Er is een bepaalde subgroep van moeder-influencers op Instagram die er op het eerste oog uitzien als iedere andere 'lieve, witte moeder' op het internet. Maar deze specifieke momfluencer glimlacht lief in haar reels terwijl ze kalm verkondigt dat de westerse geneeskunde moeders 'bedreigt' om hun baby's te laten injecteren met 'neurotoxines'.

Ze verdedigt 'vrije geboorte' en hekelt 'onnatuurlijke' ziekenhuisbevallingen, 'die ontworpen zijn om een optimale hechting te verbreken'. Ze waarschuwt haar volgers tegen het 'normaliseren van flesvoeding' en dringt er bij hen op aan 'los te komen' van de 'vrouwenhaat' om artsen te zien als 'redders' die de bevalling onder controle hebben. Ze roep 'biologische wet' op ter ondersteuning van haar overtuiging (die wordt aangeduid als 'de waarheid' dat een correcte 'zoogdiergeboorte' 'vrijheid' vereist van 'objectief schadelijke invloeden', zoals een baby die geboren wordt 'onder invloed van een ruggenprik', 'wat' de 'ideale moederbinding' vernietigd.

Momfluencer cultuur

Ik bestudeer al langer de momfluencer cultuur, maar het was pas toen ik het boek Cultish van Amana Montell las dat ik doorkreeg dat taal, wanneer het aankomt op moeders die hun eigen moederlijke imago verkopen, alles is.

Hoewel Montell niet specifiek op momfluencers inzoomt in Cultish, onderzoekt ze wel de grijze gebieden van 'sekte-achtige' plekken, waarbij ze hoofdstukken toewijdt aan SoulCyle en gevaarlijke marketingbedrijven, naast hoofdstukken over Heaven's Gate en Jonestown. Haar punt in het ontleden van de linguïstische patronen gebruikt door elke groep, wijzen uit dat sekte-gedrag in een bepaald spectrum bestaat, en dat labels als sekte ons ervan behoudt de daadwerkelijke impact van ons gedrag, onze keuzes of ons dagelijkse leven te begrijpen.

Onlangs lanceerde Montell een podcast, Sounds Like a Cult, waarin dit wordt aangestipt (zij en haar co-host, Isabela Medina-Maté, hebben afleveringen gemaakt over marathons rennen, flat-Eathers en The Bachelor-franchise). En na het lezen van Cultish, begon ik te vermoeden dat taal, meer dan elk ander gereedschap in hun arsenaal, de sleutel is tot een bepaald type momfluencer die haar woord verspreidt en talloze volgers telt, meer op dat van een 'sekte' lijkt.

Taal, wanneer het aankomt op moeder die hun eigen moederlijke imago verkopen, is alles.

Wat onderscheidt deze 'waarheidsverkondigers' van de gemiddelde momfluencer met een batterij aan woorden en uitspraken die gebruikt worden om hun volgers te overtuigen dat zij de ultieme autoriteit zijn over alles dat gaat over moederlijke gezondheid en welzijn?

Privilege

Er zijn honderden als niet duizenden van zulke 'waarheidsgetrouwe mama's' die hun volgers het idee van redden verkopen met hyperfocus op zelfontwikkeling. Deze moeders hebben het privilege zichzelf volledig toe te wijden hun huis te reinigen van alles wat als niet 'rein' wordt bestempeld; het privilege om uren bezig te zijn het 'voeden van het lichaam,' 'opnieuw trainen van het brein,' en 'herstellen van vitaliteit en weerstand.'

In plaats van moederschap beter te maken voor iedereen, en het echte toegang tot 'welzijn' te bereiken voor iedereen, drukken zij hun volgers op het hart zich naar binnen te keren, op de juiste levels van microflora van hun darmen, op de beste 'natuurlijke' producten voor hun eigen kinderen. Er is minder drang om actief antiracistisch te zijn of je energie te gebruiken om systemische onrechtvaardigheden te bestrijden, wanneer je zelf met zo weinig zinvolle onrechtvaardigheden te maken krijgt. Natuurlijk zijn er veel verschillende oogpunten binnen de enorme categorie van welzijn en holistische momfluencers, en alleen omdat een momfluencer bijvoorbeeld een passie heeft voor darmgezondheid, betekent niet dat ze taal op een bijzondere 'sekte-achtige' manier gebruikt of niet ook gepassioneerd is over Black Lives Matter.

