in een voetbalstadion is hetzelfde als een foto maken in een privéjet.' Hij overdreef misschien, maar hij zit er niet ver naast: de mogelijkheid om kaartjes (en goede) te bemachtigen voor de Eras Tour of de aanstaande Renaissance Tour (die in mei in Europa begon en inmiddels aan zijn Amerikaanse etappe is begonnen), lijkt een onbeperkt budget, insider-connecties of, zoals voor mij het geval was, een wonderbaarlijke meevaller te vereisen.

taylor beyonce
Getty Images; Design by Michael Stillwell
Beyoncé en Swift zijn de onbetwiste queens van deze zomer.

Beyoncé en Taylor Swift hebben veel met elkaar in gemeen: het zijn allebei millennial-supersterren met een wereldwijd bereik en zeer toegewijde fanbases. (Fok niet met de Beyhive of de Swifties.) Inderdaad, de manier waarop ze contact maken met hun fans, in combinatie met de post-pandemische behoefte om livemuziek samen met duizenden andere mensen te ervaren, helpt om te illustreren waarom deze concerten voor velen een once-in-a-lifetime moment zijn – en het soort kaartjes zijn geworden waarvoor mensen bereid zijn buitensporige bedragen uit te geven. Mensen zijn zelfs bereid om op een internationale vlucht te stappen om de shows bij te wonen. (Het is niet ongebruikelijk om deze tours buiten je woonplaats te zien.) Op het moment dat dit verhaal wordt geschreven, zijn de goedkoopste tickets voor de eerste nacht van Swifts stop in Denver dit komende weekend nog steeds meer dan $ 1.000 per zitplaats – en dat helemaal bovenaan.

'Ik ben niet zo'n fan van concerten,' zegt Whitney Madueke, een beautyblogger die onlangs naar Londen vloog om Beyoncé te zien. 'Het is eerlijk gezegd niet mijn vibe, maar het leven draait allemaal om herinneringen, en omdat het Beyonce was, wist ik dat ik verzekerd zou zijn van een geweldige tijd en een herinnering voor het leven.' In een van haar TikToks van de avond schreef ze: 'Geld komt en gaat, maar de herinneringen leven voor altijd.' Zoals ze verder uitlegt: 'De pandemie heeft me laten zien hoeveel alles van de ene op de andere dag kan veranderen. Wie weet waar ik zal zijn voor de volgende Beyoncé-tour?'

Zo was ook Ginnie Low, die het populaire SwiftTok-account @TheThriftySwiftie beheert, verheugd om eindelijk de middelen te hebben om Swift in concert te zien. 'Ik heb de 1989-tour en de Reputation-tour gemist omdat ik geen kaartjes kon betalen,' vertelt Low. 'Dat was echt triest voor mij. Iets heel cools aan het bijwonen van de Eras Tour is dat je een klein stukje krijgt van elke tour die ze in het verleden heeft gedaan.' Low is nu vier keer naar de Eras Tour geweest, inclusief een last-minute beslissing om naar Glendale te vliegen voor de openingsavond.

Influencer Jae Gurley, die bijna 2 miljoen volgers heeft op TikTok, vloog vanuit New York naar Parijs voor de Renaissance Tour. Net als Low was dit de eerste Beyoncé-show waar ze 'enig soort besteedbaar inkomen' hadden om zelfs maar te proberen een kaartje te bemachtigen. Gurley vertelt dat het bijzonder zinvol was om deze tour te zien, omdat het voelde 'als een liefdesbrief aan zwarte queer-jeugd en aan al haar zwarte queer-fans.'

taylor swift the eras tour second night
John Shearer//Getty Images
Zo dankbaar voor de herinneringen die we tijdens deze tour maken,

Swift en Beyoncé zijn niet de enige artiesten die deze zomer in de VS toeren – Ed Sheeran, The Chicks, de Jonas Brothers en anderen spelen door het hele land – maar de recordbrekende livemuzieknummers van dit seizoen kunnen grotendeels worden toegeschreven aan de Eras en Renaissance tours. Om deze supersterren te zien, reizen fans duizenden kilometers; plannen ze weken, zo niet maanden voor tevoren zorgvuldig hun outfits zorgvuldig; en scrollen ze urenlang door bestaande video's van de show om zich beter voor te bereiden.

