Wie tegenwoordig zijn of haar grootste idool live wil zien moet vrijwel zijn hele spaarrekening plunderen – als het je überhaupt al lukt om tickets te scoren. Concerten zijn een luxegoed geworden en voor veel fans nog amper te betalen.

Fans betalen steeds meer voor tickets om hun idool live te zien

Op mijn dertiende had ik het geluk om mijn grote idool Justin Timberlake voor het eerst live te zien. Samen met mijn moeder en een vriendinnetje reisde ik 'helemaal' af naar Amsterdam voor zijn FutureSex/LoveShow-tour in de Johan Cruijff ArenA.

Het was 2007, smartphones waren er nog niet en ik had geen camera, dus het enige bewijs dat ik van deze fantastische avond – waar Natasha Bedingfield en Timbaland ook bij waren – is een (inmiddels) verwassen band-shirt. Hoeveel we destijds betaalde voor een ticket weet ik ook echt niet meer, maar volgens het internet begonnen de tickets bij 39 (!) euro. Het enige dat ik nog wél weet is dat ik de avond van mijn leven had, en daarna nog tientallen concerten heb bezocht.

Hoe anders is het om vandaag de dag fangirl te zijn van je idool. Ik zie op sociale media vrienden de wereld overvliegen voor Beyoncé, mensen dagenlang paniekeren over tickets voor Taylor Swift of collega's die blut gaan voor Harry Styles. Want wil je tegenwoordig een concert bijwonen – en niet hoog in de nok of achter een paal zitten – dan ben je al snel honderd euro per ticket kwijt, inclusief servicekosten uiteraard. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de drank- en merchprijzen, die sinds 2012 ook flink gestegen zijn.

Wat is er veranderd? Het voor de hand liggende: de economie. De kosten stijgen overal, dus ook die van personeel, eten en drinken en energie. En daarom stijgen de de ticketprijzen ook. Het is overigens goed om te weten dat de ticketprijzen worden bepaald door de promotor of organisator van het evenement, en niet door een locatie zoals de Ziggodome of een ticketbedrijf als Ticketmaster.

Kan je alleen nog maar naar een concert als je veel geld hebt?

Maar de stijgende kosten van fandom zijn ook gedeeltelijk te wijten aan de fans zelf. Nu meer van ons vechten voor hetzelfde aanbod van tickets, en bereid zijn heel veel te betalen, zullen de ticketprijzen ongetwijfeld stijgen en stijgen. Vraag en aanbod... een tale as old as time. En tja, gezien het feit dat ik eerder deze zomer meer dan een uur in een wachtrij voor The Weeknd-merchandise stond, twijfel ik daar niet aan.

Dit roept de vraag op: moet je rijk zijn om fan te zijn in 2023? Ja en nee. Ja, omdat het het makkelijker maakt om toegang te krijgen tot het kopen van albums, streaming-apps, het bijwonen van concerten en het kopen van merchandise. Nee, want echte fandom is persoonlijk en niet zo materialistisch als alleen dingen kopen. Iedereen heeft zijn eigen manier om zijn fandom te uiten. Voor de een is dat je favoriete artiest op de radio horen, voor de andere is dat maken van fanart en voor weer een ander is dat een concert bijwonen.

Het is aan ons als fans om fandom niet langer gelijk te stellen aan het bezit van spullen of het bijwonen van een x-aantal shows, maar om waarde te hechten aan de ervaringen en verbindingen die eromheen hangen. Ik bedoel, ik ben al jaren enorm fan van Kendrick Lamar, maar ik heb nog niets op vinyl gekocht, omdat ik vijftig euro gewoon te duur vind. En ik ben ook niet naar zijn laatste show in Nederland geweest. Toch luister ik zijn muziek iedere dag. Maakt je dat minder fan? Dat dacht ik niet.