Verlossing

In Cultish ontdekt Montell de taal die gebruikt werd door iedereen van de beruchte Jim Jones, die bijna 1000 leden van zijn kerk dwong zelfmoord te plegen in 1978 tot de legging-uitverkoop van het bedrijf LulaRoe. Wat al deze organisaties en leaders verbindt is het gebruik van taal, gemaakt om volgers het gevoel te geven dat ze onderdeel zijn van een samenleving, om ingewijd te voelen tot verlossen of een hogere macht.

Of de verlossing komt in de vorm van persoonlijke voldoening en financiële vrijheid bij wijze van #bossbabe dapperheid, of in de vorm van getrainde armen, of in de vorm van spirituele verlichting, is irrelevant. Wat de ene sekte-groep van de ander onderscheidt, bijvoorbeeld een groep van energieke, enthousiaste mensen met een doel voor ogen, is het gebruik van bepaalde woorden en uitspraken die ervoor zijn gemaakt om een scheiding te maken tussen 'ons' en 'hen'. Als jij het sekte-dialect vloeiend spreekt, ben jij de uitverkorene, ben je machtig, ben je speciaal.

Sekte

In een interview vertelt Montell me dat de meeste scholieren die ze heeft gesproken voor Cultish zijn gestopt met het gebruik van het woord sekte als formele omschrijving, omdat het geïmpliceerde beoordelende label 'mensen het zwijgen oplegt'. Ze legt uit, 'Door "sekte-achtig" te zeggen, klinkt het misschien als een onbeduidende uitspraak, maar het werkt om te communiceren dat we geen emotioneel geladen, alarmerende beschuldigingen uiten door bepaalde groepen 'sektes' te noemen; in plaats daarvan gebruiken we een verzacht bijvoeglijk naamwoord, in plaats van een definitief zelfstandig naamwoord, als een manier om mensen uit te nodigen om het idee te overwegen dat sektetachtig gedrag, sekterituelen en sektetaal elementen zijn die ruimtes kunnen doordingen die we misschien niet als volledig beschouwen. Dit helpt ons eraan herinneren dat de kwaliteit van 'sekteachtig' veel vormen aanneemt, en je hoeft niet een soort idioot te zijn (of jezelf te streng te beoordelen) om er vatbaar voor te zijn.'

'Waarheidsgetrouwe mama's'

Ik wil duidelijk zijn dat ik erken dat er een hoop momfluencers zijn met de juiste training en referenties die opereren als goede bronnen voor moeders die geïnteresseerd zijn in het aanpassen van hun levenswijzen, diëten, en aanpakken met betrekking tot welzijn. Maar sommige momfluencers-platforms vormen een gevaar voor beiden individuele en publieke gezondheid met claims dat het 'muilkorven' van kinderen met mondkapjes 'kindermishandeling' is. Voor de duidelijkheid, zal ik aan deze momfluencers refereren als 'waarheidsgetrouwe mama's' in de rest van dit artikel, met het begrip dat taal soms ontoereikend is, zoals we kunnen zien, en vaak verduisterd in plaats van opheldert.

Waarom is op de taal van waarheidsgetrouwe mama's streng toezicht nodig? Montell legt uit, 'Taal is het medium waarmee ideologie wordt gemaakt en verspreid. Zonder taal, bestaan er helemaal geen geloven, geen sektes. En het is verraderlijk, omdat het onzichtbaar is. Taal maakt op hoe we dingen interpreteren, en creëert onze realiteit (de theorie van linguïstische performativiteit vertelt ons dit), maar we nemen het volledig voor lief, omdat in tegentelling tot het kaalscheren van je hoofd of je intrek nemen in een afgelegen communie, het niet iets is wat we kunnen zien.'

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het internet, waar zowel volgers als content makers opereren, anoniem is.

Sommige platforms vormen een gevaar voor zowel individuele en publieke gezondheid.