Beide muzikanten 'zien een opmerkelijke toename van de wereldwijde vraag op StubHub, vergeleken met hun eerdere stadiontours in 2018,' zei Adam Budelli, een woordvoerder van StubHub. Volgens de kaartverkoopsite hebben de zomerdata van de Eras Tour de uiteindelijke verkoop van de zomerdata voor Swift's Reputation Tour 2018 al verdrievoudigd, en de zomerdata van de Renaissance Tour zien een stijging van 120% in de verkoop in vergelijking met de uiteindelijke verkoop van de vergelijkbare data van Beyoncé's On the Run II Tour met Jay Z in 2018. Ticketmaster, het officiële platform voor Swift en Beyoncé's wereldtournees, is op schema voor het grootste jaar van livemuziek in de geschiedenis van het bedrijf. Alleen al in het eerste kwartaal verkocht de site 145 miljoen tickets, een stijging van 30% ten opzichte van vorig jaar, aldus een woordvoerder.

beyoncé renaissance world tour london
Kevin Mazur//Getty Images
Beyoncé leest de borden van in het publiek wat leidde tot het moment dat ze een gender reveal van een fan deed.


Het zien van deze optredens is een investering in de gemeenschap voor fans, legt Dr. Riché Richardson, een professor in Afro-Amerikaanse literatuur aan de Cornell University die een les over Beyoncé geeft, uit. 'Dit is zo'n zeldzame ervaring, omdat het niet voor iedereen toegankelijk of beschikbaar is,' vertelt ze. 'Het is fascinerend dat het ook het potentieel heeft om mensen samen te brengen.'

Verheven, maar vol gemeenschap: hoe kunnen Beyoncé en Swift dat voor elkaar krijgen? Ten eerste is de exclusieve ervaring onderdeel van de allure; fans voelen alsof ze deel uitmaken van iets speciaals. De aanwezige beroemdheden helpen ook mee. Fanaccounts documenteren ademloos welke beroemde gezichten elke avond aanwezig zijn, zoals hoe Megan Thee Stallion, Kylie Jenner en Selena Gomez allemaal aanwezig waren bij de Renaissance World Tour in Parijs, en Natalie Portman, Priyanka Chopra, Daniel Kaluuya, Florence Pugh, Salma Hayek en meer werden gespot bij de shows in Londen.

In feite zitten de A-listers voor beide tours op plekken die niet toegankelijk zijn voor het grote publiek. Tijdens de Renaissance Tour, zegt Gurley, zitten de spraakmakende aanwezigen op 'stoelen die niet op de radar staan' van de meeste fans. Tijdens de Eras Tour zitten celebs in een VIP-tent op de vloer, waar mensen als Blake Lively, Reese Witherspoon, Ben Stiller en Jennifer Garner zijn gespot. Lola Tung, de ster van The Summer I Turned Pretty die onlangs aanwezig was in de VIP-tent, vertelde: 'Ik heb gefeest' tijdens de Eras Tour.

night one of taylor swift the eras tour kansas city, mo
John Shearer/TAS23//Getty Images
Swift liet voor het eerst een videoclip voor

De wildgroei aan mensen die de tours live streamen, zorgt er ook voor dat fans er persoonlijk bij willen zijn, wat een enorme fomo (angst om iets te missen) opwekt bij degenen die er niet in het echt bij kunnen zijn. 'Vroeger was dat niet iets, waarbij je een heel concert van begin tot eind kon zien via een livestream,' zegt Low. Nadat je genoeg clips hebt bekeken, wil je het ook zelf ervaren. 'In sommige opzichten zorgt het voor een beetje vermoeidheid als je tegen de tijd dat je naar je show gaat, de show mogelijk al 10 of 15 keer hebt gezien,' voegt ze eraan toe, terwijl ze uitlegt dat de brede toegankelijkheid van video's 'heeft geleid tot een verhoogde fixatie op het ene deel van de show dat elke avond anders is,' zoals de twee akoestische 'verrassingsliedjes' in de Eras Tour-set, of Beyoncé's dochter, Blue Ivy, die dansers vergezelt bij geselecteerde optredens.

