Het is kort na Koningsdag wanneer ik Laurie Pressman mag bellen voor een interview en de kleur oranje staat nog op mijn netvlies gebrand. Maar hoewel oranje dit modeseizoen bijzonder goed vertegenwoordigd is op de catwalks, komt onze nationale kleur niet eens in de búúrt van de kleur die Pantone eind vorig jaar uitriep tot Colour of the Year van 2017; groen. Greenery om precies te zijn.

'Het heeft allemaal met zeitgeist te maken,' verklaart Pressman. Het hele jaar door houdt een gigantisch team aan mensen bij Pantone de trendontwikkelingen op allerlei vlakken in de gaten (mode en interieur, maar ook technologie, sport, lifestyle, enz.), om tot een uiteindelijke beslissing te komen over dé kleurvoorspelling van het daaropvolgende jaar. 'De overkoepelende reden voor Greenery is het feit dat we leven in een technologiegedreven economie. Daarom willen we juist ook focussen op welzijn, opladen in de natuur, goed voor onszelf zorgen om die snelle wereld aan te kunnen. Er is een behoefte om te disconnecten. Dat flatscreen uit te knippen en ons weer onder te dompelen in de 3D-wereld en de schoonheid van de natuur.'

Hoe belangrijk zijn kleuren eigenlijk voor de gemoedstoestand van mensen?

'Onze hersenen kunnen ons lichaam best een beetje voor de gek houden. De kleur groen is in staat om het zenuwstelsel van de mens te laten ontspannen, om je kalmer te maken, rustig te laten ademen. Kijk, mensen moeten niet denken dat ik doorsla, dus je hoort mij niet zeggen dat je van het kleinste groene voorwerp dat je ziet die effecten kunt verwachten, maar het is wetenschappelijk onderzocht dat een muur in je huis groen verven of veel planten in huis halen de illusie van natuur creëert, met alle positieve gevolgen voor je gemoedstoestand van dien.'

Sommige merken hebben in samenwerking met Pantone dit jaar toffe producten gelanceerd in de kleur Greenery, onder wie Huawei, met hun Huawei P10. Speelt daarbij de zen-eigenschap van de kleur ook een rol?

'Bij de Huawei-telefoon gaat het vooral om het opvallende statement dat je met deze kleur maakt. Een statement van originaliteit en personal style. Je eigen keuzes maken in het leven. Mensen uiten zichzelf vaak door middel van kleur. Het is te gek dat een merk als Huawei, dat vooraanstaat op het gebied van technologische ontwikkelingen, zegt: "Hartstikke leuk die technologie, maar wij willen óók voorlopen in design, mensen een statement laten maken op het gebied van individualiteit." En dat doen ze niet alleen door middel van kleur, ook met alle mooie features van het toestel; de textuur van het materiaal, de afwerking. En toch is het ook leuk dat juist een mobiele telefoon met dé kleur die ons terug bij de natuur moet brengen, de tijd waarin we leven zo goed weergeeft. Aan de ene kant is er het verlangen om te disconnecten, maar tegelijkertijd gebruiken we onze mobiele telefoon om met apps als Headspace aan mindfulness te doen.'

Electronic device, Display device, Mobile phone, Product, Smartphone, Mobile device, Communication Device, Green, Gadget, Portable communications device, pinterest
De Huawei P10

Klopt het dat de kleur van onze slaapkamermuren effect heeft op ons slaapgedrag?

'Absoluut. Er is een reden dat veel mensen zachtblauwe tinten in de slaapkamer hebben. Het beroemde hotel The Ritz-Carlton heeft het bijvoorbeeld ook. Nu zit de kleur blauw sowieso in hun dna, maar als je erover nadenkt klopt het wel; The Ritz-Carlton staat voor extreme luxe, en wat is nou de grootste luxe ooit? Goed slapen! Vaalblauw creëert een omgeving die gelinkt wordt aan slaap.'

Welke kleuren nog meer?

'De wat lichtere groentinten. Groen helpt zoals gezegd om te relaxen. Dat is ook de reden dat veel backstageruimtes groen worden gemaakt, de welbekende green rooms, zodat artiesten kalm blijven voordat ze op moeten, en kunnen bijkomen als ze weer van het podium af komen. Kijk uit met gelere groenen, want geel doet denken aan de zon en dat zorgt juist voor energie. Blauwe groenen zijn beter.'

Welke kleur moet je absoluut niet in je slaapkamer hebben?

'Blijf ver weg van rood! Die kleur roept agressie op. Omgeven worden door de kleur rood zorgt dat je je biezen wilt pakken. Als je ooit gasten hebt waar je vanaf wilt, breng ze naar een rode kamer in je huis.'

Is het in deze tijd, waarin trends steeds minder strikt worden, nog wel mogelijk om één kleur van het jaar te benoemen?

'Goede vraag. Ik ben het volledig met je eens; de trend is "geen trend". Dat gezegd hebbende, mensen hebben nog steeds behoefte aan richtlijnen. Of het nou op interieurgebied is of mode. Ze willen een samenhang creëren. In kleuren en patronen. Dus zelfs de trend maximalisme - anything goes - is nog steeds heel goed uitgedacht. Of juist de keuze voor minimalisme, dat is vaak ook een hele bewuste.'

Als je specifiek op modegebied zou moeten zeggen wat dé kleur is van 2017, wat is die dan?

'Puur kijkend naar mode zou ik zeggen dat je vooral het kleurenpalet dat voortkomt uit active wear in de gaten moet houden. Athleisure wordt steeds groter en de kleuren die daar aan gelinkt worden verschijnen nu ook in alledaagse kledingstukken. Geen neon, dat is te eighties, maar wel heldere kleuren, geel en groen, die de aandacht trekken. Mensen die niet van die aandacht houden blijven overigens liever bij grijstinten en pastelkleuren.'

Fashion, Runway, Fashion show, Fashion model, Footwear, Fashion design, Outerwear, Street fashion, Thigh, Knee, pinterest
WireImage
Fenty X Puma a/w 2017

De Huawei P10 is nu verkrijgbaar, oa hier.

Al sinds het jaar 2000 bepaalt Pantone de Colour of the Year. Kijk hier terug welke kleuren allemaal de revue al passeerden >