Montell benadrukt dat taal kritiek is voor het vaststellen van een 'ons' versus 'hen' mentaliteit in bepaalde gemeenschappen. De 'hen' diametraal tegenover de waarheidsgetrouwe 'ons' kan een aantal dingen zijn: westerse geneeskunde, Big Pharma, Big Tech, babypoeder bedrijven, afwaszeep, gluten, gender-verwijsende voornaamwoorden, publieke scholing.

Volgens mijn interview met Montell putten de meeste sekteleiders uit taal geïnspireerd door New Age-retoriek, conspiritualistische retoriek, evangelische retoriek en, in een perverse twist, feministische retoriek. Veel gebruiken taal die geworteld is in feministische theorie, zoals 'gedwongen penetratie', 'consent', en 'lichamelijke soevereiniteit', om valse berichten te verspreiden, niet over verkrachting en seksueel geweld, maar over levensreddende vaccins en medische interventies.

Zoals Montell opmerkt: 'Er zijn zoveel enorme problemen die op een heel vluchtige, reductieve manier op deze accounts worden behandeld, en de inzet is jouw leven en het hiernamaals (voor jou de volger).'

Als je een waarheidsgetrouwe moeder volgt die beweert dat geestesziekten niet kunnen worden genezen met therapie of medicatie, maar met een paar eenvoudige dieetveranderingen; of als je moeder naar keuze beweert dat bepaalde essentiële oliën 'bekend staan dat ze kanker genezen', dan is de inzet erg hoog.

Clichés

Een cruciaal onderdeel van het begrijpen van sektetaal is het 'gedachte-beëindigende cliché', een uitdrukking die in 1961 werd bedacht door psychiater Robert J. Lifton. Elk woord of elke zin in 'een argument verhindert vooruit te komen door kritisch denken te ontmoedigen'. Montell zegt dat clichés die gedachten beëindigen niet uniek zijn voor sekteleiders - denk aan 'Alles gebeurt met een reden' of 'Het is het beste'. Maar leiders die sektetaal gebruiken, gebruiken clichés die hun gedachten beëindigen om feedback of pushback te ontmoedigen, hun volgers te isoleren en zichzelf als opperste autoriteit te handhaven.

Een korte, lang niet volledige lijst die wordt gebruikt door moeders die de waarheid vertellen, omvat het volgende: 'Angst is de echte pandemie', 'Luid de alarmbel', 'Vrijheid over angst', 'De oplossing ben jij', 'biologisch normaal', 'Koortsfobie', 'Leer het lichaam zichzelf te genezen', 'vrije geboorte', 'wetenschap', 'medische vrijheid', 'farmaceutische apartheid', 'chemische en giftige vrijheid', 'balanceer uw trillingen', 'controleer uw voedsel, bepaal je lot.' En vooral: 'Doe je onderzoek.'

'Doe je onderzoek' is het ultieme cliché om de gedachten te beëindigen, omdat het beweert de ontvanger in staat te stellen haar eigen conclusies te trekken op basis van eigen kritisch denken en evaluatie van bronnen, maar in werkelijkheid vereist 'Doe je onderzoek' precies het tegenovergestelde: volledige overeenstemming met het standpunt van de spreker.

Montell zegt dat het de gesprekspartner in feite 'afsluit door te evalueren dat ze duidelijk hopeloos niet op de hoogte zijn'. 'Doe je onderzoek' maakt gebruik van ons culturele begrip dat 'onderzoek' wordt geassocieerd met een soort legitieme autoriteit, maar wat kwalificeert als onderzoek varieert.

Peer-reviewed wetenschappelijke studies zijn niet gelijk aan een paar links die dienen om de beweringen van een sekteleider te verifiëren. Montell zegt: 'Er is natuurlijk geen specificiteit over wat dat "onderzoek" is - de uitdrukking communiceert eenvoudig dat deze persoon, door de aard van hun argumenten, het zeker niet heeft gedaan en moet stoppen met praten, stoppen met echt denken, totdat ze dat wel hebben gedaan.'

Westerse geneeskunde

Ik mail met Courtney Bellino, een geregistreerde diëtist met een master in voeding en gezondheid. Bellino erkent dat er voornamelijk voor moeders 'iets aantrekkelijks is aan het idee om uit de box te stappen en alternatieve interventies te proberen, aangezien de standaard is geweest om zich aan te sluiten bij de westerse geneeskunde als de enige praktijk.'