Door video's te bekijken en door eerdere shows te scrollen, willen bezoekers hun eigen ervaring posten – niet per se om viraal te gaan, maar om te bewijzen dat ze er waren als een soort social media-valuta en om misschien opgemerkt te worden door de artiesten zelf.

Op TikTok zegt Low dat Swift 'zich bezighoudt met de inhoud van haar fans. Voor veel mensen is dat een belangrijke reden om op het platform te zitten en zich verbonden te voelen met iemand die je zo inspireert.' Voor fans die weten dat hun idool hun video over een outfit of vriendschapsarmband of hun ervaring tijdens de show zou kunnen zien, zorgt ervoor dat ze deze meer willen posten.

En als ze je video ziet, wordt het des te specialer. Bri Dietz, een zelfbenoemde 'mama-contentmaker,' verraste haar 9-jarige dochter met kaartjes voor de Eras Tour. 'Het was net kerstochtend,' vertelt Dietz. In de clip, die meer dan 8 miljoen keer is bekeken, vertelt Dietz haar dochter dat ze vandaag niet naar school gaat omdat ze Swift gaan zien. Ze filmde het, plaatste het en toen waren ze de hele dag zo druk dat ze haar meldingen pas controleerde toen ze op hun stoel in Las Vegas zaten.

'We waren er vroeg, we zaten daar en ik ging vlak voor het concert terug op mijn TikTok,' herinnert ze zich. 'Iedereen reageerde "Taylor Allison Swift vond je video leuk!" We werden gek. Ik had zoiets van, oh mijn god, ze weet dat we hier zijn!' Toch maakte Dietz er een punt van om haar telefoon het grootste deel van de nacht weg te leggen en alleen de reactie van haar dochter op Swift op te nemen (die video ging ook viral).

Swift en Beyoncé hebben het vermogen om hun legioenen fans zich gezien te laten voelen – een zeldzame prestatie. Zijn deze supersterren echt aan het scrollen op hun sociale media? Misschien. Voorafgaand aan het concert werd Gurley gefotografeerd door het team van Beyoncé en verscheen later op de website van Beyoncé. 'Ze houdt van haar website. Dus ik dacht: ze moet het hebben gezien, want daar is ze heel oplettend in.' Gurley kleedde zich niet met de bedoeling om Beyoncé's aandacht te trekken, hoewel dat een grote overwinning was. 'Ik wilde er fantastisch uitzien, want ik zou mijn eigen content krijgen!' Ze waren vrijwel onmiddellijk begonnen met het plannen van hun Renaissance World Tour-outfit na het kopen van kaartjes, het scrollen op sociale media en het maken van een moodboard. Ze droegen uiteindelijk een zilveren Mugler-bodysuit en legden uit: 'Ik had zin om het buitenaardse deel van de show te channelen – Beyoncé probeert meer in het afrofuturisme te leunen als het aankomt op mode. Ze brengt ons vooruit.'

jae beyonce tiktok
Screenshot/JaeGurley/TikTok
Schermafbeeldingen van Gurley's TikTok waarin ze hun reis naar Parijs voor de Renaissance World Tour documenteren, inclusief een GRWM en clips van Beyoncé.


Het plannen van een speciale concertoutfit draagt ​​bij aan de opwinding rondom het evenement. Katherine Zaino, pas afgestudeerd aan de middelbare school die naar drie Eras-shows ging, ging viraal en documenteerde haar ervaringen aan haar honderdduizenden TikTok-volgers. 'Toen ik voor het eerst kaartjes bemachtigde, dacht ik na over wat ik zou dragen,' vertelt Zaino. 'Het voegt gewoon extra anticipatie toe en maakt de show nog leuker; het maakt je veel enthousiaster om deze hele outfit te plannen en samen te stellen.' Ze deed er alles aan, inclusief het namaken van de jurk die Swift droeg toen ze de Grammy voor Album van het Jaar voor folklore mee naar huis nam.

