Het is 5 voor 12. Claes Iversen staat op het punt om, na een seizoen afwezigheid, de catwalk van Amsterdam Fashion Week opnieuw te veroveren met een gloednieuwe collectie van zijn in 2014 opgerichte prêt-à-porter-label ‘II by Claes Iversen’. Maar Claes zou Claes niet zijn als hij niet ook pak ‘m beet tien stuks couture in de show had opgenomen. Je begrijpt: de Deens-Nederlandse modeontwerper heeft het dus ‘best een beetje druk’ gehad. We bellen hem op om te checken hoe de zaken ervoor staan. En als je een ‘kleermaker’ van de koningin aan de lijn hebt, komen er natuurlijk al gauw ook andere onderwerpen aan bod…

Almost showtime! Hoe zou je de situatie op dit moment omschrijven? Eén grote chaos of klaar is Claes?
‘We zijn nog niet helemaal klaar. Maar hectisch is het ook niet. Iedereen is eigenlijk best wel rustig en geconcentreerd. We hebben natuurlijk de afgelopen weken, wat zeg ik, maanden heel hard gewerkt om te voorkomen dat alles op het laatste moment zou aankomen. Ik spreek altijd in ‘we’. We doen het met zijn allen. Ik heb zo’n goed, ervaren team. Het atelier doet dit al jaren.’

Kun je een kleine tip van de sluier oplichten over de collectie die je morgen gaat showen?
‘Daar ga ik je zeker over vertellen, maar daar mag je nog niet over schrijven hoor.’

Hè, wat jammer. Maar! We kunnen het wel hebben over de cover van de nieuwe ELLE, want ons kortgeknipte model Soekie heeft in de verte een link met jouw inspiratiebron voor je collectie… Wat vind jij van deze trend?
‘Leuk! Ja, ik hou wel van geknipt haar. Ik erger me eraan dat jonge modellen in Nederland in de beginfase van hun carrière wordt verteld hun haar vooral lekker lang te laten groeien, want dan ‘kunnen ze alle kanten met je op’. Met als resultaat dat het ene na het andere meisje haar tot bijna aan haar billen heeft.’

Je hebt wel eens gezegd dat je je couturecreaties gebruikt als inspiratie voor de prêt-à-porter-lijn. Werkt het, na drie collecties prêt-à-porter, inmiddels ook andersom?
‘De collecties zijn heel erg verweven. Vaak is het wel zo dat we couture-items vertalen naar draagbaardere items. Maar andersom hebben we inderdaad ook wel eens dingen speciaal ontwikkeld voor prêt-à-porter, die ik dan verder uitwerk voor couture. Bijvoorbeeld een leuke nieuwe techniek waar we dan een complexere versie van maken, met meer handwerk. Ik vind die synergie tussen de twee heel spannend.’

Ik weet dat je groot fan bent van Cate Blanchett. Als jij haar aanstaande Oscar-jurk zou mogen ontwerpen. Hoe zou die eruitzien?
‘Ik denk dat het een eenvoudige maar toch rijke jurk zou zijn. Heel vrouwelijk. Niet ordinair maar wel verleidelijk, want dat past bij haar; het moet niet te oubollig zijn, iets van nu, maar ook een jurk die ze bij wijze van spreken over vijf of tien jaar nog een keer zou willen aantrekken.’

Clothing, Human, Flooring, Dress, Shoulder, Red, Outerwear, Formal wear, Carpet, Style,


Cate Blanchett op de rode loper - foto's: WireImage


'Waar eindig je dan mee? Twee strikjes op je borsten en een stringetje!'

Wat vind je van de populariteit van de naked dress onder sterren?
‘Haha, nou ja, huid zit in de lucht, hè. Sterren jagen onderling de trend aan om zo veel mogelijk van zichzelf te laten zien. Ik zag laatst foto’s van een optreden van Miley Cyrus waarbij ze praktisch in een bikini staat. En dan denk ik ‘jeetje’. Niet dat ik preuts ben, maar hier zit gewoon weinig ontwerp aan. Het lijkt me ook zo moeilijk voor een artiest om dat dan weer te overtreffen. Waar eindig je dan mee? Twee strikjes op je borsten en een stringetje! Maar er komt vast wel weer een periode dat het allemaal weer bedekt moet zijn en ze juist moeten praten over politiek en dierenleed. Ik mis echt een beetje die tijd – oh, nu klink ik héél oud – van Madonna in de jaren tachtig en negentig. Dat er nog échte statements werden gemaakt met kleding.’

Waarom, wáárom heb jij niet, net als voor Ilse Delange, een Songfestival-outfit voor Trijntje Oosterhuis ontworpen?
‘Hahaha. Nou ik had Ilse natuurlijk al vaker gekleed. En toen ik hoorde dat ze Nederland zou gaan vertegenwoordigen en dan ook nog eens in mijn geboorteland Denemarken, had ik zoiets van ‘hier geloof ik wel in. Dit WIL ik gewoon doen’. Ik zeg altijd dat mijn intuïtie erg goed is en dat was het dit keer zeker!’

Jij voelde al dat The Common Linnets hoog zouden eindigen?
‘Toen ik in de aanloop naar het Songfestival met haar aan het doorpassen was en we nog grapten over hoe Nederland het liedje waarschijnlijk zou gaan afzeiken, had Ilse al zoiets van ‘dit liedje is zo goed, dit doe ik, dit ben ik en ik ga ervoor’. En daar had ik zo veel respect voor. Tuurlijk moet je ook wel eens luisteren naar de mensen om je heen. Tegen mij werd ook gezegd ‘hè, waarom ga je nou het Songfestival doen?’ Maar ik had zoiets van ‘nee, dit móet ik doen’.  