Moederschap is onbetwist moeilijk in Amerika, en de meesten van ons zijn uitgeput, zowel mentaal als fysiek. De westerse geneeskunde schiet, net als elke instelling, tekort, en de westerse geneeskunde heeft zeker in verschillende opzichten gefaald als het gaat om de gezondheid van moeders. Laten we de vroegere gruweldaden niet vergeten, zoals de 'echtgenootsteek' waarbij artsen, terwijl ze de gescheurde schaamlippen van vrouwen herstelden na de bevalling, een extra steek toevoegden ten behoeve van de seksuele bevrediging van hun echtgenoot, vaak zonder medeweten of toestemming van de vrouw.

Of 'schemeringslaap', wanneer vrouwen een combinatie van medicijnen kregen om te voorkomen dat ze zich de ervaring van de bevalling herinneren, hoewel ze niet noodzakelijk voorkomen dat ze pijn voelen tijdens de ervaring zelf. Of de veel ingrijpender verschrikking van gedwongen sterilisaties van zwarte, Latinx, inheemse en gehandicapte vrouwen, of het bodemloze zwarte moedersterftecijfer. Maar voor sommige waarheidsgetrouwe mama's wordt deze lange en gecompliceerde geschiedenis verdraaid. In plaats van hervormingen van de gezondheidszorg voor moeders te eisen, wordt de potentiële macht van mensen geheroriënteerd op schadelijke doelen. Het onderschrijven van pseudowetenschap staat niet gelijk aan het kritisch bekijken van de westerse geneeskunde.

Voorrecht en witheid lijkt iemand meer kans te geven om onder de invloed van sekteachtige taal te vallen.

Ik heb zowel Bellino als Montell een handvol waarheidsgetrouwe momfluencer-accounts gestuurd om te bekijken, en elk erop wijzen dat waarheidsprekende mama's een sluier van geloofwaardigheid creëren door het uitkiezen van bepaalde wetenschappelijke, psychologische en feministische termen om verkeerde informatie te verspreiden.

Veel mama's die de waarheid vertellen, zullen het zenuwstelsel, het microbioom, gaslighting, toestemming, lichamelijke autonomie, de keuzevrijheid, 'elektromagnetische frequenties', moederlijke gehechtheid, verschillende 'toxiciteiten', auto-immuniteit, voedingstekorten en meer oproepen om consumenten hun bepaald merk welzijn.

Montell stelt dat deze specifieke moeder-beïnvloeders opzettelijk verkeerde informatie verhullen in de geaccepteerde taal van autoriteit om een ​​gevoel van legitimiteit te creëren. Zelfs in posten die tegen het medische establishment protesteren, noemen velen van hen die in medisch aangrenzende gebieden werken zichzelf dokter.

Ik dacht dat Bellino sommige klanten zou behandelen die negatief worden beïnvloed door influencers, maar ik was verbaasd te horen dat 'de meeste' van haar dat zijn. 'De meeste van mijn klanten met levensbedreigende eetstoornissen komen naar me toe nadat ze zich hebben gehouden aan aanbevelingen, plannen of producten die zijn goedgekeurd door influencers.'

Sommige waarheidsgetrouwe moeders richten zich niet alleen op moeders die mogelijk worstelden met eetstoornissen of lichaamsdysmorfie, maar beweren ook dat chronische ziekten nooit gevreesd moeten worden, wat zeker schadelijk is voor degenen onder ons die ziek zijn of lijden, of die dierbaren hebben zien bezwijken aan een slopende ziekte of verwonding. Ze koppelen deze toxic positiviteit aan een bekwame lens om te impliceren dat mensen die ziek zijn, gehandicapt of op een of andere manier lijden schuldig zijn, en als ze X en Y maar deden, zouden ze 'van binnenuit' kunnen worden 'genezen, dat iemands gezondheid een 'keuze' is en dat we allemaal 'vrij' zijn om alternatieve keuzes te maken om 'onszelf te genezen'.