De huidige fixatie van sociale media op beide tours vergroot de vraag naar tickets alleen maar. Dietz kocht kaartjes met nominale waarde om helemaal bovenin te zitten van 'de zus van een verre vriend,' iets waarvan ze denkt dat het nu niet mogelijk zou zijn. 'We hadden zoveel geluk dat we ze kregen voordat het concert zo groot werd,' zegt ze. Ana Osorno, Social Media Manager van Town & Country, had gehoopt te de show te zien toen Swift naar MetLife kwam, maar de doorverkoopprijzen daalden nooit.

Deze zomer introduceert een nieuw dilemma: als je de Eras- of Renaissance-tours bijwoont, maar er niet over hebt gepost, ben je dan wel écht gegaan? Misschien zijn er fans die heerlijk vrij zijn van social media, gewoon genietend van het moment. (Als jij dat bent, dikke pluim.) Maar meer en meer gaat het meemaken van deze shows – deze ongelooflijke, ontzagwekkende spektakels van twee van de grootste artiesten van onze generatie – ook over bewijzen dat je erbij was.

Om zeker te zijn, voor de meeste fans staan ​​de posts op social media lang niet in de top 10 van redenen om een ​​optreden bij te wonen – ze zijn gewoon een extra bonus. Swift en Beyoncé live zien is reden genoeg. Toch worden de posts essentieel als een manier om te bevestigen dat je het geluk hebt gehad om het populairste item van de zomer van 2023 te bemachtigen: een kaartje voor deze once-in-a-lifetime concerten.

De schaal van deze shows, met wereldwijd uitverkochte stadions, zou drie jaar geleden bijna onpeilbaar zijn. Maar nu, dankzij de brede beschikbaarheid van COVID-19-vaccinaties en -behandelingen, zijn mensen klaar om hun huis uit te gaan en samen te dansen. Dieptepunten naar Swift's Midnights-album omdat het de energie van de Eras Tour vastlegt, met name wanneer ze 'trouwens, ik ga vanavond uit' zingt op Bejeweled. Ze zegt: 'Het is wat iedereen voelt, dat zeggen tegen de wereld die is afgesloten. Zoals, "trouwens, ik mag eindelijk uitgaan. Ik doe eindelijk iets."'

Zoals Beyoncé opmerkte toen ze Renaissance uitbracht, wil ze dat haar fans 'het wiebelen loslaten,' waarbij ze uitlegt dat ze het heeft gecreëerd als 'een veilige plek, een plek zonder oordeel. Een plek om vrij te zijn van perfectionisme en overdenken. Een plek om te schreeuwen, los te laten, vrijheid te voelen.' Ook Swift schreef toen ze haar eerste pandemische album folklore aankondigde: 'In isolatie is mijn fantasie de vrije loop gegaan en dit album is het resultaat ... een pen oppakken was mijn manier om te ontsnappen naar fantasie, geschiedenis en herinnering.'

taylor swift beyonce concert
Getty Images; Design by Michael Stillwell
Beiden tours eindigen op een vreugdige noot – met een hoop confetti.

Hun nieuwste albums zijn in wezen een reactie op de afgesloten wereld: een terugtrekking in fantasie en vreugde. Op tournee negeren Beyoncé noch Swift opzettelijk het collectieve verdriet van 2020, maar kiezen ervoor om de vreugde van een heropend 2023 te vieren. Swift beëindigt de Eras Tour met Karma, terwijl ze 'Karma's a relaxing thought' zingt terwijl achter haar vuurwerk afgaat en haar dansers ronddraaien in sprankelende jasjes. Bij een soortgelijke viering eindigt de Renaissance Tour met Summer Renaissance. Terwijl Beyoncé over de menigte vliegt, zingt ze: 'It's so good, it's so good, it's so good, it's so good, it's so good.'

Deze concertzomer is inderdaad zo goed – als je een kaartje kunt krijgen.

Van: Town & Country US