Op welke creatie die Máxima van je gedragen heeft ben je het meest trots?
‘Allemaal! Net als bij de ontwerpen voor andere klanten die hier binnen komen. Het moet perfect zijn tot in de puntjes. Ik mag helaas niet zo veel over Máxima vertellen, maar ik kan wel zeggen dat het een hele prettige, professionele samenwerking is. Natuurlijk heb ik wel momenten gehad dat ik mezelf even moest knijpen, zo van 'gebeurt dit echt?' Ik vond het bijvoorbeeld zo’n rare gewaarwording dat ze in Denemarken aankwam [het staatsbezoek in maart 2015, red.] en ze in mijn geboorteland, in míjn jas, de hand stond te schudden van de Deense kroonprins en -prinses. Dat was toch wel een momentje.’

Clothing, Face, Coat, Hat, Sleeve, Trousers, Collar, Dress shirt, Shirt, Outerwear,


Koningin Máxima in Claes Iversen op staatsbezoek in Denemarken - foto's: WireImage


'Ik kan ’s nachts best wel eens wakker liggen als ik bepaalde rekeningen niet kan betalen.'

Sommige van je collega’s in Nederland verkeren in zwaar weer of moesten zelfs gedwongen stoppen met hun modelabel.
‘Niks komt vanzelf en al helemaal niet in de mode. Ik heb ervoor gekozen om een tweede lijn op te zetten tijdens de economische crisis. Veel mensen verklaarden me voor gek. En inderdaad: het is ook echt zwaar. Ik kan ’s nachts best wel eens wakker liggen als ik bepaalde rekeningen niet kan betalen. Ik kan dan wel gaan liggen huilen of nog meer nachten niet slapen, maar ik kan ook gewoon doorgaan en ervoor blijven vechten.’

Je hebt ooit gezegd dat je spijt hebt dat je (afgezien van een stage bij Viktor & Rolf) niet eerst voor een andere ontwerper hebt gewerkt voordat je voor jezelf begon. Wat zou jij de jonge Claes leren met de kennis van nu?
‘Als je klaar bent met de modeacademie kun je – hopelijk – kleren maken. En je hebt een visie op mode. Maar die kleren op de markt krijgen is een heel ander verhaal. Daar heb ik vooral de laatste twee jaar pas veel over geleerd. Prijscalculaties, onderhandelingen, produceren in het buitenland, hoe moet het dan ingevoerd worden, noem maar op. Ik zou het iedereen aanraden eerst eens twee jaar voor iemand anders te werken om een kijkje in de keuken te krijgen. Je zit dan nog niet in die ‘bubbel’ waar de ontwerper zelf vaak in zit.’

Stel, stél, je zou worden gevraagd om Raf Simons bij Dior op te volgen. A: Ga je ervoor? En B: Wát zou jij dan met zo’n iconisch modehuis doen?
‘Haha, tuurlijk zou ik dat niet weigeren. Zo’n baan aangeboden krijgen is beter dan welke award dan ook. Zeker voor een ontwerper in mijn situatie. Kijk, Raf Simons was natuurlijk al een behoorlijk iemand. Tja, wat zou ik vervolgens doen? Ik denk dat het belangrijk is om in eerste instantie te kijken naar je eigen werk; wie ben ik als ontwerper, wat is mijn kracht, en hoe kan ik dat combineren met het DNA van het modehuis Dior. Ze willen natuurlijk geen Dior-kopie. Ik denk dat dat ook de reden was voor het inschakelen van Raf Simons. Daarmee sloegen ze echt een andere weg in. Het lijkt me overigens wel héérlijk om in die archieven daar te rommelen.’

Terug naar een misschien iets realistischere toekomst: wat kunnen we nog allemaal verwachten?
‘We zijn bezig met uitbreiden naar het buitenland. Dubai, mijn geboorteland, België, Duitsland… Het wordt heel spannend met de nieuwe wintercollectie. Nu is de tijd om uit te breiden. En het is ook echt nodig. Wat dat betreft is Nederland toch wel klein.’

Zou dit dan wel eens je laatste Amsterdam Fashion Week kunnen worden?
‘Het zou negatief klinken om te zeggen ‘ik hoop het’, maar het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als de volgende stap gaat zijn in het buitenland showen. Ik denk dat elke ontwerper dat wel wil. Ik zeg altijd dat ik niet in Parijs wil showen om te kunnen zeggen dat je in Parijs hebt geshowd. Het plaatje moet wel kloppen; je moet daar ook kunnen verkopen. Maar ik hoop wel dat wij een keer die stap maken.’

Waar ga je het meest van genieten morgen?
‘Dat het afgelopen is, hahaha. Nee. Nou, wel stiekem een beetje hoor. Vooral na al dat harde werken. Maar inmiddels hebben we al zo vaak geshowd, dus ik heb wel geleerd om ook gewoon te genieten ondanks alle spanning. Je ziet tijdens zo’n show eindelijk alles samen komen; de collectie, de make-up, de muziek, dat blijft toch altijd een heel bijzonder moment.’

Claes Iversen showt morgenavond (15 januari) om 19.00 uur zijn herfst/winter 2016-collectie op Amsterdam Fashion Week (koop hier een ticket als je erbij wil zijn!). Zijn collectie II by Claes Iversen is oa te koop bij De Bijenkorf. Kijk voor meer informatie op ClaesIversen.com.

Blue, Yellow, Sleeve, Shoulder, Joint, Standing, Dress, Style, Electric blue, Fashion,


Claes Iversen s/s 2016 - foto's: Philippe Vogelenzang