Anti-trans retoriek

Waarheidgetrouwe mama's verspreiden ook vaak anti-trans-retoriek in hun verkondiging dat 'alleen vrouwen bevallen'. Sommigen van hen beweren dat inclusieve termen als 'mensen ter wereld brengen' vrouwen 'uitwist' en dat vrouwelijkheid niet 'slechts een gevoel of een gedachte' is.

Dit is een bekende TERF-strategie om te beweren dat trans-identiteit de ervaringen van vrouwen 'tenietdoet', en de 'meest kwetsbare vrouwen ter wereld' een verhoogd risico geeft op 'een sekse gebaseerde onderdrukking'. Het maakt niet uit dat transgenders vier keer meer kans hebben om het slachtoffer te worden van geweld dan cis-mensen, waardoor transvrouwen ongetwijfeld tot de meest kwetsbare vrouwen ter wereld behoren.

Ik denk dat deze anti-translinguïstische benadering van de woorden moeder en vrouw wordt gebruikt om beide te verheerlijken als goddelijke, rechtvaardige rollen doordrenkt met een onvervreemdbare kracht. Er is een gevoel dat door toe te geven in de bewegelijkheid van geslacht, het kostbare lot van een vrouw om kinderen te baren, en om aanspraak te maken op de moedermoraal van het moederschap, op de een of andere manier in gevaar kan komen.

In antwoord op mijn bezorgdheid dat moeders die het voorrecht van 'keuze' zijn ontnomen, bijzonder vatbaar zouden kunnen zijn voor de valse beloften van waarheidsgetrouwe mama's, zegt Montell dat voorrecht en witheid iemand meer kans lijkt te geven om onder de invloed van sekteachtige taal te vallen. 'Ik weet dit niet helemaal zeker, maar uit mijn onderzoek naar New Age-sektes, denk ik dat witte ex-christelijke (of alternatieve christelijke) vrouwen uit de middenklasse hier kwetsbaarder voor zijn omdat a) ze zichzelf zien in deze moeder-beïnvloeders, b) hun privilege hen zelfs idealistischer kan maken, iets wat elke sekte-overlevende die ik sprak voor mijn boek gemeen had, en c) ze een gemeenschaps-, en culturele identiteit missen en proberen die leegte te vullen.'

Dit is logisch, gezien de trend van wit gebrek aan interesse in andere ideologiën specifiek onder bepaalde moeders op Instagram, en van het streven naar welzijn onder witte vrouwen in het algemeen.

Terwijl alle leiders en organisaties die Montell heeft bestudeerd taal gebruiken om gezag en macht over hun volgers te doen gelden, is misschien wel de meest verraderlijke bewapening van taal die door waarheidsgetrouwe mama's wordt gehanteerd, hun evocatie van witte moederlijke autoriteit. Wanneer ze moederlijke autoriteit oproepen, verwijzen ze naar een bepaald soort moederschap (wit, bevoorrecht) en een bepaald type autoriteit, een die wordt gehandhaafd door blanke suprematie.

'Uw moederinstinct is belangrijker dan dat van een arts' is niet hetzelfde als pleiten voor de empowerment van moeders om op te komen voor hun eigen gezondheid en de gezondheid van hun kinderen zonder bang te hoeven zijn voor seksistische, racistische zorgverleners die hun zorgen kleineren of afwijzen.

Deze mama's zijn 'vrij' om zich te fixeren op het ontdoen van chemicaliën, gifstoffen, geraffineerde suikers, zware metalen en zonnebrandcrème van hun huis en lichaam. Ze zijn vrij om zichzelf te trakteren op koffieklysma's, ozon-infusies en vasten met water, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de dood in het kraambed vanwege racistische zorgverleners of zich zorgen maken dat hun kinderen geen toegang krijgen tot voedzaam eten, veilige huisvesting, of het slachtoffer worden van de pijplijn van school naar gevangenis. Ze hoeven hun kinderen niet te vertellen dat zij of iemand van wie ze houden op een dag misschien vermoord wordt door de politie. En in dit opzicht is het gebruik van het woord vrijheid door moeders die de waarheid vertellen geen taalkundige manipulatie, het is de simpele waarheid.

Van: Harper's BAZAAR US